printlogo

طی یکی نشست خبری جزئیات ساخت پلتفرم آفرود ملی مشترک بین شرکت‌های مکث موتور، آمیکو، زامیاد و خودروسازی ایلیا اعلام شد.
کد خبر : 21780
تاریخ انتشار : 5 شهریور 1401 - 16:11

طی یکی نشست خبری جزئیات ساخت پلتفرم آفرود ملی مشترک بین شرکت‌های مکث موتور، آمیکو، زامیاد و خودروسازی ایلیا اعلام شد.
طبق این تفاهم‌نامه طرفین در جهت ساخت داخل اجزا، قطعات و توسعه پلتفرم مشترک برای تولید انواع خودروهای وانت دو دیفرانسیل دو کابین و خودروهای SUV با شاسی مستقل با یکدیگر همکاری می‌کنند. 
همچنین این تفاهم‌نامه بیان می‌دارد که میزان خودکفایی حداقل ۶۰ درصد برای ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باشد. 
این تفاهم‌نامه‌ نویدبخش هم‌افزایی و همکاری‌های بیشتر خودروسازان خصوصی و دولتی و شروع تحولی اثربخش در این حوزه است.
مدیرعامل شرکت صنایع خودروسازی ایلیا در خصوص مبحث کیفیت پلت‌فرم ملی خودروهای آفرودی و میزان رقابتی بودن این طرح همکاری مخصوصا در همکاری با کشورهای همسایه عنوان کرد که در بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در سطح جهان مبحث همکاری مشترک جا افتاده است و وجود دارد. در کشور چین نیز این موضوع اتفاق افتاده و شرکت‌های تجاری با یکدیگر همکاری می‌کنند. در این روش همکاری و تولید پلتفرم مشترک قیمت تمام شده محصولات کاهش پیدا کرده و امکان صادرات مهیا می‌شود. در این طرح طراحی و ساخت پلتفرم مشترک آفرودی میزان داخلی سازی از ٨٠ درصد بالاتر رفته و برنامه تولید ١٠٠ هزار دستگاه را برآورد شده است.
مدیرعامل مکث موتور هدف از این تفاهم را هم افزایی در عمق خودکفایی عنوان کرد و افزود: این تفاهم می تواند در یکسان سازی بستر این محصولات بخصوص در زمینه موتور و گیربکس راهبردی باشد لذا تصمیمی منطقی از نظر زنجیره تامین و ایجاد بستر رشد تولید خواهد بود.
مدیرعامل آمیکو گفت: ما شاسی ها و میزان اختلافشان را بررسی کرده ایم. وی افزود: هدف از داخلی سازی پلتفرم دستیابی به داخلی سازی 60درصدی فارغ از داخلی سازی حدود14درصدی ناشی از مونتاژ و رنگ است. شرکت هایی که در این همکاری مشترک حضور دارند، در تولید محصولات خود از قطعات مشترک با دیگر همکاران استفاده می کنند. در نتیجه این همکاری کمک می کند از این قطعات مشترک بهره ببریم و هزینه های ساخت قالب و … یک بار پرداخت می شود.