printlogo

باتری یکی از اجزاء خودرو است که سالم و قوی بودن آن برای عملکرد مناسب سیستم برقی وسیله نقلیه بسیار مهم و حیاتی است.
کد خبر : 24039
تاریخ انتشار : 29 بهمن 1402 - 14:45

باتری یکی از اجزاء خودرو است که سالم و قوی بودن آن برای عملکرد مناسب سیستم برقی وسیله نقلیه بسیار مهم و حیاتی است.

باتری خودرو با هر برندی و با وجود داشتن دوام و کیفیت زیاد (مثل صبا باتری)، ممکن است به مرور زمان کارایی مناسب خود را از دست بدهد و ضعیف شود؛ البته روش‌هایی برای تقویت آن وجود دارد. ما در این محتوا در مورد اهمیت قوی بودن باتری و روش‌های کاربردی برای تقویت باتری ضعیف با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد.

 

اهمیت سالم و قوی بودن باتری در خودرو

  • سالم و قوی بودن باتری انواع خودرو مثل باتری پراید یا هر وسیله نقلیه دیگری بسیار مهم است. از جمله دلایل اهمیت این موضوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اگر باتری خودرو سالم باشد، ماشین به راحتی و با اولین استارت روشن می‌شود و راننده مشکلی برای روشن کردن خودرو نخواهد داشت. 
  • باتری قلب تپینده بخش برقی هر خودرویی است؛ بنابراین سالم و قوی بودن آن نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم برقی وسیله نقلیه خواهد داشت.
  • تعویض باتری می‌تواند برای مالک خودرو هزینه نسبتا زیادی داشته باشد؛ ولی اگر باتری پژو 206 یا هر خودرو دیگری سالم باشد، دیگر نیازی به تعویض آن نیست؛ بدین‌ترتیب می‌توان در هزینه نگهداری خودرو صرفه‌جویی کرد.
  • سالم بودن باتری خودرو سبب مصرف بهینه سوخت می‌شود؛ زیرا اگر این بخش از خودرو سالم نباشد، سیستم برقی و موتوری خودرو به درستی عمل نمی‌کند و همین موضوع سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد. 
  • اگر باتری خودرو سالم نباشد و به درستی عمل نکند، به دلیل عملکرد نامناسب سیستم برقی خودرو، قطعاتی مثل دینام ممکن است دچار آسیب شوند.
  • با ضعیف بودن باتری خودرو برخی از اجزاء مثل سیستم صوتی، شیشه بالابر برقی، چراغ‌های داشبورد و برخی دیگر از لوازم خودرو، کاربری مطلوبی نخواهند داشت و عملکرد آنها دچار اختلال می‌شود.

 


 

5 روش کاربردی برای تقویت باتری ضعیف خودرو

باتری خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که نقش مهمی را در کارایی مناسب وسیله نقلیه ایفا می‌کند؛ ولی به هر حال با مرور زمان امکان ضعیف شدن آن وجود دارد.

با این حال روش‌هایی برای تقویت باتری خودرو وجود دارد که در ادامه این بخش، برخی از مهم‌ترین آنها را بیان خواهیم کرد.

استفاده از محلول نمک اپسوم

یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن باتری خودرو، کاهش سطح الکترولیت آن است. در این صورت می‌توان با استفاده از سولفات منیزیم یا اصطلاحا نمک اپسوم، محلول الکترولیت ایجاد کرد تا باتری از این طریق تقویت شود.

استفاده از شیوه اره برقی 

با استفاده از اره برقی و به حرکت درآوردن آن، به راحتی امکان شارژ باتری و تقویت آن وجود دارد. برای این منظور کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  •  برخی از اجزاء اره برقی مثل زنجیر، تیغه و چرخ‌دنده را از آن جدا کنید تا اره برقی شبیه به قرقره شود.
  • تسمه‌های محرک را جدا کنید و آنها را برای اتصال اره برقی به دینام به‌کار ببرید.
  • اره برقی را با سرعت متوسط روشن کنید تا با حرکت دادن دینام، باتری خودرو شارژ شود.

البته استفاده از این روش می‌تواند کمی خطرناک باشد؛ زیرا تسمه‌هایی که اره برقی را به دینام متصل کرده‌اند، با سرعت نسبتا زیادی در حال چرخش هستند که همین موضوع می‌تواند سبب پاره شدن یا در رفتن آن شود. بنابراین اگر از این روش استفاده می‌کنید، حتما احتیاط کنید.

محلول آسپرین

یکی دیگر از روش‌های تقویت باتری خودرو استفاده از محلول آسپرین است. برای این منظور کافی است که پس از ترکیب آب مقطر با تعدادی قرص آسپرین، این محلول را به مقدار مساوی بین همه سلول‌های باتری تقسیم کنید.

افزودن آب مقطر

استفاده از محلول آب مقطر به تنهایی می‌تواند باتری خودرو را تقویت کند. افزودن آب مقطر می‌تواند سبب افزایش سطح الکترولیت باتری و تقویت آن شود. 

 

روش خاکستر داغ

اگر هیچ‌یک از روش‌هایی که بیان کردیم، تاثیر مطلوب را برای تقویت باتری نداشت، می‌توانید از خاکستر گرم استفاده کنید.

 برای این منظور کافی است با روشن کردن آتش، مقداری خاکستر داغ فراهم کنید. حال پس از جدا کردن باتری از ماشین، آن را روی خاکستر قرار دهید؛ البته دقت کنید که حرارت آن به حدی زیاد نشود که باتری بسوزد. با انجام این کار حرارت خاکستر می‌تواند سبب تقویت باتری شود.

 

سخن آخر

باتری یکی از مهم‌ترین اجزاء خودرو است که نقش مهمی در سیستم برقی وسیله نقلیه و کارایی آن دارد و در صورت ضعیف شدن، قطعا عملکرد خودرو دچار اختلال خواهد شد. اگر شما نیز قصد خرید سپاهان باتری یا هر برند دیگری از این محصول را داشته‌اید، احتمالا با این پرسش مواجه شده‌اید که در صورت ضعیف شدن باتری خودرو، چطور می‌توان آن را تقویت کرد.

ما در این محتوا اهمیت قوی بودن باتری خودرو و  پنج روش کاربردی تقویت باتری شامل استفاده از محلول نمک اپسوم، روش اره برقی، محلول آسپرین، آب مقطر و روش خاکستر داغ را با هم مرور کردیم.

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.