printlogo

اخیراً جانشین رئیس پلیس راهور فراجا مدعی عدم تغییر کیفیت خودروهای داخلی نسبت به قبل شده، این در حالی است که بر اساس گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و همچنین کاهش مراجعات مشتریان به نمایندگی های ایران خودرو قطعاً اقداماتی در جهت افزایش کیفیت انجام شده است.
کد خبر : 21692
تاریخ انتشار : 20 مرداد 1401 - 11:47

اخیراً جانشین رئیس پلیس راهور فراجا مدعی عدم تغییر کیفیت خودروهای داخلی نسبت به قبل شده، این در حالی است که بر اساس گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و همچنین کاهش مراجعات مشتریان به نمایندگی های ایران خودرو قطعاً اقداماتی در جهت افزایش کیفیت انجام شده است.

ارتقای کیفی و ایمنی خودروهای تولید داخل یکی از بندهای فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو است که در یازدهم بهمن‌ماه پارسال اعلام شد. در همین راستا برنامه‌هایی از سوی خودروسازان طراحی شده و در حال اجراست.

پس از گلایه‌های مطرح شده از سو رهبر معظم انقلاب، ارتقای کیفی و ایمنی خودروهای تولید داخل به یکی از بندهای فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو تبدیل شد که در یازدهم بهمن‌ماه پارسال اعلام شد.

یکی از اقدامات اخیر گروه صنعتی ایران خودرو ارائه خدمات ویژه پس از فروش در حوزه موتور و گیربکس خودرو تارا به مدت 6 ماه به مشتریان است. این موضوع نشان دهنده این است که محصول تارا توانسته به بلوغ خوبی در زمینه کیفیت دست یابد.

بر اساس این طرح، مالکان تارا در صورت بروز مشکل در حوزه موتور و گیربکس می توانند بدون دریافت نوبت به تمامی نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کرده و پس از ۴۸ ساعت، خودروی خود را دریافت کنند. در صورتی که خودروی مشتریان پس از طی ۴۸ ساعت تعمیرات لازم را دریافت نکرده، بسته های جبرانی و ویژه ای برای دلجویی و جبران خسارت به مشتریان ارایه خواهد شد.

از طرفی تولید محصولات ایران خودرو از ابتدای خردادماه به صورت صد در صد عبور مستقیم شده است. پیش از این تولید خودرو به صورت ناقص موجب افت کیفیت ۲۵ درصدی تولیدات این خودروساز شده بود؛ اما با اقدام راهبردی تولید خودرو به صورت عبور مستقیم، ۲۵ درصد ارتقای کیفیت در محصولات حاصل شده است.

در حال حاضر نظام‌های عیب یابی که سال ها در ایران خودرو وجود داشت، اما استفاده ای از آن نمی شد، مورد بهره برداری قرار گرفته و مستقر و در خطوط موتورسازی دستگاه هایی به روز و با تکنولوژی بالا برای تشخیص عیوب محصول پیش از رسیدن به سواری سازی قرار داده شده است.

برای مثال با تلاش تیم مهندسی و مرکز تحقیقات ایران خودرو، ارتقای کیفیت و افزایش استاندارد رانا پلاس در دستور کار قرار گرفت و این خودرو با ارتقا و بهبود عملکرد در تست مربوط در ناحیه سپر در جذب انرژی‌های برخورد، موفق شد آزمون ایمنی عابر پیاده را با موفقیت پشت سر گذارد و تمامی الزامات استاندارد بین المللی ECE R127 را برآورده کند.

همچنین براساس آخرین گزارش ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، روند رضایت مشتریان ایران‌خودرو از فرآیند تحویل و سلامت خودرو افزایشی بوده است. گزارش منتشرشده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درخصوص وضعیت طرح پی‌گیری مشتریان فروش شرکت ایران‌خودرو نشان می‌دهد روند رضایت مشتریان از فرآیند تحویل از عدد ۷۲.۴درصد در فروردین‌ماه به ۸۱.۹درصد در هفته دوم تیرماه رسیده است. برپایه این گزارش، درصد ایرادات خودروهای تحویلی در هفته دوم تیرماه نسبت‌به ابتدای سال روند کاهشی داشته، به‌گونه‌ای که از عدد ۵.۹درصد در فروردین به عدد ۴.۹درصد در هفته دوم تیرماه کاهش یافته است.

در همین راستا، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) نیز اقدامات گسترده‌ای برای ارتقای رتبه سازندگان بر مبنای شاخص‌های چهارگانه ارزیابی شامل مهندسی، ساخت و تولید، لجستیک و عملکرد کیفی را در دستور کار قرار داده است. این شرکت به منظور دستیابی به اهداف طرح آزمون قطعات بر مبنای استانداردهای مدون طراحی خودرو و اهداف قیمتی، در فرآیندی جامع و مستمر، ارتقای رتبه سازندگان را به منظور حفظ عملکرد سازندگان رتبه A و ارتقای سازندگان رتبه B و C در دستور کار قرار داده است.

شاخص مراجعات یک‌ماهه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش (R۱۰۰) مربوط به محصولات تولیدی ایران خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با میانگین سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. همچنین بر پایه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای بازه زمانی اردیبهشت ماه امسال، براساس کاهش امتیاز منفی صورت گرفته، سطح کیفی محصولات تولید شده در فروردین و اردیبهشت 1401 با رشد 11 درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته و رشد 13 درصدی نسبت به میانگین امتیاز محصولات تولیدی سال گذشته در مسیر ارتقای کیفیت و کسب رضایتمندی مشتریان قرار گرفته است.