printlogo

عدم پایبندی شرکای خارجی به تعهدات داده شده و خروج آنها از کشور باعث نارضایتی‌ مشتریان شده بود اما سایپا با نگاه به داخل از دانش و توان مهندسان ایرانی بهره گرفت و با برنامه ریزی دقیق توانست خودروهای جدید و مدرن‌تر را به بازار معرفی کند.
کد خبر : 21622
تاریخ انتشار : 2 مرداد 1401 - 17:46

«خبرماشین» - عدم پایبندی شرکای خارجی به تعهدات داده شده و خروج آنها از کشور باعث نارضایتی‌ مشتریان شده بود اما سایپا با نگاه به داخل از دانش و توان مهندسان ایرانی بهره گرفت و با برنامه ریزی دقیق توانست خودروهای جدید و مدرن‌تر را به بازار معرفی کند.

هر چند این صنعت به‌طور مشخص طعم تلخ تحریم‌ها را در سال‌های ۹۲-۹۱ چشیده بود اما همراه با موج دوم تحریم‌ها از ۱۶ مرداد ۹۷، تولید خودرو با چالش‌های اساسی مواجه شد. در تحریم‌های ثانویه نیز شرکای زنجیره خودروسازی به سرعت از ایران خارج شدند با این تفاوت که چینی‌ها نیز شرکای اروپایی و آسیایی را همراهی کردند.

تحریم ها در ابتدا اثرات نا مطلوبی در صنایع کشور گذاشت چرا که وابستگی شدیدی به واردات وجود داشت اما پس از مدتی مهندسان داخلی توانستند با تکیه بر دانش خود قطعات کاملا ایرانی را تولید کنند. قبل از تحریم به منابع عظیمی که در داخل کشور وجود داشت توجه چندانی نمی شد،  اما پس از تحریم این منابع بیشتر مورد بازرسی قرار گرفت و حتی این استفاده باعث جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز شد.

موضوع دیگری که گروه خودروسازی سایپا انجام داده و تأثیر آن به خوبی در بازار قابل مشاهده است، کاهش معوقات به مشتریان است، این مجموعه در کنار فعالیت‌های توسعه‌ای توانسته تأخیرهای گذشته را جبران کند. از سال 98 افزایش تولید گروه خودروسازی سایپا آغاز شده است و این امر در سال های اخیر با وجود شیوع ویروس کرونا و در شرایطی که شرکت های خودروساز خارجی به سمت کاهش تولید رفتند، ادامه پیدا کرده است.

یک نکته مهم این است که افزایش تولید سایپا در سال تحریم و کرونا در حالی به ثبت رسیده است که این گروه خودروسازی، «پراید» پرتیراژترین خودرو داخلی خود را از خطوط تولید خارج و آن را با خودروهایی به روز و باکیفیت تر جایگزین کرد. پیش از تحریم ها، از هر 4 خودرویی که در سایپا تولید می شد، 2.5 خودرو پراید و یک خودرو نیز محصول مشترک با شرکای خارجی بود؛ تحریم کنندگان به دنبال توقف خطوط تولید صنعت خودرو در ایران بودند اما در سایپای نوین، محصولات داخلی و با استاندارد بالاتر جایگزین پراید و محصولات خارجی شد تا عملکرد این گروه خودروسازی مصداق مشخص مقابله و بی اثر کردن تحریم ها باشد.

گروه خودروسازی سایپا که تا قبل از بهمن ماه سال گذشته با۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰خودرو یورو ۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود، موفق شد با همت و تلاش مضاعف و خستگی ناپذیر کارگران خط تولید، مدیران و برنامه دقیقی که تدوین شد، خودروهایی که به علت نقص قطعه در پارکینگ بودند را به صفر رسانده و همچنین عبور مستقیم محصولات این مجموعه را به بیش از 95 درصد برساند. اخیرا نیز با توجه به افزایش تیراژ تولید محصولات گروه سایپا و جمع‌آوری خودرو‌‌های ناقص و کاهش شدید تعهدات گروه سایپا، ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه فروش خودرو، بدون قرعه‌کشی انجام می‌شود.

فعال شدن خطوط مونتاژ و رنگ عملیات سی.کی.دی‌ کاری، مونتاژ دو مدل ۲۰۲۲ خودروی چانگان، تولید چند مدل خودرو جدید از جمله اطلس، سهند و آریا پروژه هایی هستند که شرکت سایپا در حال برنامه ریزی برای اجرایی شدن آنها است.