printlogo

مدیرعامل ایران خودرو برای عملی کردن وعده هایش، برنامه ریزی دقیقی انجام داده است و برای رونمایی از هر یک از دستاوردهای این شرکت خودروسازی، تصمیم گرفته تا در قالب یک «قرار» با مردم و جامعه تا پایان سال، موفقیت های ایران خودرو را اطلاع رسانی کند.
کد خبر : 21164
تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1401 - 19:0

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرماشین به نقل از پرشین خودرو، مدیرعامل ایران خودرو برای عملی کردن وعده هایش، برنامه ریزی دقیقی انجام داده است و برای رونمایی از هر یک از دستاوردهای این شرکت خودروسازی، تصمیم گرفته تا در قالب یک «قرار» با مردم و جامعه تا پایان سال، موفقیت های ایران خودرو را اطلاع رسانی کند.

مهدی خطیبی، مدیر خوش‌ نام صنعت خودرو، از روز آغاز به کارش در بزرگ‌ترین خودروسازی کشور، برنامه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده و در حال عملیاتی سازی آن است. مدیر پرانرژی و با انگیزه ایران خودرو، قول‌های خود را به فعل خواهد رساند و تمامی آن را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد.

سوابق او نشان می دهد، مدیری خوش قول است و سطوح حاکمیتی می تواند روی وعده هایش حساب کرده و از تحقق آن آسوده خاطر باشد. اگر قولی را در زمینه توسعه محصول به وزیر صمت داده، آن را به صورت جدی به فعل تبدیل خواهد کرد. در آخرین اظهاراتش، عنوان کرده که هر سال چند خودروی جدید معرفی خواهد کرد و طبق قولی که داده، هفت محصول جدید و فیس لیفت شده، امسال رونمایی خواهد شد.

خطیبی برای عملی کردن وعده هایش، برنامه ریزی دقیقی انجام داده است و برای رونمایی از هر یک از دستاوردهای ایران خودرو، تصمیم گرفته تا در قالب یک «قرار» با مردم و جامعه تا پایان سال، موفقیت های ایران خودرو را اطلاع رسانی کند. اولین قرارش اعلام به تولید رسیدن اولین کشنده اتوماتیک H5 فوتون بود که در اوایل اردیبهشت ماه در ایران خودرو دیزل انجام شد.

او به دنبال ایجاد آرامش و آسودگی خاطر میان مردم و مشتریان است و تمام همت و تلاش خود را متعهدانه برای اجرای برنامه ها و پروژه هایش در کوتاه ترین زمان به کار بسته است. مدیری که مسوولانه و به دور از حواشی رسانه ای و به اصطلاح «شوآف» گرم کار و فعالیت و خدمت به صنعت خودروی کشور است.

رویکردهای رسانه ای و تعهد به پاسخ‌گویی به افکار عمومی نیز از سیاست های مدیرعامل ایران خودرو نیز مورد توجه است که این رویکرد در کل مجموعه جاری است. در برنامه رونمایی و تولید کشنده شرکت ایران خودرو دیزل، درج اشتباه عنوان «اولین» کشنده در بنرهای مراسم، این شرکت را براساس استراتژی های مدیرعامل گروه، ملزم به عذرخواهی از جامعه رسانه ای کشور کرد.

تعریف استاندارد 18 ماهه برای تعریف و اجرای پروژه توسعه ای که پیش از این با مشکلات متعددی مواجه بود، از دیگر برنامه های جهادی این مدیرعامل با تجربه است. او زمان طراحی تا تولید انبوه پروژه ها را 18 ماه تعیین و تببین کرده است. تیم های تحقیقاتی ایران خودرو برای به اجرا رسیدن پروژه ای که به تصویب مدیرعامل رسیده در روزهای تعطیل نوروز نیز در محل کارشان حاضر شدند تا ایده وی را هر چه سریع تر اجرایی کنند. TF21 نام پروژه‌ای است که محصول آن حداکثر 18 ماهه به دست مردم خواهد رسید. محصولی مدرن و زیبا.

شرکت ساپکو، در دوران مدیریت خطیبی باید برای جلوگیری از تولید خودروی ناقص و زدن تیشه به ریشه این شجره شوم و خبیثه، اقدام کند تا دیگر مشکلی به‌ نام خودروی ناقص ذهن و روح مردم و مسولان را چنگ نزند. به گفته خطیبی، حذف خودروی ناقص دستاورد مهم تری برای کیفیت محصولات دارد، این اقدام سبب ارتقای 25 درصدی کیفیت و کاهش هزینه چشمگیر چند هزار میلیاردی خواهد شد. این اعداد را مدیران صادق و راست‌گوی خطیبی تحلیل و محاسبه کرده و در اختیارش قرار داده اند و او نیز امسال با حذف خودروهای ناقص از فرآیند تولید، بیش از این اعداد را محقق خواهد کرد. خبرهای خوبی برای حذف خودروهای ناقص از فرآیند تولید در راه است که به زودی از سوی ایران خودرو اعلام خواهد شد.

راه اندازی پاورترین، با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های موجود در گروه صنعتی ایران خودرو را پیش از آمدن به این شرکت در سر داشته است. ایده این موضوع را از قبل در ذهنش پرورش داده و به محض ورود به بزرگ‌ترین خودروساز کشور، در کوتاه ترین زمان ممکن آن را عملی کرده است.

خطیبی در دورانی که در شرکت های تویوتا و فیات مشغول به کار بوده، با توجه به ساختارهای پیشرفته این شرکت ها، پیاده سازی مرکز توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه در ایران خودرو را نیز در سر پرورانده است. او این مرکز را به دست یک مدیر لایق و کارکشته سپرده تا در کوتاه ترین زمان ممکن بتواند برنامه تولید و تامین و همچنین صادرات قوای محرکه را به عنوان یکی از مسیرهای سودآوری ایران خودرو به کار بندد. مدیری که برای این مرکز تعیین کرده، در گذشته، مدیرعامل ساپکو بوده و در سال های اخیر نیز در گروه بهمن مشغول به کار بوده است، اما با چانه زنی های خطیبی، این مدیر لایق و شایسته بi خانه خود بازگشت تا خدمت به صنعت خودروی کشور را در ایران خودرو ادامه دهد.

مدیر مرکز توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه، در ایران خودرو می تواند فعالیت های موثرتری داشته باشد. او باید فروش موتور و گیربکس و اکسل را به خارج از گروه صنعتی ایران خودرو مدیریت کند تا علاوه بر داخلی سازی، قدرت رقابت پذیری خودروهای ایرانی در بازارهای بین المللی را افزایش دهد. ضمن این‌که بخش مهمی از درآمد ایران خودرو هم باید از این طریق محقق شود تا امکان سرمایه گذاری بزرگ برای قوای محرکه فراهم و ایران عزیز، تبدیل به تولیدکننده مهم و بزرگ قوای محرکه در جهان شود. این مسیر، سبب معرفی ایران خودرو به عنوان خودروساز مطرح جهانی نیز خواهد شد که با افق دید بلند مدیرعاملش میسر می شود.

پروژه تکنوسنتر که بیش از این در حد سخن و شعار بود نیز در دوره خطیبی به مرحله عملیاتی رسیده و با انتصاب شایسته دیگری، مسیر جهانی شدن برای ایران خودرو هموار شده است. مدیر لایقی که برای این حوزه منصوب شده نیز پیش از این مدیرعاملی شرکت تام را برعهده داشته که به تشخیص خطیبی، برای استفاده از توان وی در حوزه تکنوسنتر، در این بخش ادامه کار خواهد داد.

خطیبی، با اعتقاد به اقتصاد آزاد، واردات را نه تنها تهدیدی برای تولید ملی و داخلی نمی داند، بلکه آن را عاملی برای رشد و توسعه صنعت خودروی داخلی می داند. او صراحتا در مصاحبه ها با رسانه ها اعلام کرده که با واردات مشکلی ندارد و از آن استقبال می کند.

مدیرعامل ایران خودرو، وجود مافیا در خودروسازی را به شدت نفی می کند و این گونه واژه ها را قبول ندارد. تاکنون در چندین مصاحبه اعلام کرده است که مدعیان وجود مافیا چرا آن را معرفی نمی کنند؟ خطیبی به کارگیری واژه های این‌چنینی را صرفا بازی با افکار عمومی و ذهن و فکر مردم می داند. و معتقد است برای موفقیت باید کارهای ریشه ای و به دور از تهمت، افترا و برچسب زنی و فقط برای افتخار نام ایران و ایرانی انجام داد.

اطلاعات و آمار تولید خودروی کامل در ایران خودرو، از ابتدای امسال تا نیمه اردیبهشت حدود 15 هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. مدیرعامل ایران خودرو تولید ناقص را تولید نمی‌داند و عملکرد تولید را برمبنای خودروهای کامل ارایه می کند، اعلام آمار تولید ناقص را منحرف کردن ذهن مردم و مسولان و ضعف مدیریتی می‌داند.

او، تعداد عرضه محصول به بازار را خیلی مهم می‌داند و از همین روی، تعداد عرضه محصولات ایران خودرو نسبت به سال قبل، رشد چشم‌گیری داشته است. رکوردهای عرضه روزانه 4200 دستگاه و تحویل حضوری روزانه 1200 دستگاه که اتفاقی بی سابقه در صنعت خودروی کشور است، متعلق به دوره مدیریت اوست.

رضایت شبکه تامین و قطعه سازان از مدیرعامل ایران خودرو نیز اجرای اهداف این خودروساز را تسریع می کند. پرداخت منظم مطالبات قطعه سازان و ایجاد اطمینان در میان مدیران شرکت های تامین کننده، مسیر تحقق تولید امسال ایران خودرو را هموار کرده و اتحاد این شرکت با قطعه سازان نتایج موثر و مفیدی را برای تولید رقم زده است. خطیبی شنونده مشکلات و خواسته های قطعه سازان است و نهایت تلاش خود را برای تامین و ایجاد رضایت تامین کنندگان انجام می دهد.

اتحاد استراتژیک با سایپا که پیش از این در حد شعار و حرف باقی مانده بود، در دوران مدیریت خطیبی شکل اجرایی و عملیاتی یافته و صداقت و عدم نگاه جزیره ای مدیرعامل ایران خودرو نتایج ارزنده ای را برای صنعت خودروی کشور رقم خواهد زد. خطیبی با مدیرعامل سایپا افکار بزرگی برای توسعه صنعت خودروی کشور دارند. شاهین سایپا در انتظار بال های پروازی است که ایران خودرو در اختیارش خواهد گذاشت. اخبار مهمی از اتحاد این دو خودروساز در راه است. دو خودروساز با پیشنهاد خطیبی، در کنار قطعه سازان و خودروسازان بخش خصوصی، شورایی را راه اندازی کرده اند بنام شورای هماهنگی صنعت خودرو‌ که نتایج همکاری در این شورا به نفع صنعت خودروی کشور خواهد بود.

عزم ایران خودرو با حضور خطیبی جزم شده و با انرژی و توان مضاعفی که به مجموعه تزریق شده، مسیرهای پیشرفت و تحول در صنعت خودرو هموار شده است. کسب موفقیت، میسر نخواهد شد مگر با ادامه اجرای سیاست ها و رویکردهای خطیبی در ایران خودرو.

وی می تواند مشاور خوبی در حوزه اقدامات و تصمیمات وزارت صمت نیز باشد، کما این که اعلام انحصار در فروش خودرو به صورت قرعه کشی آن هم توسط دولت، با نظرات خطیبی می توانست شکل و مسیر دیگری را در پیش گیرد و این گونه سبب نارضایتی مردم نشود چرا که وی اعتقادی به انحصار در هیج حوزه ای ندارد.

در میان هیاهوی رسانه ای و حواشی که بدخواهان برای صنعت خودروی کشور ایجاد می کنند، مدیری توانمند و مقتدر، بی توجه به مسایل حاشیه ای، به اصل موضوع تولید و ارتقای صنعت خودرو می پردازد و با استقبال از انتقادات سازنده و با اعتقاد به فضای کار اخلاق مدارانه، در تلاش برای رفع مشکلات و مسایل خودروسازی کشور و ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان است.

اعلام نادرست عدد خودروهای ناقص که به صورت ماهرانه کم تر از میزان واقعی بیان شد، عزم خطیبی را برای دست یافتن و تحقق وعده ای که به رییس جمهوری محترم داده جزم تر کرد تا در روز سیزدهم فروردین ماه، اعلام کند که خودروهای کف پارکینگ فراتر از هدف تعیین شده توسط رییس جمهوری کاهش یافته است. هر چند که برخی افراد با اهدافی خاص، سعی در مخدوش کردن این کار بزرگ و مهم داشتند، اما مدعیان و مطرح کنندگان اخبار نادرست، خبرنگاران رسانه ملی، از همه مهم‌تر خطیبی و خدای او صحت این موضوع را می دانستند که اطلاعاتی که منتشر شده به دور از ریا و فریب و واقعی بوده است.

رویکرد مثبت اندیشی مدیرعامل ایران خودرو در مقابل پلیس راهور نیز قابل تحسین است. او تخریب های صورت گرفته از سوی پلیس را نیتی خیرخواهانه برای بهبود صنعت خودرو توصیف کرد و وعده داد تا جایی خودروسازی کشور را توسعه دهد تا دیگر صحبتی از حذف تولید ملی نشود.

خطیبی، بلافاصله پس از بازدید سرزده رییس جمهوری از ایران خودرو، ابلاغیه افزایش گارانتی محصولات را 15 روز زودتر از موعد مقرر اجرا کرده است. در نیمه اردیبهشت ماه، آمار خودروهای ناقص در ایران خودرو به 27 هزار دستگاه رسیده و فراتر از دستوری است که رییس جمهوری به این شرکت ابلاغ کرده است.

او با اعتقاد به این‌که پیکان، تیم صنعت خودرو است و مخارجش باید توسط کل صنعت تامین شود، مدل جدیدی برای تامین مالی این باشگاه طراحی کرده است.
باشگاه پیکان بدون صرف یک ریال هزینه توسط ایران‌خودرو، میزبان جام باشگاه‌های آسیا شد. مخارج تیم توسط قطعه سازان تامین می‌شود و تبلیغات آنان روی پیراهن تیم و یا اطراف زمین بازی انجام می‌شود که این رویکرد باعث سودآوری برای باشگاه پیکان نیز شده است.
برهمین اساس، در بازی با پرسپولیس، ثبت نام و لوگو بر روی پیراهن پیکان اجرایی شد.

تزریق امید به جامعه رویکرد و شیوه مدیریتی خطیبی است. او با عمل به وعده هایش این امید را در جامعه زنده می کند که صنعت خودروی کشور قابلیت و توانمندی زیادی دارد که باید به کار گرفته و به جهانیان شناسانده شود. این انرژی مثبت و دلگرمی علاوه بر جامعه، در گروه صنعتی ایران خودرو نیز جاری است، او با اعتقاد به نقش منابع انسانی در کیفیت محصول، در دیدار با کارگران و حضور مستمر در شیفت های کاری شبانه روزی، برای ایجاد نشاط و سرزندگی در خطوط تولید برای تولید با کیفیت تلاش می کند. دورهمی های کوتاه و در عین حال دوستانه خطیبی با کارگران در تقویت روحیه همبستگی میان مدیران و کارگران این شرکت نقش بی بدیلی را ایفا می کند که نتایج آن در افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو در آینده ای نزدیک برای مشتریان ملموس خواهد بود.