printlogo

یکی از تازه ‏واردهای وانت به بازار کشور، آسنا است. شرکت آمیکو با کمک زیر مجموعه خود یعنی ارس‎ خودرو‎ دیزل اقدام به تولید وانت‏ های آسنا و آراز با همکاری شرکت Huanghai چین کرده است. در این مطلب به بررسی فنی و قیمت آمیکو آسنا می پردازیم.
کد خبر : 17004
تاریخ انتشار : 28 مرداد 1397 - 12:48

هر گونه کپی برداری کامل یا بخشی از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی، شبکه های اجتماعی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبرماشین» بلامانع است. 
«خبرماشین» - نوشته و عکس: محسن مرادی/ وانت ‏های دو‏کابین جان سخت دو‏دیفرانسیل در کشورمان، بسیار مورد ‏توجه هستند و این مدل ‎ها با قابلیت باربری مناسب، حمل سرنشین و توانایی عبور از مسیرهای صعب‏ العبور، چند ‏منظوره بوده و این ویژگی موجب شده تا برخی خودروسازان به سراغ برندهای چینی‏ رفته تا این نیاز بازار را پوشش دهند. 

 

در همین رابطه بخوانید:
بررسی فنی و تجربه رانندگی آفرود با پیکاپ آمیکو آسنا + عکس


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین»؛ یکی از تازه ‏واردهای این گروه، وانت آسنا است. شرکت آمیکو با کمک زیر مجموعه خود یعنی ارس‎ خودرو‎ دیزل اقدام به تولید وانت‏ های آسنا و آراز با همکاری شرکت Huanghai چین کرده است. آراز نمونه تک ‏کابین محسوب شده که در مدل ‏های محور‏ جلو و دو ‏دیفرانسیل به ‏فروش خواهد رسید، همچنین آسنا به‏صورت دو‏کابین دو‏ دیفرانسیل تولید می ‏شود. آنچه در پی می‏ آید معرفی این عضو جدید بازار خودروی کشور است.

سپر حجیم و هم‏رنگ بدنه 
در نمای جانبی کشیدگی و فاصله محوری زیاد و رینگ ‏های مشکی 6 پره دوبل و لاستیک ‏ها هماهنگی مناسبی داشته و به خوبی فضای داخل گلگیرها را پر‏کرده ‏اند. نمای عقب تحت تأثیر سپری بزرگ و حجیم قرار گرفته است. چراغ ‏های عقب بزرگ و گرافیک ساده‏ای دارند و استفاده از نوار نئونی در شب زیبا جلو می ‏کند. حجم و ابعاد قسمت بار با توجه به نبود کپسول ‏های گاز در این قسمت بسیار بزرگ و کاربردی شده که نکته مثبت آن پوشش رنگ الکترواستاتیک بوده که در مقابل سایش و خراشیدگی بسیار مقاوم است. 

کابینی مشابه هایلوکس
مجموعه داشبورد و تزئینات داخلی تقریباً مشابه تویوتا هایلوکس هستند. استفاده از چرم نارنجی برای صندلی ‏ها و بخشی از رودری‏ ها با خصوصیات یک وانت کار و خشن هماهنگ نیست اما آستانه بلند درها و رکاب ‏های بزرگ باعث سهولت ورود و خروج به اتاق می ‏شود. 
محل ‏های مختلف قرار دادن لوازم همراه و بطری آب در قسمت جلو و عقب و محفظه زیر آرنجی بزرگ از نقاط قوت اتاق است. دکمه دنده کمک و مه ‏شکن‏ها در سمت چپ و بخش زیرین فرمان قرار دارند. دکمه CNG در قسمت زیر کنسول وسط جلوی لیور دنده جای گرفته است. فضای صندلی ‏های عقب مناسب بوده و به علت بزرگی اتاق فضای سر و شانه ‏ها مناسب است. برخی امکانات آسِنا شامل دو عدد اربگ، فرمان چرم، تنظیمات برقی صندلی راننده، سیستم صوتی با 4 بلندگو، نمایشگر 8 اینچی، دوربین دید عقب، سامانه ناوبری، دکمه ‏های چند کاره روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک و سایر آپشن ‏های متداول در این کلاس است. نکته دیگر مشابه بودن چراغ مطالعه و جای عینک با کاپرا بود. در کل دسترسی به ادوات و طراحی اتاق به دلیل الهام گرفتن از روی مدل هایلوکس مناسب جلوه می ‏کرد.

چالش کپسول گاز! 
پیشرانه این وانت توسط میتسوبیشی تامین شده که برچسب‏ ها و نوشته ‏های روی بدنه بر این مهم تاکید دارند. پیشرانه 4G69 روی خودروهایی مانند کاپرا، لندمارک، وینگل، فوتون تونلند و بسیاری از تولیدات چینی بازار به کار رفته است. این نمونه با حجم 2400‏سی‏ سی توانایی دستیابی به حداکثر قدرت 143 اسب‏بخار وگشتاور 200 نیوتن‏متر را دارد. جعبه دنده 5‏ سرعته دستی با دنده کمک ‏های سبک و سنگین به ‏صورت لیور برقی مجموعه انتقال قدرت این وانت بزرگ‏ جثه را تشکل می ‏دهند. 
با روشن کردن خودرو به دلیل استفاده از فن برقی و حذف کلاچ پروانه مکانیکی، صدا و لرزشی احساس نمی‎ شود و اگر دمای آب بالاتر رود تقریباً صدایی به گوش نمی‏ رسد. البته بلند بودن اگزوز به دلیل طول زیاد کابین و انباره بزرگ آن در کم صدا بودن وسیله بی ‏تأثیر نیست. 
پیشرانه با هر دو نوع سوخت بنزین و گاز استارت می‏ خورد که در صورت روشن شدن با گاز هیچ ‏گونه تغییری در صدا و نرم کارکردنش صورت نمی‏ گیرد. با شروع حرکت در خیابان عملکردی مشابه کاپرا را شاهد هستیم. سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل با کمک فنر و در عقب اکسل سلب یک تکه با فنر شمش و کمک روغنی است. 
نرمی تعلیق مناسب بوده و لاستیک‏های پهن هندلینگ مناسبی را فراهم کرده که ترمزهای قوی با دو پیستون در جلو باعث اطمینان بیشتر برای توقف این وانت سنگین وزن خواهند بود. اما اگر سیستم 4 کاناله در این بخش وجود داشت، توان ترمزگیری بهتری را در چرخ‏ های عقب شاهد بودیم. 
تردد درون شهر به دلیل طول زیاد وسیله کمی نیاز به تمرین داشته و می ‏توان گفت در خیابان ‏های شلوغ برای این وانت جای پارک وجود ندارد. در حالت گازسوز مقداری افت شتاب و کشش احساس می‏ شود، ولی خودرو نرم و روان کار می‏ کند. با تعویض حالت گاز به بنزین و یا برعکس هیچ تقه یا افتی احساس نمی‏ شود.  
اما نکته عجیب قرار گرفتن ورودی گاز درون محفظه موتور بوده که برای هر بار سوخت ‏گیری باید در موتور باز شود! تعبیه کردن مخزن CNG در زیر اتاق و موازی با باک سوخت باعث حفظ فضای مفید قسمت بار گردیده اما باید دید توزیع وزن با توجه به اختلاف وزن کپسول پر و خالی با باک بنزین چگونه محاسبه گردیده و آیا تأثیری در تعادل خودرو دارد یا خیر. کپسول و اتصالات به‏خوبی مورد عایق‏بندی قرار گرفته و در عبور از مسیرهای صعب‏ العبور جای نگرانی وجود ندارد، اما به دلیل فاصله محوری زیاد، هنگام عبور از تپه ‏ها و موانع بلند برخورد و سایش کف و شاسی با زمین محتمل است. 

 

مشخصات فنی آمیکو آسنا

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی

حجم پیشرانه (سی‏سی)

2378

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه)

143

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه)

200

نوع جعبه دنده

5 سرعته دستی با قفل دیفرانسیل

طول، عرض و ارتفاع (میلی‏متر)

5560x1840x1830

فاصله محوری (میلی‏متر)

3400

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7/10

ابعاد رینگ/ لاستیک

275/65 R16

 

دید به اطراف مناسب بوده و وجود دوربین دید عقب، پارک کردن را آسان کرده است. با توجه به اینکه پلاک و مدارک هنوز ارسال نشده بود، زیاد نتوانستیم در شهر تردد نموده و تست قابلیت ‏های آف‏ رود هم به زمان دیگری موکول گردید، اما دنده‏ های کمکی تست کوتاهی شد و روی کمک سنگین قدرت چندین برابر می ‏شد که در دنده‏های 1، 2 و 3 کشش به خوبی حفظ می ‏شد. از آقایان میثم ‏امینی و علی ‏آذری در نمایندگی آمیکو رشت به جهت صرف وقت و همکاری در تهیه این مطلب تشکر می ‏کنیم. جهت مشاهده قیمت وانت آمیکو آسنا روی لینک زیر کلیک کنید.

 

قیمت وانت آمیکو آسنا

قیمت وانت آمیکو آراز