printlogo

پژو پارس، سال 1379 به عنوان نخستین اتومبیل لوکس کشور وارد بازار شد و با برخورداری از شاخصه هایی نظیر کاربرد طرح چوب برای تزیین کابین، ترمز و گیربکس قدرت مندتر نسبت به مدل 405، شیشه ها و آینه های تمام برقی و ... مورد استقبال گسترده قرار گرفت.
کد خبر : 13925
تاریخ انتشار : 6 اردیبهشت 1396 - 12:8

«خبرماشین» - پژو پارس، سال 1379 به عنوان نخستین اتومبیل لوکس کشور وارد بازار شد و با برخورداری از شاخصه هایی نظیر کاربرد طرح چوب برای تزیین کابین، ترمز و گیربکس قدرت مندتر نسبت به مدل 405، شیشه ها و آینه های تمام برقی و ... مورد استقبال گسترده قرار گرفت و الحق، به نسبت زمان ورود و شرایط  آن موقع بازار، موفق بود. اما بعد از از گذشت 14 سال، بالا رفتن سطح انتظار خریداران از یک سو و ورود انواع خودروهای تازه نفس چینی و غیر چینی از سوی دیگر، شرایط را برای پارس دوست داشتنی طوری رقم زده که به نظر می رسد تنها به لطف بازار انحصاری و پیشینه خوب سرپا است. 

 

جهت مشاهده جدیدترین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی اینجا کلیک کنید

 

در این مطلب به برخی تفاوت های پژو پارس معمولی با پژو پارس LX می پردازیم؛ در تجربه رانندگی که پژو پارس معمولی داشتیم، صدای نسبتا زیاد کارکرد پیشرانه در دورهای پایین، بدون هیچ کم و کاستی به داخل کابین نفوذ می کرد و در دورهای بالا، حتی با وجود روشن بودن پخش صوت نیز به گوش می رسید. عموما کیفیت روغن موتور استفاده شده در خودروهای صفر کیلومتر وطنی، اگر بد نباشد، چندان رضایت بخش هم نیست و لذا تعویض زود هنگام آن می تواند روی روان تر کار کردن پیشرانه تاثیر شایانی داشته باشد. 

 

در همین رابطه بخوانید:

سورن ELX توربو بخریم یا پارس LX؟

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، در پژو پارس LX نیز همین صداها به گوش می رسد؛ در هر دو خودرو استفاده از تایرهای چینی به جای تایرهای داخلی که به مراتب کیفیت مطلوب تری دارد، کیفیت سواری را کاهش داده است. همچنین در پارس LX، سروصداهایی از درب راننده به گوش می‌رسد و همینطور اگر خودرو را بدون گرم کردن و بلافاصله پس از استارت زدن به حرکت درآورید هرازگاهی صدایی عجیب و غریب و ممتد برای مدت چند ثانیه از بخش عقبی خودرو به گوش می‌رسد.

کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین هر دو مدل چندان دلچسب به نظر نمی رسد و ترکیب پلاستیک نرم و طرح چوب برای تزئین آن، در کنار قسمت های موکت مانند روی رودری ها، بیشتر از آن که لوکس جلوه کنند، قدیمی هستند. طرح روکش صندلی ها و تناسبی که با کلیت کابین دارند رضایت بخش به نظر می رسد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، شایان توجه است که جنس مواد به کار رفته در کابین و دکمه‌ها و ادوات کنترلی جلوداشبورد و دقت مونتاژ آنها نسبت به نسخه‌های اولیه این جلو داشبورد طرح جدید که از کیفیت و دقت مونتاژ بسیار نازلی بهره می‌بردند، پیشرفت نسبتا خوبی داشته است‌‌، هر‌چند که هنوزهم جای پیشرفت و بهترشدن دارد. گفتنی است که پارس‌های جدید در بین فعالان بازار خودرو به داشبورد سوناتایی مشهور هستند.

زیر کاپوت پژو پارس معمولی، پیشرانه XU7 قرار دارد که با 1761 سی سی گنجایش و 8 سوپاپ، قادر به تولید حداکثر 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتون متر گشتاور است و در ترکیب با گیربکس 5 سرعته غیرخودکار، شتاب گیری اولیه و میانی نسبتا مناسبی برای این خودروی 1215 کیلوگرمی رقم می زند. پیشرانه به آرامی دور می گیرد و تعویض دنده ها به نرمی صورت می پذیرد.

تیپ LX مجهز به پیشرانه 1587 سی سی 16 سوپاپ 108 اسبی TU5 است که ازنظر تکنولوژی از XU7 به روزتر است. پس از حرکت قدرت و بازدهی مناسب پیشرانه TU5 را به وضوح حس می کنیم و تیپ LX نسبت به نسخه معمولی پارس از کیفیت فنی و عملکردی بالاتری برخوردار است و علاوه بر اینکه در شتاب گیری‌ها عملکرد قابل قبولی دارد‌‌، در سواری و حرکت هم سرحال و باطراوت احساس می‌شود‌.

در پارس LX هماهنگی جعبه دنده پنج سرعته دستی BE3 و پیشرانه ایده‌آل نیست اما چندان بد هم نیست و در مجموع پذیرفتنی است. در مقوله مصرف سوخت هم LX نسبت به نسخه معمولی پرفروغ‌تر و بهینه‌تر ظاهر می‌شود و ارقام قابل قبولی از خود بر جای می‌گذارد.

در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی پارس مواردی چون 2کیسه هوای ایمنی‌، ترمز‌های جلو و عقب دیسکی مجهز به سامانه‌های کمکی ABS وEBD، سامانه ضد‌سرقت، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، بلوتوث(هندزفری) و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، زیر آرنجی صندلی عقب به همراه امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، چراغ نقشه‌خوان و شیشه‌های برقی جلو و عقب (شیشه اتوماتیک راننده) را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، در کل پژو پارس را می توان خودرویی دانست که از نظر راندمان فنی، ظاهر و تزئینات کابین، به سختی می تواند هم پای محصولات جدید وارداتی و حتی وطنی پیش برود و در کنار 405، به نوعی بیشتر خاطره انگیز است تا جذاب! لذا بدون در نظر گرفتن محدودیت های مدیریتی، می توان اظهار داشت این ماشین میان سال، تقریبا تمام شرایط بازنشستگی را دارد و شاید بهتر باشد انرژی مسئولین و متخصصین ایران خودرو، روی توسعه و ارتقا کیفیت مدل های جدید متمرکز شود.

پژو پارس معمولی با قیمت 36 میلیون و 500 هزار تومان و پژو پارس LX با قیمت 41 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.