printlogo

ارزیابی اقدامات ایران خودرو در زمینه توسعه محصول
گروه صنعتی ایران خودرو در پی دستور هشت ماده ای رئیس جمهور، برنامه های گسترده ای را در دستور کار قرار داده که تحقق بخش عمده ی برنامه ها نشان دهنده عزم جدی آبی ها برای حرکت جهادی در مسیر این برنامه است.
کد خبر : 22684
تاریخ انتشار : 7 اسفند 1401 - 8:55

 «خبرماشین» - گروه صنعتی ایران خودرو در پی دستور هشت ماده ای رئیس جمهور، برنامه های گسترده ای را در دستور کار قرار داده که تحقق بخش عمده ی برنامه ها نشان دهنده عزم جدی آبی ها برای حرکت جهادی در مسیر این برنامه است. توسعه سبد محصولات و عرضه محصولات به روز یکی از مهمترین محورها در اجرای این فرامین به خودروسازان در برنامه ایران خودرو است که با گزینه های به روز و متفاوتی پیگیری می شود و این گزینه های جدید می توانند چهره بازار و صنعت خودرو را تغییر دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ یکی از مهمترین دستاورد های ایران خودرو، معرفی محصولات جدید با تکنولوژی روز و خروج خودروهای قدیمی مانند سمند و 405 از چرخه تولید است و اخیراً خبر آغاز تولید کراس اوور جدید هایما 8S نیز در سایت ایران خودرو خراسان منتشر شده که خودرویی به روز با پیشرانه ای قدرتمند برای پاسخ به نیاز مشتریان در رده های بالای قیمت بازار است؛ همچنین به زودی خودروی جدیدی از خانواده هایما به سبد محصولات ایران خودرو اضافه خواهد شد و به این ترتیب تعداد خودروهای هایما به چهار مدل شاسی بلند خواهد رسید. آنچه در سبد آینده محصولات ایران خودرو به چشم می خورد فراتر از بهسازی محصولات کنونی است و پروژه های آینده نگر را شامل می شود.

ایران خودرو با توجه به تیراژ تولید و تفاوت قیمت خوبی که در مقایسه با برخی خودروهای وارداتی دارد، تمرکز خود را بر توسعه محصولات مبتنی بر پلت فرم های جدید گذاشته و در صورت آزادسازی قیمت خودرو نیز می تواند در بخش توسعه پلت فرم های مذکور یا پلت فرم های جدیدتر مانند تارا، ریرا و تی اف 21 با موفقیت بیشتری عمل کند.

پلتفرم های قدیمی و خودروهای مبتنی بر آنها از حیث کیفیت و همچنین دستیابی به استانداردهای 85 گانه دچار اشکالات فراوان هستند. یکی از مهم‌ترین رویکردها برای دستیابی به کیفیت در صنعت خودروی کشور، تمرکز بر توسعه محصولات جدید مبتنی بر پلتفرم های جدید است.

می توان گفت توان طراحی و توسعه محصول در ایران خودرو این باور را به این مدیران شرکت داده است که با  استفاده از توان مهندسان خود قادر به تامین نیازهای توسعه محصول بازار کشور بوده و خود را از مقوله واردات بی نیاز می داند. اگرچه واردات می تواند به عاملی برای ایجاد رقابت در بازار خودرو تبدیل شود اما این گروه خودروسازی سطح نبوغ خود را به گونه ای می داند که نیازی به واردات محصولات سایر کشورها نداشته، توان مهندسان را برای طراحی و توسعه محصولات خود کافی می داند و قابلیت های این شرکت در طراحی ریرا و تی اف 21 نیز گواه خوبی برای این ادعاست. 

 


دنا جوانان ایران خودرو

 
در راستای اقدامات ایران خودرو در زمینه توسعه محصول، به تازگی این گروه صنعتی از دنا جوانان رونمایی کرده است. دنا جوانان قدرتمندترین و سریع ترین سدان تولید داخل بوده که با موتور EFP توربوشارژ و امکانات بیشتر راهی بازار می شود.

دنا با قوای محرکه به روزتر و مصرف سوخت یک لیتر کم تر و مجهز به سامانه برق و الکترونیک متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است. یکی از مزایای سامانه برق و الکترونیک ایران خودرو در تک نود بودن است که تمامی کارکردها توسط یک نود صورت می گیرد که سرعت پردازش توسط این سامانه نسبت به سامانه های پیشین بالاتر، به روزتر و کارآمدتر است، به گونه ای که به راحتی می توان امکانات جدیدی را برای محصولات تعریف و اجرا کرد.

موتور EFP توربو خودرو دنا جوانان قادر به تولید 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب دنا جوانان 13 اسب بخار قدرت و 25 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به دنا پلاس توربوشارژ قبلی تولید می کند. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس اتوماتیک شش سرعته با قابلیت تعویض دستی به چرخ های جلو منتقل می شود که البته برای هماهنگی بهتر با موتور EFP توربوشارژ بهینه سازی شده است. سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها‌، یاتاقان ها، سیستم خنک کاری، میل سوپاپ ها و… در دنا پلاس EFP یا همان دنا پلاس جوانان با نسخه قبلی متفاوت است.

دنا جوانان تفاوت های دیگری هم با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک دارد و ایران خودرو امکانات رفاهی متعددی به این خودرو اضافه شده است. دنا جوانان دارای سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور و سنسور باران، سنسور پایش فشار باد تایرها و نشانگر تعویض دنده GSI بوده که هیچ یک از این موارد پیشتر در دنا پلاس توربو اتوماتیک وجود نداشت.

در کنار بهینه سازی که در زمینه ویژگی های فنی و عملکردی خودروها صورت گرفته، تنوع رنگ نیز در محصولات براساس نیاز مصرف کنندگان اعمال شده است که سبب افزایش جذابیت آن برای قشر جوان شده است.