printlogo

عملکرد مثبت تیم مدیریتی جدید سایپا در 6 ماه اخیر
افزایش تولید روزانه تولید خودرو توسط سایپا باعث شده است تا این گروه خودروسازی بتواند به نیاز متقاضیان به صورت مناسب پاسخ دهد و دست دلالان و واسطه ها از بازار محصولات این مجموعه کوتاه و از طرفی دو خودرو شاهین و کوییک از سیستم قرعه کشی حذف شود.
کد خبر : 21739
تاریخ انتشار : 30 مرداد 1401 - 23:39

«خبرماشین» - افزایش تولید روزانه تولید خودرو توسط سایپا باعث شده است تا این گروه خودروسازی بتواند به نیاز متقاضیان به صورت مناسب پاسخ دهد و دست دلالان و واسطه ها از بازار محصولات این مجموعه کوتاه و از طرفی دو خودرو شاهین و کوییک از سیستم قرعه کشی حذف شود.

گروه خودروسازی سایپا در آخرین شرایط فروش خود موفق به حذف قرعه کشی و همان طور که پیش از این گفته شد تنها راه حل این وضعیت افزایش آمار تولید است. از طرفی وقتی مشتری واقعی می تواند خودرو خود را از شرکت اصلی خریداری کند، دلیلی برای مراجعه به بازار و پرداخت دو برابری قیمت وجود ندارد. برای مثال اختلاف قیمت خودرو کوییک در کارخانه و بازار به کمتر از ۲۰ میلیون تومان رسیده است و با ادامه روند افزایش تولید قطعاً این حاشیه سود دلالان از بین خواهد رفت.

اواخر دی ماه سال گذشته که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، تغییر کرد، این مجموعه با۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰خودرو یورو۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود.

رئیس‌جمهوری ۱۱ اسفندماه سال گذشته از ایران‌خودرو و سایپا بازدید کرد و دستورالعمل هشت ماده‌ای به خودروسازان ابلاغ کرد؛ لزوم افزایش ۱.۵ برابری میزان تولیدات خودرویی کشور در سال آینده، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و به‌روز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه شده از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به سه سال و ۶۰ هزار کیلومتر از جمله این دستورها بوده است.

بنابر اعلام گروه خودروسازی سایپا متوسط تولید روزانه این شرکت از ۱۰۵۷ دستگاه در بهمن ۱۴۰۰ به ۲۱۲۰ دستگاه در خرداد ماه امسال رسیده که رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

با افزایش برنامه تولید نسبت به سال گذشته 80 هزار خودرو ناقص تکمیل شد و این مجموعه دیگر با معضل تعهدات معوق مانند سال های گذشته روبرو نیست؛ با صفر شدن خودروهای کف پارکینگ، سالیانه 150 میلیارد تومان هزینه پارکینگ گروه سایپا حذف شد.

هدفگذاری گروه سایپا برای تولید خودرو از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ۱۴۰۱، تولید ۴۴ هزار دستگاه خودرو بوده، اما آمار تولید تجمعی تا پایان خرداد ماه ۹۹ هزار و ۸۳۹ دستگاه بوده که رشد ۱۰۴ درصدی نسبت به برنامه ریزی صورت گرفته را نشان می‌دهد. همچنین، از این تعداد ۸۶ هزار و ۸۸۹ خودروی کامل تولید شده که حاکی از رشد ۸۷ درصدی نرخ عبور مستقیم است.

موفقیت دیگری که گروه خودروسازی سایپا کسب کرده، تولید خودرو کامل است، در گذشته 80 درصد خودروهای تولیدی به جهت نقص قطعه به پارکینگ ها منتقل می شد اما اکنون 97 درصد خودروها به صورت کامل (عبور مستقیم) تولید می شوند که این امر بیانگر افزایش 166 درصدی تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش 87 درصدی نرخ عبور مستقیم در گروه سایپا است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز اخیراً ضمن اشاره به افزایش تولید روزانه این گروه خودروسازی، از خروج همه محصولات سایپا از فرآیند قرعه‌کشی و حذف محدودیت‌های قرعه‌کشی از ابتدای شهریور ماه خبر داد و تاکید کرد در حال حاضر سایپا هیچ خودروی ناقصی ندارد.

با وجود مشکلات پیش رو، از جمله ملاحظات تامین به خصوص تامین آهن و ورق خارجی با ویژگی خاص، توربوشارژ، لزوم افزایش نیرو و همچنین تربیت نیروی های متخصص و با عنایت به برنامه اولیه تولید ٣٠ هزار دستگاه در سال ١٤٠١، پروژه افزایش تولید شاهین به میزان ٦٠ هزار دستگاه تعریف و از اواخر اردیبهشت، ساز و کار لازم برای دستیابی به این تیراژ کلید خورد. برهمین اساس خوشبختانه تولید شاهین از ابتدای سال جاری تا نیمه اول مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 36 درصدی همراه بوده است.