printlogo

اخیراً مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از ادغام برخی نمایندگی‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش این دو شرکت در آینده ای نزدیک خبر دادند.
کد خبر : 21873
تاریخ انتشار : 16 شهریور 1401 - 12:15

محمدعلی شبیری – خبرماشین | اخیراً مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از ادغام برخی نمایندگی‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش این دو شرکت در آینده ای نزدیک خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ ادغام برخی نمایندگی های ایران خودرو و سایپا باعث سهولت دسترسی، بهبود خدمت‌ رسانی به مشتریان، کاهش هزینه‌ها، بالابردن کیفیت خدمات پس از فروش و بهبود سطح پاسخگویی می شود.

با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در خصوص تولید خودروهای اقتصادی، اتحاد استراتژیک شرکت‌های سایپا و ایران خودرو شکل گرفت و نتیجه آن رونمایی از اولین خودروی اقتصادی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران بود.

اولین گام در عملیاتی شدن اتحاد استراتژیک سایپا و ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش دو خودروساز ادغام برخی نمایندگی‌های سایپا و ایرانخودرو به منظور کاهش هزینه‌ها، بالابردن کیفیت خدمات پس از فروش، تسهیل دسترسی مشتریان به نمایندگی‌ها و بهبود سطح پاسخگویی خواهد بود.

یکی از مشکل‌های این حوزه پراکندگی نمایندگی ها است که این موضوع باعث می‌شود خدمات پس از فروش راحتی به مشتریان ارائه نشود. در حال حاضر ممکن است در منطقه ای نمایندگی ایران خودرو وجود داشته باشد اما نمایندگی سایپا خیر یا برعکس، پس ادغام خدمات پس از فروش آنها می‌تواند این پراکندگی را حل کند و در نتیجه هزینه‌های این شرکت‌ها را کاهش دهد و آنها بتوانند از این طریق رضایت مشتریان خود را جلب کنند و می‌توانند از طریق یک خدمات پس از فروش مشترک هزینه‌های ارایه خدمات را کاهش دهند. مشتریان برای تعمیر خودرو و دریافت خدمات مدنظرشان به هر مرکزی که در دسترس باشد می‌روند، فارغ از این که آن تعمیرگاه نماینده کدام شرکت است. از طرفی احداث مراکز خدمات پس از فروش نیازمند یک سری الزامات است، برای مثال با توجه به تعداد کم مراجعات در یک منطقه خاص، ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد که این موضوع هم با ادغام حل می شود.

این ادغام در راستای اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا کلید خورده و باعث تقویت شاخص‌های بهره‌وری و مقیاس تولید می شود. همچنین امضاء تفاهم نامه توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه موتور و گیربکس گامی است به منظور سرمایه گذاری تولید قوای محرکه اقتصادی به صورت مشترک با هدف افزایش تولید در مقیاس جهانی و اقتصادی که پس از بررسی‌های کارشناسی و نتایج کارگروه‌های مشترک به انجام رسیده و وارد مرحله عملیاتی شده است.

اگر یک خودروساز هم برود گیربکس سازی بیاورد، یکی دیگر اکسل و ... که هر کدام سرمایه گذاری سنگینی می خواهد، همکاری آن ها می تواند منجر به موفقیت شود. امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی اتحاد استراتژیک به عنوان تنها راه بقا، توسعه بازار و تنوع محصول در صنعت خودرو قلمداد می شود و آغاز این حرکت در صنعت خودروی ایران، نویدبخش دستاوردهای ارزشمند خواهد بود.

ادغام پژو فرانسوی و فیات کرایسلر ایتالیایی-آمریکایی از آخرین طرح‌های ادغام خودروسازان بزرگ در صنعت خودرو بود که موجب شد تا بسیاری از برندهای زیرمجموعه این دو شرکت نیز شرایط بهتری را تجربه نمایند.

ادغام به معنی از بین رفتن خودروسازان نیست چرا که برای مثال در گروه استلانتیس، پژو، سیتروئن، فیات و دیگر اعضا هر کدام هویت خودشان را دارند و همچنان خودروسازان سابق هستند منتهی با اهداف جدید و هم افزایی سعی در رقابت در بازار خودرو را دارن به گونه ای که طراحی و توسعه پلتفرم های مشترک در این گروه ها با اهداف جهانی صورت می گیرد.

این نوع همکاری مشترک بین خودروسازان مطرح دنیا به خصوص در حوزه موتور و قوای محرکه به منظور تقویت شاخص‌های بهره وری رایج است و با این اقدام و با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر در همکاری مشترک و در راستای همکاری استراتژیک، دو شرکت سایپا و ایران خودرو یک گام دیگر برای جهانی شدن به جلو خواهند رفت. به دلیل نیاز به سرمایه گذاری بالا و زمانبر بودن تولید قوای محرکه این حوزه نقطه عطف ایجاد همکاری استراتژیک خودروسازان در دنیا است.

درتحقیق و توسعه طراحی خودرو و قوای محرکه نیاز به آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌هایی است که ایجاد آن‌ها بسیار هزینه بر است و در همکاری استراتژیک این مورد دیده شده که دو شرکت از توان موجود یکدیگر استفاده کرده و نتیجه آن افزایش کیفیت محصول خواهد بود.

صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع ایجادکننده ارزش‌افزوده در اقتصاد هر کشور است که باید برای برون رفت از بحران آن اقدامات جهادی صورت گیرد که از نظر کارشناسان ادغام می تواند یکی از این گزینه ها باشد. در گزارش های منتشر شده از عارضه یابی صنعت خودرو و راهکارهای تحول این صنعت، از ادغام به عنوان یکی از راهبرهای اساسی یاد شده است.

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همدلی شبکه تامین، در دو مجموعه ایران‌خودرو و سایپا هیچ محصول ناقصی تولید نمی‌شود؛ چشم انداز این اتحاد منفعت برای اقتصاد کشور و تمامی ذی نفعان از جمله مشتریان خواهد بود. بدون شک راهکار ادغام در صورت خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودروی ایران و ورود به بازارهای جهانی کارساز خواهد بود، در غیر این صورت ادغام شرکت‌های خودروساز داخلی نه‌تنها باعث تحقق اهداف موردنظر نمی‌شود بلکه مشکلات عدیده‌ای در هدایت و مدیریت شرکت بزرگ‌تر دولتی را در پی خواهد داشت.