printlogo

شرکت ایران خودرو از حدود 2 سال پیش به معرفی و تولید هایما S7 اقدام نمود که به عنوان رقیبی برای چری تیگو 5 و جک S5 محسوب می شود. فروش این مدل چندان چشمگیر نبود و به همین دلیل نمونه توربوشارژردار آن با امکانات بیشتر و کمی تغییرات در چهره وارد کارزار گردید. فرصتی پیش آمد تا با این مدل به مسافرتی 1000 کیلومتری رفته و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر : 16675
تاریخ انتشار : 23 تیر 1397 - 10:18

هر گونه کپی برداری کامل یا بخشی از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی، شبکه های اجتماعی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبرماشین» بلامانع است. 

«خبرماشین» - محسن مرادی - عکس: مجید مرادی / شرکت ایران خودرو از حدود 2 سال پیش به معرفی و تولید هایما S7 اقدام نمود که به عنوان رقیبی برای چری تیگو 5 و جک S5 محسوب می شود. فروش این مدل چندان چشمگیر نبود و به همین دلیل نمونه توربوشارژردار آن با امکانات بیشتر و کمی تغییرات در چهره وارد کارزار گردید. فرصتی پیش آمد تا با این مدل به مسافرتی 1000 کیلومتری رفته و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. 

 

طراحی ظاهری هایما S7 توربو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین»، استفاده از فناوری‏ های قدیمی مزدا و شباهت ظاهری هایما با برخی محصولات برند ژاپنی در استقبال از این مدل بی ‏تأثیر نبود. اما نمونه فیس لیفت شده دیگر وام ‏دار فناوری‏ های مزدا نبوده، زیرا این کمپانی سهام خود را به طور کلی به شرکت FAW واگذار کرده، البته نمای جلوی آن هنوز یادآور محصولات مزدا است. 
ظاهر هایما که نسبت به هم کلاسان هم قیمت ساده‏ تر است، در قسمت جلو نمره قبولی گرفته و از نظر ابعاد و حجم اتاق از رقبای خود بزرگ‏ تر و جادار‏تر به‏نظر می ‏رسد. در سایر قسمت‏ ها هم نسبت به رقبای خود نظیر چری تیگو 5 حرفی برای گفتن ندارد و می ‏توان گفت چندان جوان پسند نیست. 

 

طراحی داخلی هایما S7 توربو
با قرار گرفتن روی صندلی خود را بر داشبورد و جلوی وسیله مسلط احساس می‏ کنید، اما با توجه به ابعاد خودرو، فضای اطراف پاها و زانوها می ‏توانست کمی بزرگ‏ تر باشد. داشبورد با خطوط ساده و به دور از احجام غیر عادی بوده که به سرعت با آن ارتباط بر قرار می‏ شود. قسمت میانی داشبورد که به رنگ قهوه ‏ای تیره و براق است اکثر کنترلر‏های خودرو را روی خود جای داده است. دریچه‏ های عمودی سیستم تهویه، نمایشگر 7 اینچی و دکمه‏ های مربوط به آن، مجموعه دکمه ‏های دوار سامانه تهویه مطبوع و سایر دکمه ‏ها و ادوات در این قسمت دیده می ‏شود که اطراف دکمه ‏های سیستم تهویه و پشت لیور دنده طراحی نامناسب و خلوتی دارد. 
غربیلک فرمان ابعاد خوب و با پوشش چرم بوده که دکمه ‏های کروز و کنترل کامپیوتر سفر و پخش خودرو روی آن قرار دارد. صفحه نشان دهنده طرحی ساده و ابتدایی دارد و نمایی شبیه به مدل به‏کار رفته در خودروی تیبا دارد.  صندلی ‏ها با روکش چرمی و به رنگ نارنجی و مشکی است. 
انتخاب این رنگ با سلیقه بسیاری از مشتریان هم خوانی نداشته، هرچند باعث روشنایی و ایجاد سر زندگی داخل اتاق شده، روکش ‏ها دوخت و فرم چندان با کیفیتی نداشته و قسمت نشیمن و تکیه‏ گاه محافظت چندانی در سرپیچ ‏ها ندارند و سر نشین ‏ها باید خودرو را روی صندلی محکم نگهدارند. 
روکش درها و بسیاری از قسمت‏های اتاق از پلاستیک خشک بی ‏کیفیت ساخته شده و با لمس لبه ‏ها می‏ توان پلیسه‏ های قالب گیری را لمس کرد و احتمال صدا و لرزش در کیلومترهای بالاتر وجود دارد. همچنین پوشش قسمت‏ هایی که برای گذاشتن لوازم همراه روی درها و کنسول تعبیه شده چون با اجسام سخت در ارتباط هستند، خیلی سریع خط و خش افتاده بودند و در بعضی از قسمت‏ها دچار کندگی سطح شده بودند که در خودرویی در این سطح قیمتی اصلاً مناسب نیست. 
برخی امکانات رفاهی و ایمنی هایما عبارتند از: ترمز ضدقفل (ABS)، سامانه تقسیم نیروی ترمز(EBD)، کنترل پایداری الکتریکی (ESP)، کمکی حرکت در سربالایی (HAS) و سامانه کنترل کشش (TCS)، چهار عدد اربگ، فرمان برقی حساس به سرعت با قابلیت تنظیم در 4 جهت، سامانه تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی با 6 خروجی به همراه مانیتور 7 اینچی، نویگیشن و بلوتوث، دوربین 360 درجه به همراه سنسورهای عقب، مدیریت فشار باد تایرها، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کامپیوتر سفری، سنسور باران، صندلی ‏ها و فرمان چرمی، تنظیم صندلی برقی راننده در 8 حالت و گرم ‏کن صندلی‏های جلو، سانروف دو حالته، شیشه ‏های دودی و .... 
عدم تنظیمات برقی صندلی سرنشین جلو و زاویه پشت سری‏ ها، از نکات منفی بوده، اما صندلی ‏های عقب از راحتی نسبی برخوردار هستند که ارگونومی تیکه ‏گاه دست روی درها و بین صندلی عقب باعث افزایش این راحتی شده و قابلیت جمع شدن مختلف و سیستم ایزوفیکس قابلیت کاربردی این خودرو را در سفرها و حمل بار افزایش داده است. فاصله سر با سقف چندان مناسب نبوده و با اینکه اتاق از ارتفاع مناسبی برخوردار است، اما گود نبودن نشیمن صندلی ‏ها باعث نزدکی سر با سقف شده، ولی شانه‏ها با ستون فاصله مناسبی دارند. ‏هایما از راحتی و امکانات نسبتاً خوبی در کلاس خود برخوردار است. 

 

تست رانندگی هایما S7 توربو
مدل جدید هایما S7 با پیشرانه جدید 1800 سی‏سی توربو شارژر از سری محصولات میتسوبیشی با قدرت 170 اسب‏بخار و گشتاور 230 نیوتن‏متر تجهیز شده است. در کنار این پیشرانه گیربکس 6 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی ساخت شرکت Power Tech کره جنوبی، فرمان برقی با فناوری ژاپن، بهره ‏مندی از سامانه سوخت‏ رسانی بوش روی کاغذ جالب توجه هستند.
به وسیله دکمه استارت پیشرانه را روشن می‏ کنیم. تقریباً صدا و لرزشی به گوش نمی ‏رسد، اما زمانی که در موتور را باز می ‏کنیم، اولین نکته منفی حذف کاور ecu بوده که به چشم می ‏آید پیشرانه و کاور روی آن مقداری لرزش دارد که با توجه به نرم کار کردن پیشرانه و عدم نوسان در عقربه دور شمار موتور کمی عجیب بود که شاید ایراد از ضعیف بودن دسته موتورها، دلیل این لرزش بود. 
با روشن شدن خودرو تصویری 360 درجه از اطراف خودرو در نمایشگر مرکزی نشان داده می ‏شود که جالب توجه بوده و در کمتر خودرویی در این محدوده قمیتی به چشم می‏ خورد. مقصد ما شهر آفتاب نمایشگاه خودروی تهران و ساعت حرکت 4 صبح از شهر بندرانزلی بود. در بین مسیر آزاد راه رشت - قزوین وجود داشت که به توجه به اختلاف ارتفاع و جاده ‏ای پرپیچ و خم و شیب‏دار مسیر مناسبی برای محک زدن قابلیت ‏ها این خودرو و سامانه توربو شارژ آن بود. 
با شروع حرکت و حفظ دورهای میانی تقریباً صدایی از پیشرانه شنیده نمی ‏شود، اما با افزایش دور‏موتور آوای پیشرانه شدیداً به داخل کابین نفوذ می‏ کند، ولی با درگیر شدن دنده‏های 5 و 6 و حرکت نرمال صدا کمتر و قابل قبول می ‏شود، البته صدای برخورد چرخ‏ ها با جاده و برخورد باد با شیشه جلو آینه ‏های بزرگ بغل همواره همراه شما خواهند بود. مسیر پر دست‏ انداز جاده ‏های گیلان سبب شد در این بخش هم دقتی داشته باشیم که متاسفانه چند صدای آزار دهنده از سان روف، داشبورد و پوشش ستون‏ A و صندلی‏ های عقب به گوش می‏ رسید که برای خودرویی با کارکرد کمتر از 2000 کیلومتر عجیب بود. 
همچنین سامانه تعلیق خصوصاً در قسمت عقب خشک و با کوبش زیاد همراه بود که ما را به یاد پیکاپ ‏های دوکابین نظیر کاپرا انداخت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین»،  این کوبش برای نفرات عقب کمی آزار دهنده بود. نکته تعجب آور عدم وجود چراغ در دکمه‏ های شیشه بالابر بود که در شب پیدا کردن این کلید سخت بوده، همچنین حالت اتوماتیک دکمه شیشه بالابر راننده بلاتکلیف بوده و هیچ حالت ثابتی برای آن نمی ‏توان متصور بود. با حرکت در جاده ‏های پر پیچ و خم منطقه کوهین، هوشمندی گیربکس و واکنش پدال گاز عالی بوده و با هر فشاری روی پدال موتور و گیربکس واکنش نشان می‏ دهد.
هماهنگی عالی کروز و گیربکس جالب توجه بود که با معکوس‏ های به موقع سرعت همواره روی عدد 120 ثابت بود. هندلینگ مناسب و ترمزهای قوی انجام هر مانور و تغییر مسیری را بدون استرس و ایجاد حالت گهواره ‏ای ممکن می‏ ساخت که وجود تایرهای پهن به سایز 235/65-17 برند هانکوک ساخت چین در این امر بی‏ تأثیر نیست، اما علیرغم فاق بلند لاستیک‏ ها کوبش و خشکی تعلیق عقب باعث شده بود در سر پیچ‏ها با سرعت بالا حالت پرش و کم تعادلی احساس شود که در صورت وجود دست‏انداز این حالت شدید‏تر می ‏شد، اما در سرعت‏های پایین و پیچ‏های نرم تعادل و پایداری مناسب بود. 
در پیچ ‏ها عدم محافظت صندلی‏ ها خصوصا در قسمت عقب کمی آزار دنده بود که باعث می‏ شد کمی از آسایش و تمرکز راننده کاسته شود. تاریکی صبحگاه سبب شد سیستم روشنایی این خودرو را مورد ارزیابی قرار دهیم که در حالت نور پایین فراگیری چندانی نداشت، اما در حالت نور بالا بسیار روشن و فراگیر بود و روشنایی نشان دهنده های پشت فرمان و کنسول مناسب بود.
با رسیدن به حوالی کرج نشانگر بنزین تقریباً به انتها رسیده و مجبور به سوخت‏ گیری بودیم. در مسیر و در سربالایی ‏ها مصرف سوخت بالا و دور از انتظار بود. در زمان فعال بودن کروز و یا رانندگی نرمال کامپیوتر سفری مصرفی پایین‏تر از 9 لیتر را نشان نمی‏ داد و با افزایش سرعت و رانندگی تند و تیز این نشانگر بین عدد 9 و 20 لیتر متغیر بود تا مصرف هایما با پیشرانه 1.8 لیتری توربو برابر با یک شاسی بلند 2.4 یا 3 لیتری تنفس طبیعی باشد.
درون ترافیک شدید کرج و تهران رانندگی با هایما بسیار راحت بوده و با وجود آینه‏ها و شیشه‏های بزرگ و کشیده تقریباً نقطه کوری دیده نمی ‏شد. فرمان برقی و حساس به سرعت در ترافیک نرم و راحت بوده و هماهنگی در خور پدال گاز با موتور و گیربکس باعث رانندگی روان و بدون تنش شده است. در تغییر لاین و یا گردش در تقاطع دوربین ‏های قرار گرفته در زیر آینه ‏ها فعال شده تا نقطه کور پایین درها از بین برود و به راحتی فاصله تا جدول و یا خودری کناری قابل درک باشد. عملکرد سامانه رهیاب هم بررسی شد که تا حدودی مثبت بوده، اما در انتخاب نزدیک ‏ترین مسیرها کمی مشکل داشته و همواره دورترین مسیر‏ها در اولویت انتخاب است. 
همچنین صفحه نمایش لمس چندان دقیقی نداشته و برای انتخاب باید ضربه وارد کرد و کوچک بودن نشانگرهای روی صفحه باعث کاهش تمرکز رانندگی می‏ شود. همواره هماهنگی مناسب پیشرانه و جعبه دنده، هوشمندی و عدم تاخیر در تعویض دنده‏ ها جلب توجه می‏ کند تا از هایما در ترافیک خودرویی چابک و گوش به فرمان بسازد. 
در حالت اتوماتیک بر حسب فشار وارده بر پدال گاز دنده ‏ها را دقیق انتخاب می ‏کند و بافشار بیشتر تا نزدیکی رد لاین اجازه بالا رفتن دور موتور را می ‏دهد. برای کاهش مصرف سوخت بسیار سریع دنده 6 درگیر می ‏شود، اما این کار باعث می ‏شود با کوچک‏ ترین اشاره بر پدال گاز گاها تا دو دنده سنگین ‏تر شود، یعنی در رانندگی نرمال دنده 6 درگیر می‏شود و یا اگر زیاد گاز دهیم دنده ‏ها دیر تعویض می‏ شوند. این عدم وجود حد وسط و نوسان در سبک و سنگین کردن دنده ‏ها به عقیده نگارنده یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت در سیکل ترکیبی شده است. این معکوس‏ گیری در سرعت‏ های بالاتر هم وجود داشت و با فشار پدال سریعا دنده از 6 به 5 کم می ‏شد، انگار دنده 6 فقط برای کاهش دور موتور کاربرد داشت. 
در محدوده ‏ای از جاده توانستیم به سرعتی 180 الی 220 کیلومتر برساعت هم دست پیدا کنیم، هرچند سرعتی ناایمن و خطرناک است، اما نشان از قدرت و کشش پیشرانه و تعادل و پایداری مناسب این خودرو داشت و با توجه به تکمیل بودن سامانه‏ های حفاظتی و پایداری در سرعت‏ های نرمال امنیت خاطر خوبی در رانندگی خواهید داشت. باز هم نکته عجیب مصرف سوخت بالا بود. در حالی که نیمی از مسیر بازگشت سرازیری بود، اما کامپیوتر سفری روی عدد 9 ثابت بود و با افزایش سرعت و دور موتور بالاتر هم می‏ رفت، در سرازیری گردنه ‏ها ترمزها کارایی خوبی از خود نشان دادند و با عملکرد چندین باره همچنان پر قدرت ظاهر شدند.
تست آف ‏رود درنظر گرفته نشد، زیرا هدف از خرید کراس‏ اوور شهری تک دیفرانسیل با مشخصاتی مشابه خودروهای سدان شهری قطعاً رفاه و ایمنی بیشتر بوده البته برای عبور از جاده ‏های خاکی به دلیل ارتفاع زیاد‏تر کف تا زمین عملکرد بهتری از خودروهای سواری خواهد داشت، اما برای چالش‏ ها و مسیر‏های صعب العبور بهتر است به سراغ گزینه‏های دو دیفرانسیل با قابلیت تردد در این مناطق رفت. متاسفانه نشریات خودرویی برای تست این گونه خودروها در اولین اقدام به سراغ تست آف‏ رود رفته که همین مسئله باعث افزایش انتظارات از این خودرو و این کلاس شده است. پس از طی 1000 کیلومتر بدون خستگی به بندرانزلی رسیده و هایما را مناسب برای سفرهای طولانی دیدیم. زمان تحویل خودرو فرا رسیده بود، ضمن اینکه باکِ سوخت تقریباً خالی، فکر ما را به مصرف بالای این خودرو مشغول کرده بود مزایا و معایب هایما را مرور می‏ کردیم. 

 

ویژگی های هایما S7 توربو: پیشرانه و جعبه دنده پر قدرت و هماهنگ، ترمزهای قوی، فرمان برقی نرم و حساس به سرعت، پایداری مناسب، اتاق جادار و راحت، خدمات پس از فروش مناسب 


نقاط ضعف هایما S7 توربو: مصرف سوخت بالا، خشکی سامانه تعلیق، کیفیت پایین مونتاژ و برخی قطعات، سرو صدای اضافی در اتاق، تجهیزات‏ کم و ناقص

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین»، هایما خودرویی مناسب در محدوده قیمتی خود بوده که با استفاده از پشتیبانی و گستردگی خدمات ایران‏ خودرو پله‏های ترقی را زودتر از رقبا پیمود، اما برای ادامه ‏دار شدن موفقیت به عقیده نگارنده نیاز است شرکت ایران‏ خودرو با همکاری کمپانی FAW برای رفع نقاط ضعف آن اقدام کنند تا اتومبیلی کامل و بدون نقص تحویل مشتری ایرانی گردد. در کل هایما خودرویی پرتوان و پر شتاب ارزیابی می‏ گردد که در کلاس کراس‏ اوور‏های شهری تولید شده در ایران حرف‏ های زیادی برای گفتن دارد، به شرطی که فکری برای مصرف سوخت بالای آن شود. در پایان از مالک خودرو آقای مسعود راحتی به جهت در اختیار گذاشتن خودروشان و آقای سینا صادق‏ زاده برای انجام هماهنگی‏ ها کمال تشکر و قدردارنی را می‏ کنیم. 

 

مشخصات فنی هایما S7 توربو مدل 1396

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه

4/ خطی، توربوشارژردار

حجم پیشرانه (سی‏سی)

1795

حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه)

5500/170

حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه)

4500/230

وزن خالص (کیلوگرم)

1545

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

14

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

170

نوع جعبه دنده

6 سرعته تیپ ترونیک

طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)

1730×1830×4530

فاصله محوری (میلی‏متر)

2619

وضعیت انتقال قدرت

چرخ‏های جلو

ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب

235/65R17

حجم مخزن سوخت (لیتر)

61

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

6/9

قیمت هایما S7 توربو (میلیون تومان)

148