printlogo

عملکرد مثبت تیم مدیریتی جدید سایپا در 6 ماه اخیر
از اواخر سال گذشته و پس از تغییرات مدیریتی در گروه خودروسازی سایپا، کیفی سازی محصولات این شرکت آغاز شده است که این کار با سدان شاهین و رفع برخی از نواقص این محصول پرچمدار شروع شده و همچنان ادامه دارد.
کد خبر : 21712
تاریخ انتشار : 24 مرداد 1401 - 10:7

«مجله ماشین» - از اواخر سال گذشته و پس از تغییرات مدیریتی در گروه خودروسازی سایپا، کیفی سازی محصولات این شرکت آغاز شده است که این کار با سدان شاهین و رفع برخی از نواقص این محصول پرچمدار شروع شده و همچنان ادامه دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ ارتقای کیفی و ایمنی خودروهای تولید داخل یکی از بندهای فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو است که در یازدهم بهمن‌ماه پارسال اعلام شد. در همین راستا برنامه‌هایی از سوی خودروسازان طراحی شده و در حال اجراست.
گروه خودروسازی سایپا از چند ماه اخیر روند جدیدی را در این مجموعه آغاز کرده و آن حرکت بر اساس برنامه و چشم انداز تعریف شده است؛ از همین رو مذاکره‌های زیادی با قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان قطعه انجام شد تا در راستای آن بتوان تولید خودرو بدون نقص قطعه را دنبال کرد. صفر شدن تعداد خودروهای کف پارکینگ سایپا، ضمن ارتقای کیفیت محصولات، نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان از هزینه‌های سایپا این گروه کم خواهد کرد.
اخیراً نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به استناد نظرسنجی‌های انجام شده  اعلام ‌کرد که مراجعه به نمایندگی های سایپا یدک به دلیل تولید خودرو بدون نقص قطعه و افزایش کیفیت، کاهش پیدا کرده است.
طی چندماه اخیر به موضوع کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا به‌طور ویژه پرداخته شده است؛ از جمله فعالیت های که برای افزایش کیفیت، رشد تولید و تولید اقتصادی صورت گرفته می توان به ، مدیف میزگردان و اصلاح نرم افزار ربات، پروژه ضدخطاسازی عملکرد اسلاید پرس های هیدرولیک سالن پرس، رباتیک کردن پاشش عایق کف خودرو سالن رنگ ، تعویض لوله های رفت و برگشت سیستم آب خنک کن نقطه جوش ها و ربات های  سالن بدنه تیبا، اصلاح و کالیبراسیون کابین های واتر تست شرکت سایپا و فعالیت های تعمیراتی  و پیشگیرانه جهت جلوگیری از توقف دستگاه در راستای افزایش و بهبود OEE تجهیزات و افزایش کیفیت و کمیت محصول تولیدی اشاره کرد.
گروه خودروسازی سایپا با همکاری قطعه‌سازان و همدلی و همراهی مهندسان و کارگران این مجموعه موفق شد در کمتر از یک‌ماه، رشد کیفی را در خودروهای تولیدی این مجموعه پیاده‌سازی کند؛ در گام اول ارتقای کیفیت، کاهش صدای خودرو اقتصادی شاهین در دستور کار قرار گرفت و در یک فرآیند 45روزه صدای غیرعادی این خودرو حذف شد. بدین‌ترتیب اکنون شاهین نسبت‌ به صدا ایزوله و این امر باعث رضایت نسبی خریداران است.
افزایش کیفیت سایپا شاهین تنها به رفع صدای اضافه پیشرانه و کابین خلاصه نمی‌شود؛ درصد بالایی از ایرادهای خودروهای تولید داخل به ضعف در مونتاژ و سرهم بندی قطعات مربوط است که موجب نارضایتی مشتریان می‌شود که این ایراد نیز با اصلاح و کالیبراسیون دستگاه های مونتاژ کننده حل شده است.
با مطالعه انتقادات مالکان سایپا شاهین و آگاهی از مهمترین ایرادهایی که مشتریان نسبت به سایپا شاهین مطرح کردند، کیفیت پایین و ارگونومی نامناسب صندلی‌های سایپا شاهین از مهمترین عوامل نارضایتی خریداران بوده است.
سایپا در اقدامی با تعویض صندلی های سایپا شاهین و استفاده از طراحی و ارگونومی صندلی زانتیا و سیتروئن C3 این ایراد که موجب خستگی و ناراحتی سرنشینان شاهین می‌شد، برطرف کرده است.
سایپا همچنین از رفع نقص موتور شیشه بالابرهای شاهین به عنوان یکی از دیگر از اقدامات این شرکت در خصوص افزایش کیفیت سایپا شاهین خبر داده است چرا که شیشه بالابرهای پیشین موجب نارضایتی خریداران شده بود.
تردیدهایی درخصوص قدرت و شتاب موتور آن به ‌ویژه برای به ‌کارگیری در نسخه اتوماتیک شاهین وجود داشت. اکنون مشخص شده است نسخه اتوماتیک «شاهین» با موتور تی‌ یو۵ پلاس به بازار خواهد آمد و موتور ام۱۵جی‌اس‌آی توربوشارژ نیز جواب خود را در نسخه دنده‌دستی این خودرو به‌خوبی پس داده است.
نکته قابل توجه درباره شاهین اینجاست که در شرایط تحریمی امکان استفاده از قطعات خارجی روی آن امکان پذیر نبود و قطعات استفاه شده در این خودرو ساخت و تأمین داخل می‌باشد که این موضوع علاه بر تحقق نهضت بومی سازی تولید، ثبات و امنیت شغلی را برای جمعیت قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.
تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R۹۵ اروپا دو تست در سطح استانداردهای اروپایی بود که شاهین موفق شد از آنها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.
تست تصادف ECE R۹۵ به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) را مورد بررسی قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می‌شود.
اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تأثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.
انجام چنین تست‌هایی روی یک خودروی داخلی که با استراتژی بومی سازی موفق به کسب بالاترین درجه کیفی خودروهای داخلی شده بدون نشان دهنده ظرفیت‌های بی شمار در بخش طراحی و مهندسی است که در سایپای نوین شاهد آن هستیم.