printlogo

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: قیمت دستوری موجب شده تا ایران‌خودرو برای تولید هر دستگاه خودرو ٢٠۶ تیپ دو دست کم ۴۵ میلیون تومان زیان متحمل شود.
کد خبر : 21688
تاریخ انتشار : 19 مرداد 1401 - 17:34

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: قیمت دستوری موجب شده تا ایران‌خودرو برای تولید هر دستگاه خودرو ٢٠۶ تیپ دو دست کم ۴۵ میلیون تومان زیان متحمل شود.
عادل پیرمحمدی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و گرامی‌داشت روز خبرنگار گفت: عامل مهم و اساسی زیان دهی صنعت خودرو تولید محصولات این صنعت با قیمت دستوری است . عمده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در بورس و با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت گذاری محصول نهایی دستوری است. 
وی قیمت‌گذاری دستوری را عامل اصلی زیاندهی صنعت خودرو و تولید محصولات این صنعت با زیان بر شمرد و گفت: خودروی ۲۰۶ تیپ ۲، اقتصادی‌ترین محصول ایران‌خودرو است؛ چرا که اکثر استاندارهای ۸۵گانه تعریف شده را پاس می‌کند و تعداد بسیار کمی همچون استاندارد تصادف عابرپیاده را پاس نمی‌کند. بسیار صحبت شد که واردات خودرو انجام شود، خودروسازان تاکنون هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداشته‌اند؛ چرا که معتقد هستیم محصولی که خودروسازان با این قیمت‌های تمام شده با قیمت دستوری عرضه می‌کنند، با هیچ محصول وارداتی قابل رقابت نیست.   از ۲۰۶ اقتصادی‌تر بخواهیم تولید کنیم، بایستی در روند طراحی بررسی‌ها صورت گیرد و بتوانیم با تکنولوژی‌های جدید، قیمت تمام شده را کاهش دهیم.
مدیرعامل ساپکو افزود: در سال ١٤٠٠ قیمت تمام شده پژو ٢٠٦ تیپ دو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود، ١٦٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر قیمت مصوب سال ٩٠، اما قیمت بازار این خودرو ٢٤٠ میلیون تومان و ١٩ برابر سال ٩٠ بوده است. 
پیرمحمدی افزود: در شهریور سال ٩٠ پژو ٢٠٦ تیپ دو حدود ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان قیمت داشت که به صورت اقساطی هم به فروش می رسید و در این زمان قیمت دلار ١١٠٠ تومان بوده است، این در حالی است که در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢٦ هزار تومان بوده است.
وی با بیان این که قیمت مواد اولیه پتروشیمی و فلزات مورد نیاز صنعت خودرو در بورس بر مبنای قیمت بورس فلزات لندن تعیین می شود و قیمت هر کیلوگرم ورق فولادی از ٥٠٠ تا ٧٠٠  تومان در سال ۱۳۹۰ با رشد ۳۰ برابری در سال ١٤٠٠  مواجه بوده، گفت: برای تولید چهار عدد رینگ آلومینیومی  مورد نیاز خودرو پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ٤٤ کیلوگرم آلومینیوم نیاز است که قیمت آن از هر کیلوگرم  ٨٥ هزار تومان به  سه میلیون و ٧٤٠ هزار تومان افزایش یافته و با احتساب هزینه های ذوب و ریخته گری و ... این قیمت به حدود پنج میلیون تومان افزایش می یابد و با در نظر گرفتن قیمت چهار حلقه لاستیک، قیمت تمام شده چهار چرخ این خودرو به حدود ٨ میلیون ٥٠٠ هزار تومان می رسد.
وی با بیان این که تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود ٧٠ درصد است، گفت: کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که قیمت نهاده‌های تولید آن ٣٠ برابر افزایش داشته، اما قیمت مصوب محصول نهایی ١٢ برابر شده باشد این در حالی است که همین خودرو ٢٠٦ تیپ دو نسبت به سال ٩٠، ارتقا ایمنی و امکانات داشته است.
پیرمحمدی افزود: یکی از دردهای صنعت خودرو این است که توسعه محصول نداشته و در ادوار مختلف همواره دنباله روی پژو فرانسه بوده است.
وی بیان داشت: در سال ۹۱ اعمال تحریم‌ها در حقیقت به نفع صنعت خودرو تمام شد، چون فهمیدیم که صاحب دانش طراحی نیستیم و بر این اساس به دنبال آن رفتیم که در نهایت خودروهایی همچون دنا و رانا از دل آن بیرون آمدند.
پیرمحمدی بیان داشت: ارزش افزوده مونتاژکاری در صنعت خودرو کمتر از 10 درصد است، واقعیت این است که با ورود مجدد پژو بعد از برجام دوباره توسعه محصول متوقف شد و این در حالی است که چاره کار خودروساز این است که خودش طراحی کند و دانش فنی متناسب با آن طراحی به دنبال خواهد داشت. اما از آنجا که دارای دانش طراحی برخی خودروها نبوده‌ایم، در نتیجه نمی‌توان عیوب کیفی آن را نیز به درستی شناخت. 
وی در ادامه درباره ارز بری 1750 یورویی تولید هر خودرو در شرکت ایران خودرو بیان داشت: یک بخش از این ارزبری شامل مواد اولیه از جمله فولاد، پتروشیمی، مواد گرانبها و غیره است. 
پیرمحمدی بیان داشت: در برخی از مواد فولاد یا پتروشیمی‌ها به خودکفایی نرسیده‌ایم که باید آنها را وارد کرد و لذا حدود 35 درصد از ارزبری خودرو مربوط به واردات این مواد است. 
وی بیان داشت: 30 تا 35 درصد ارزبری نیز مربوط به قطعات الکترونیکی است و 30 درصد دیگر نیز که حدود 600 تا 650 یورو را شامل می‌شود، در برگیرنده قطعات های تک موتوری و گیربکس است که در تلاش برای خودکفا شدن در آنها نیز هستیم. 
مدیرعامل ساپکو اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که سال گذشته و ماه‌های گذشته انجام شده، منجر به عبور مستقیم و کاهش خودروهای ناقص از حدود ٨٣ هزار دستگاه به مرز ١١ هزار دستگاه رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان هفته جاری به زیر ١٠ هزار دستگاه خواهد رسید. با توجه به اینکه بصورت هفتگی متوسط ١٢ هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید می‌شود، این ١٠ هزار خودرو ناقص، با تولید چهار روز ایران‌خودرو برابری می‌کند و به زودی جمع خواهد شد. بنا داریم، تا پایان هفته خودروهای ناقص سایت تهران صفر شود؛ این درحالیست که در سایت‌های خراسان، فارس، خزر و کرمانشاه، خودرو ناقص وجود ندارد و همانطور که اشاره شد، تا پایان هفته در سایت تهران نیز صفر می‌شود.
وی در رابطه با موضوع کیفیت اظهار کرد: از ابتدای امسال گارانتی خودروها به ۶۰ هزار کیلومتر و سه سال رسیده است. بنابراین با توجه به اینکه برای ما هزینه داشته است، اما قطعا به جایی رسید که موضوع محقق شده است و اقدامی شجاعانه بود که ایران‌خودرو انجام داد. تاکنون حدود ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال عرضه شد و زمان می‌برد تا ارتقا کیفیت برای مردم ملموس باشد. ما می‌پذیریم که نقص در کیفیت وجود دارد اما توجه داشته‌ باشیم که ارتقا کیفیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد.
گفتنی است، در پایان این نشست از بزرگ ترین انبار مکانیزه کشور در شرکت ساپکو بازدید به عمل آمد.