printlogo

نمایشگاه خودرو تهران (36)
یک کارشناس و فعال حوزه خودرو در خصوص راه اندازی سامانه یکپارچه فروش گفت: این طرح یک اشتباه بوده که در ادامه سایر اشتباهات انجام شده در این حوزه است و قطعا کمکی به بازار نخواهد کرد.
کد خبر : 21252
تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1401 - 10:25

«خبرماشین» - یک کارشناس و فعال حوزه خودرو در خصوص راه اندازی سامانه یکپارچه فروش گفت: این طرح یک اشتباه بوده که در ادامه سایر اشتباهات انجام شده در این حوزه است و قطعا کمکی به بازار نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ علی خسروانی ادامه داد: لزوماً ماهیت سامانه به معنای سلامت نیست و اگر فروش را از طریق سامانه انجام دهیم همه مشکلات حل خواهد شد. سلامت این سامانه را چه کسی تایید می کند و چه نهادهای بر روی آن نظارت می کنند؟ برای مثال قبلاً شاهد حواشی سامانه ثبت سفارش خودرو بودیم که همچنان مشکلات آن ادامه دارد. این سامانه اصلاً به معنای کاهش تحلف نیست و زمینه ساز افزایش قیمت ها خواهد شد.

وی گفت: فروش از طریق سامانه پاک کردن صورت مسئله است و بخش های زیادی در سیستم فروش و بازاریابی مانند نمایندگان با مشکل روبرو خواهند شد.

این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح واردات خودرو و تاثیر روی قیمت ها گفت: اصلی ترین بخش واردات آیین نامه است. در خصوص تدوین آیین نامه واردات خودرو با چه کسانی مشورت شده است؟ آیا از اتحادیه فروشندگان خودرو یا انجمن واردکنندگان نظری اخذ شده است یا خیر؟

خسروانی ادامه داد: طرح واردات اگر درست اجرا نشود می تواند مخرب تر از ممنوعیت شود و تاثیری روی کاهش قیمت ها نخواهد گذاشت. واردات خودرو در صورتی تاثیر گذار خواهد بود که برای عموم باز شود. ما تجربه قبلی در سال 2005 تا 2015 را داشتیم که همه افراد می توانستند با کارت بازرگانی خودرو وارد کنند. اگر واردات مشروط به صادرات خودرو و قطعات شود زمینه ساز ایجاد رانت خواهد بود.

وی پیشنهاد داد: به واردات ارز دولتی تخصیص داده نشود و افراد بتوانند با سرمایه های خارج از کشور خود، خودرو وارد کنند و دولت منابع خود را حفظ کند و فقط در صورتی که بازار دچار نوسان شد برای کنترل ثبات، ارز را به بازار تزریق کند.

این فعال حوزه خودرو افزود: اگر اجازه واردات خودرو کارکرده داده شود با 10 هزار دلار می توان یک ماشین با کیفیت را به بازار عرضه کرد. اگر 100 هزار دستگاه با میانگین قیمت 15 هزار دلار وارد شود مجموعاً 1.5 میلیارد دلار هزینه می شود که در مقابل رقم واردات گوشی قابل مقایسه نیست.

خسروانی گفت: با ورود این تعداد خودرو تعداد زیادی از مالکان که به منظور حفظ سرمایه، خودرو بدون استفاده خریداری و حاضر به فروش نیستند، اقدام به فروش خواهند کرد. 

عضو هیات مدیره اتوشناس ادامه داد: در حال حاضر 120 فرصت شغلی در زمینه های خدمات فنی، سرویس کار، کارشناسی خودرو، فروش و بازاریابی، آی تی، سئو و تولید محتوا ایجاد کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی خریداران از خرید خودرو دست دوم گفت: تفاوت کارشناسی خودرو دست دوم به اعتبار بعد از آن است. مشتریانی که اقدام به خرید ماشین از ما می کنند 2 گارانتی دریافت خواهند کرد. گارانتی اول شامل مرجوعی خودرو تا یک هفته پس از خرید در صورت وجود مغایرت در برگه کارشناسی است. گارانتی دوم شامل موتور و گیربکس به مدت یک سال است و اگر مشکلی ایجاد شود اقدام به رفع آن خواهیم کرد.