printlogo

ساخت خودرو در جهان، قدمتی بالغ بر یک قرن دارد. با پیشرفت فناورهای جدید در دهه های اخیر، دستاوردهای صنایع خودروسازی جهان نیز پر شمار و شگفت انگیز بوده است.
کد خبر : 23292
تاریخ انتشار : 18 مرداد 1402 - 13:7

«خبرماشین» - ساخت خودرو در جهان، قدمتی بالغ بر یک قرن دارد. با پیشرفت فناورهای جدید در دهه های اخیر، دستاوردهای صنایع خودروسازی جهان نیز پر شمار و شگفت انگیز بوده است. بی تردید پارامترهایی چون طراحی خودرو، ساخت قطعات، تامین مواد اولیه، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، مدیریت کارآمد و متخصص، ماشین آلات و تجهیزات فنی مدرن، تامین سرمایه و نقدینگی مناسب و نیز حمایت های مادی و معنوی دولت ها به منظور اجرای دقیق پارامترهای مورد اشاره، می تواند از مهم ترین نکات کلیدی موفقیت کشورهای پیشرو در صنعت خودروسازی باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از روابط عمومی ایران خودرو؛ در این راستا قابل دسترس بودن مواد اولیه مرغوب در صنایع فلزی، غیرفلزی، شیمیایی، پلیمری، الکترونیک، پلاستیک و ...که کاربرد فراوانی در ساخت خودرو دارند، از موثرترین عوامل کیفیت قطعات و در نتیجه پیشرفت صنعت خودروسازی کشورها محسوب می شود. به همین دلیل است که  طراحی و تولید قطعات مناسب، با کیفیت و دارای تکنولوژی جدید و به دنبال آن طراحی خودروهای جدید و قابل رقابت، خودروسازان جهانی را از سایر شرکت های رقیب متمایز ساخته است.
این در حالی است که نبود برخی پارامترهای پیش گفته مانند کمبود مواد اولیه مناسب و نیز کمبود قطعات مرغوب مورد نیاز از مهم ترین دلایل ضعف و در جا زدن خودروسازان ایرانی است؛ صد البته بخش مهمی از این تنگناها، به عدم زیر ساخت های مرتبط در کشور باز می گردد. خودروسازان داخلی افزون بر موانع یاد شده، با بزرگ ترین سد پیشرفت و توسعه یعنی «کمبود نقدینگی و زیان انباشته» رو به رو هستند که نه تنها مسیر حرکت آنان به سمت جلو را مسدود ساخته، بلکه سرمایه کار وتلاش کارگران، مهندسان و متخصصان این حوزه را به یغما برده و آنان را به بزرگ ترین بدهکاران و متضرران عصر حاضر مبدل ساخته است! 
عامل اصلی کاهش نقدینگی خودروسازان کشور از یک سو تبعات تحریم های خارجی -که خود قصه مفصلی است - و از دیگر سو تحریم داخلی تحت عنوان قیمت گذاری دستوری به بهانه تنظیم بازار، دست در دست یکدیگر خودروسازان وطنی را با بزرگ ترین موانع و چالش های حیات خود مواجه ساخته اند. شاهد این ماجرا صورت های مالی سال گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که با نگاهی گذرا، زیان های انباشته نجومی را ملاحظه خواهید کرد که در تاریخ صنعت خودرو کشور نظیرش را ندیده باشید! ضمن اینکه در سال جاری نیز روند زیاندهی خودروسازان همچنان ادامه دارد و با انتشار آمارهای سال جاری، قطعا ارقام صورت های مالی شرکت ها افزایش قابل توجهی را به نمایش خواهد گذاشت. چنین ضرر و زیان های هولناکی نتیجه همان «سرکوب قیمت های واقعی و نرخ‌گذاری های فرمایشی» است. بی شک عوامل اصلی نابودی نقدینگی و انباشت زیان خودروسازان، چیزی جز نحوه قیمت گذاری غیر کارشناسانه و غیر مسوولانه برخی سازمان ها و نهادهای مرتبط و نام آشنا نیست! 
پارامترهایی چون مواد اولیه نامرغوب و کمیاب، ضعف طراحی و کیفیت قطعات، تحریم های خارجی بلند مدت، قیمت گذاری فرمایشی به عنوان بزرگ ترین سد راه توسعه خودروسازان داخلی و در نهایت انباشت ضرر که از قیمت گذاری دستوری حاصل گردیده از دلایل عمده عقب ماندگی صنعت خودرو در ایران به شمار می آید. چنانچه به عوامل مصیبت بار یاد شده، مواردی مانند سیاستگذاری و دخالت های نابجای دولت های پیشین و برخی نهادهای مرتبط، تغییرات پی در پی مدیران ارشد خودروسازی و نیز سلب اختیارات لازم در تصمیم سازی های صاحبان این صنعت را بیفزایید، عمق فاجعه بیش از پیش درک خواهید کرد!
البته لازم به تاکید است که در دولت سیزدهم بویژه در پی فرمان هشت ماده ای ریاست جمهوری و پیگیری های وزارت صمت مبنی بر الزامات افزایش کیفیت محصولات خودروسازان، شاهد تحولات مثبتی در روند تولید بودیم که خود منجر به برچیده شدن خودروهای کف کارخانه های ایران خودرو و سایپا و افزایش تیراژ تولید شد.
حال می توان اذعان داشت در شرایط کنونی بسیاری از اسباب و زمینه های پیشرفت صنعت خودرو همچون طراحی خودروهای جدید، ساخت قطعات، تامین مواد اولیه، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، مدیریت کارآمد، ماشین آلات و تجهیزات فنی فراهم است، اما با توجه به سیاستگذاری های غلط و تصمیمات مداخله جویانه، دستاوردها و دسترنج خودروسازان که حاصل تلاش بی بدیل ده ها هزار مرد و زن ایرانی شاغل در این حوزه است، به باد می رود! 
روزی تاریخ در مقام قضاوت از افراد و سازمان هایی که به اشکال گوناگون موجبات عقب ماندگی و تضعیف بزرگ ترین و موثرترین صنعت کشور را فراهم نموده اند، یاد خواهد کرد. آنانی که با دستان خود آتش بر خرمن این صنعت زده و تلاش می کنند با فرافکنی، ضعف هایی را که خود مسبب آن بوده و هستند، به گردن خودروسازان بیندازند! حال باید از دلسوزان و علاقه مندان صنعت خودرو این مرز و بوم پرسید که آیا با چنین بداندیشان و بدخواهانی جای پیشرفت و بهبود برای این صنعت ارزشمند باقی خواهد ماند؟
بنابراین توصیه می شود چنانچه سربلندی و پیشرفت صنعت خودرو ایران را می خواهید وخود را مسوول و دلسوز آن می دانید، بگذارید در این حوزه تنها خودروسازان تصمیم بگیرند و خود پاسخگوی خوب و بد کارشان باشند!

تهیه گزارش: سعید امیریان