printlogo

خبرماشین - اخیرا ایران خودرو محصول پروژه TF21 به عنوان خودرویی کراس اوور و در کلاس ابعادی B را بر پایه پلتفرم P200 رونمایی کرد.
کد خبر : 22118
تاریخ انتشار : 9 آبان 1401 - 7:7

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرماشین، این محصول جدید با استایلی متمایز، با تجهیز خطوط تولید و ایجاد آمادگی در شبکه تامین، سال آینده وارد بازار خواهد شد. توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی TF21 پس از محصول ری را و به نمایش گذاشتن نسخه پروتوتایپ و رعایت زمان بندی 18 ماهه برای توسعه محصول از اصلی ترین ویژگی های این پروژه است.

شرایط قبل از تحریم به ارائه محصول کیفی و تثبیت بهای تمام ‌شده کمک می‌کرد، اما بعد از تحریم‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شد. با این‌حال، در شرایط تحریم نیز دستاوردهای زیادی توسط ایران خودرو با اتکا به توانشان حاصل شد، به‌ویژه این‌که برخلاف تصور شرکای خارجی خودروسازان، نه‌تنها تولید خودرو بلکه طراحی و ساخت محصولات جدید نیز در ایران متوقف نشد.

پروژه TF21 لزوما قرار نیست جایگزین پژو 206 شود و گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر، با پژو ۲۰۶ سهم قابل توجهی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی داشته است و هرچند پژو ۲۰۶ محبوبیت بالایی میان مشتریان دارد، اما ایران خودرو به فکر ارائه محصولی  مدرن و کراس لوک بر پایه پلتفرم P200 نیز بوده است.

طراحی پلتفرم ملی خودروی کلاس B گام بلندی در صنعت خودروسازی ایران خواهد بود که ایران را به جمع تولیدکنندگان جهانی خودرو وارد خواهد کرد. به‌موجب این طرح ایران به توانمندی طراحی یک خانواده محصولات خودرویی دست پیدا می‌کند که چنین توانمندی می‌تواند صنعت خودروی ایران را در ابعاد اقتصادی و فناوری وارد مرحله جدیدی کند.

اگر امروز صنعت خودروسازی ما دچار مشکلات فراوانی است، یکی از اشکالات بزرگ تنوع کم محصولاتی است که در بازار ارائه می‌شود. اما طراحی پلتفرم درواقع طراحی یک خانواده محصول است که در بسیاری از قطعات مشترک‌اند. این مفهوم با تغییر شکل ظاهری یک محصول خاص که هم‌اکنون مرسوم است تفاوت‌های اساسی دارد و در طراحی پلتفرم به زنجیره تأمین توجه جدی می‌شود.

این خودرو دارای استانداردهای ۸۵ گانه مصوب و روز و دارای استحکام و ایمنی بالا بوده و منطبق با طرح ارتقای کیفیت از مرحله طراحی، پس از طی کردن تمامی مراحل و گذر از دروازه‌های تکوین محصول، قابلیت تولید و عرضه خواهد داشت.

این خودرو قابلیت اجرای استانداردهایی مانند تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت را دارد و پوشش‌دهنده تمامی استانداردهای خودروسازان معتبر جهانی است. تجهیز به موتورهای به روز و کم مصرف سری TU از جمله ویژگی‌های این محصول است که در گام نخست با گیربکس دستی و اتوماتیک و در مرحله بعد با موتور سه استوانه IK۳ تولید و عرضه خواهد شد.

قرار است در زمان عرضه این محصول، سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس بر پایه پلتفرم P۲۰۰  به بازار عرضه شود. البته ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودروهای هاچ‌بک شبه کراس در بازار خودروی ایران و دنیا آگاه بوده و قصد دارد که مدل کراس لوک Cross Look خودرو TF۲۱ که استایلی بین هاچ‌بک و کراس اوور دارد را طراحی و تولید کند که اتفاقا بین تمامی این نسخه ها، اولویت تولید با همین مدل کراس لوک است.

داخلی سازی 97 درصدی برای محصول TF21 یک گام رو به جلو است و با توجه به اینکه شبکه تامین علاوه بر همکاری با خودروسازان داخلی سابقه همکاری با شرکت‌های خودروسازی‌ رنو، پژو و سیتروئن و صادرات نیز داشته‌اند؛ بنابراین تولیدات قطعه‌سازان داخلی مورد تایید خودروسازان اروپایی نیز بوده و قادر هستند متناسب با استاندارد و قیمت مدنظر خودروسازان داخلی در هر سطح کیفی قطعه تولید نمایند.

خودرو TF۲۱ به پیشرانه آشنای TU۵ پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده ای پنج سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF۲۱ با گیربکس شش سرعته دنده ای را هم در آینده دارد. بدین ترتیب پیشرانه TF۲۱ یکی از محبوب‌ترین پیشرانه هایی بوده که روی خودروهای تولیدی نصب شده است. از جمله مزایای پیشرانه TU۵P می توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.

لازم به ذکر است، در این پروژه برای اولین بار رویکرد سیستم محور برای انتخاب تامین کنندگان (Tiering) در دستور کار شرکت طراحی و مهندسی تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) قرار گرفته است. این اقدام گامی بزرگ در راستای دستیابی به اهداف قیمتی منطقی و سودآوری پایدار در عرضه محصول خواهد بود.