printlogo

پس از تعطیلات نوروز قیمت پراید همانند سایر خودروها در بازار افزایش یافته که متاسفانه برخی رسانه های غیر تخصصی همچنان شرکت سایپا را عامل این نوسان می دانند در صورتی که در حدود دو سال از توقف تولید پراید می گذرد و پس از آن هیچ فروشی توسط این شرکت انجام نشده است.
کد خبر : 21091
تاریخ انتشار : 2 اردیبهشت 1401 - 16:38

«خبرماشین» - پس از تعطیلات نوروز قیمت پراید همانند سایر خودروها در بازار افزایش یافته که متاسفانه برخی رسانه های غیر تخصصی همچنان شرکت سایپا را عامل این نوسان می دانند در صورتی که در حدود دو سال از توقف تولید پراید می گذرد و پس از آن هیچ فروشی توسط این شرکت انجام نشده است.

بازار خودرو در کشور، طی دهه های گذشته شاهد رفت و آمد خودرو‌های زیادی بوده است، خودرو‌هایی که در اوج محبوبیت بازار ایران را ترک کردند یا محصولاتی که خودروسازان همراه با فشار بیرونی مجبور به توقف خط تولید آن‌ها شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ خودروهای مختلفی در بازار وجود دارد که زمان زیادی از توقف تولید و عرضه آن ها می گذرد؛ اما آیا باز هم شرکت های تولید کننده مربوطه عامل تغییر قیمت این محصولات در بازار هستند؟ برای مثال دلیل تغییر قیمت پاترول، ریو، دوو، پژو 407، اوپل و ... هم شرکت های تولید کننده آنها هستند؟ وقتی تولید یک خودرو در جریان است، کاهش عرضه آن از سوی شرکت تولیدکننده عامل اصلی افزایش قیمت در بازار بوده اما پس از توقف تولید یک محصول و گذشتن دو سال از زمان آخرین دستگاه، دیگر شرکت تولید کننده نقشی در کاهش یا افزایش قیمت آن محصول ندارند.

علاوه بر تولید نشدن پراید و افزایش تقاضا برای آن که در رشد بهای آن بسیار تاثیرگذار است، قیمت خودرو به طور کلی تابع افزایش قیمت ارز است، بنابراین تا زمانیکه دلار سیر صعودی داشته باشد، خودرو نیز از این مسئله پیروی می‌کند. قیمت بازار خودروها توسط واسطه‌ها تعیین می‌شود و گروه خودروسازی سایپا با برنامه ریزی های موثر در زمینه افزایش تولید و عرضه، موفق شده است تا توازنی در عرضه و تقاضا ایجاد کند.

همچنین برخی از افراد قبل از توقف تولید این خودروها، تعدادی از آن ها را خریداری کرده و در حال حاضر به بازار عرضه می کنند؛ طبیعتاً با فروش هر دستگاه، یک عدد از آمار خودروهای موجود کسر می شود و قیمت آن بالا می رود. علاوه بر این افزایش قیمت دلار و سایر خودروها بر روی این دسته از خودروها هم تاثیر می گذارد.

علاوه بر موارد بالا بازار‌های سرمایه‌ای نسبت به همدیگر واگرایی مثبت دارند، زمانیکه یک بازار شروع به افزایش قیمت می‌کند، به تبع آن بازار‌های دیگر نیز دیر یا زود به این سمت حرکت می‌کنند، بر این اساس بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و این روز‌ها دوباره با توجه به وضعیت اقتصادی، مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

شایان توجه است تولید خودروی پراید در مرداد ماه 99 پس از ۲۷ سال متوقف و از خط تولید خارج شد و یک دستگاه آن به طور نمادین با حضور مسئولان و مدیران سایپا به موزه سایپا رفت.