printlogo

ایران ‌خودرو به عنوان اصلی ترین تولیدکننده داخلی که به صورت جدی در فرآیند طراحی، مهندسی و تولید خودرو برقی ورود کرده و به وظیفه خود که همان توسعه خودروهای برقی بود عمل کرده و خودرو تارا و خودرو ری‌را برقی آماده ورود به بازار در آینده‌ای نزدیک است اما همچنان زیرساخت‌های استفاده از خودروی برقی به صورت کامل فراهم نیست.
کد خبر : 23705
تاریخ انتشار : 11 آذر 1402 - 15:2

«خبرماشین» - ایران ‌خودرو به عنوان اصلی ترین تولیدکننده داخلی که به صورت جدی در فرآیند طراحی، مهندسی و تولید خودرو برقی ورود کرده و به وظیفه خود که همان توسعه خودروهای برقی بود عمل کرده و خودروهای تارا برقی و ری‌را برقی آماده ورود به بازار در آینده‌ای نزدیک است اما همچنان زیرساخت‌های استفاده از خودروی برقی به صورت کامل فراهم نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ سیاست این شرکت به جای واردات تکیه بر توان داخل و طراحی محصول برقی با دانش جوانان ایرانی است؛ در همین راستا ری ‌را و تارا اولین خودروهای برقی داخلی هستند که با نگاه حمایت از تولید طبق منویات مقام معظم رهبری به دست متخصصان ایران خودرو طراحی شده است.

با توجه به اینکه در کمتر از هفت سال آینده بیش از ۳۰ درصد خودروهای تولیدی جهان برقی خواهند شد و بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی در جهان با فناوری‌های جدید در زیرسیستم‌های حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی، به مشخصات قابل توجهی دست ‌پیدا کرده‌اند که ایران خودرو نیز در پروژۀ خودروی الکتریکی ری ‌را و تارا، با رویکرد استفاده از فناوری‌های جدیدتر، فراهم‌سازی مشخصات بالاتری را هدف‌گذاری نموده ‌است.

هم راستا با سیاست های کلان اقتصاد کشور و وزارت صمت و در راستای کاهش مصرف سوخت که در حال حاضر نیاز روزانه مازاد بر ظرفیت تولید آن است، توسعه خودروهای برقی و هیبریدی توسط گروه صنعتی ایران خودرو دنبال می شود و نمونه خودروهای برقی تولید شده این شرکت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در معرض نمایش قرار گرفت.

به طور دقیق  گروه صنعتی ایران خودرو را می‌توان در اقدامات و فعالیت‌های بنیادین در حوزه خودروهای برقی، پیشتاز و جلودار در صنعت خودروسازی دانست. در واقع اقدام گروه صنعتی ایران خودرو در تعریف پروژه خودروی تارا تمام الکتریکی در سال 1398، اولین اقدام جدی در صنعت خودروسازی در رویکرد برقی‌سازی محسوب می‌شود. تعریف این پروژه از چند وجه مختلف، مهم و مؤثر بود، اول اینکه تعریف این پروژه به عنوان طرح کلان ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به نحوی علاوه بر ایجاد یک محوریت در حوزه خودروهای الکتریکی برای ایران خودرو در سطح ملی، امکان استفاده از ظرفیت‌های پراکنده کشور در بخش توسعه و تأمین را نیز فراهم نمود. از سوی دیگر این پروژه با هماهنگی و تطبیق کامل با فرایندهای توسعه و تولید جاری محصول در ایرانخودرو شکل گرفت.

در حال حاضر، برنامه دولت ترویج خودروهای الکتریکی با تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان پایلوت می‌باشد. هم‌اکنون مدل‌های جامعی برای ورود شهرداری‌ها به عنوان راهبر مصرف‌کنندگان در ناوگان عمومی طراحی شده ‌است و طبق اعلام وزارت صنعت، در آینده نزدیک تا پنجاه هزار دستگاه خودرو به عنوان تاکسی در شهر تهران تردد خواهند نمود. استفاده از خودروهای برقی در خطوط تاکسی، سیاست کاملاً صحیح و هوشمندانه‌ای است که می‌تواند علاوه بر مدیریت و توسعه زیرساخت، فرهنگ‌سازی مناسبی برای استفاده عمومی از این خودروها را فراهم نماید.

اتوبوس برقی نیز یکی دیگر ازدستاوردهای این شرکت است که ظرفیت تولید قابل توجهی دارد و ایران خودرو می‌تواند نیاز داخل را تامین کرده و شهرداری ها را از ورادات خودروهای کار کرده بی نیاز کند و این موضوع با سفارش گذاری بهره برداران از جمله شهرداری ها در حمایت از تولید داخل و حمایت نهادهایی چون مجلس محقق خواهد شد.

درصورت رفع مسئله اقتصادی و تیراژ، تقریباً تولید داخلی همه المان‌های و ماژول‌های اصلی خودروی برقی در کشور امکان‌پذیر است اما این امر در کوتاه‌مدت محقق نخواهد شد و لازم است برنامه جامع و درازمدتی برای این هدف وجود داشته باشد  که ایران خودرو با تدوین یک نقشه ‌راه دقیق و هوشمندانه این مسیر را برای واحدها و شرکت‌های تابعه خود ترسیم کرده است. در کوتاه مدت تا دوسال آینده، برنامه‎‌های CBU و CKD، اولویت اصلی کشور در برنامه تأمین خودروهای برقی خواهد بود و طبیعتاً تأمین ارز مورد نیاز با توجه به محدودیت تیراژ غیر ممکن نخواهد بود، هرچند می‌تواند تا حدودی به چالش ارزی کنونی کشور بیافزاید. اما در ادامه با افزایش عمق داخلی‌سازی خودروها و برنامه‌های تولید داخل، میزان ارزبری این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. طبق برآوردها در صورتی که زیرساخت‌های تولید باتری لیتیوم در کشور فراهم شود، میزان ارزبری خودروهای برقی و بنزینی تفاوت چندانی نخواهد داشت. ذکر این نکته لازم است، که در صورت افزایش استفاده از این خودروها، صادرات بنزین و کاهش هزینه‌های عمومی دولت به میزان قابل توجهی این تبادل را به نفع کشور تنظیم خواهد کرد؛ البته منافع مورد استفاده برای تولید و توسعه خودروی برقی در صورت تحقق، در کم‌‌تر از پنج سال به دولت باز خواهد گشت.

 

برای تولید انبوه خودروهای برقی چه زیرساخت هایی لازم است؟

 

لازمه دستیابی به اهداف این حوزه ایجاد زیرساخت های لازم و مقدمات استفاده از خودرو برقی در کشور بوده و پیش بینی می شود در صورت ایجاد الزامات، در کم تر از دو سال آینده ایران خودرو بتواند نخستین خودروی برقی ایران خودرو را وارد بازار کند.

هر چند وزارت صمت در دوره وزیر جدید دست به نصب جایگاه شارژ خودرو برقی زده است اما تعداد این جایگاه‌ها هنوز به اندازه‌ای نرسیده است که خیال خریداران خودروهای برقی را از شارژ خودرو آسوده سازد زیرا حضور این خودروها در شهرهای ایران ملزم به مستقر کردن ایستگاه‌های شارژ در تمام معابر و جاده ها و توسعه خودروهای برقی نیازمند یک حمایت همه جانبه از سوی نهادهای مختلف از شهرداری‌ها تا سیستم بانک‌داری و نهادهای دولتی است.

البته مدیرعامل ایران خودرو آمادگی این گروه صنعتی برای تولید انبوه محصول برقی این شرکت در کمتر از یک سال و نیم آینده را اعلام کرده و در صورت فراهم شدن زیرساخت ها احتمالا در موعد مقرر شاهد تردد این خودروهای در کشور خواهیم بود.