printlogo

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در نوروز ۱۴۰۱ بیشترین سفر‌ها را در دو سال گذشته خواهیم داشت و قطعا افزایش تردد‌های نوروزی در ۲۶ و ۲۷ اسفند خواهد بود.
کد خبر : 20812
تاریخ انتشار : 8 اسفند 1400 - 14:12

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در نوروز ۱۴۰۱ بیشترین سفر‌ها را در دو سال گذشته خواهیم داشت و قطعا افزایش تردد‌های نوروزی در ۲۶ و ۲۷ اسفند خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سردار سرتیپ هادیانفر امروز (یکشنبه، ۸ اسفند) در جلسه هماهنگی بین دستگاه و سازمان‌ها از جمله وزارت راه، هلال احمر، اورژانس و سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها با بیان اینکه ۹۶ درصد حمل و نقل کشور در جاده‌ها صورت می‌گیرد، افزود: با فروکش کردن موج ششم کرونا امیدواریم دیگر شاهد موج هفتم و هشتم نباشیم و مردم حال خوبی داشته باشند و در ابتدای سال ۱۴۰۱ بتوانند از طبیعت کشور استفاده کنند و ما هم در خدمت مردم خواهیم بود.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: محور تمام هماهنگی‌ها برای ایام نوروز بر اساس قانون پلیس است و باید آمادگی کامل داشته باشیم که طرح نوروزی را از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ به خوبی اجرا کنیم و هدف ما باید کاهش آسیب‌ها و حوادث باشد.
او بیان کرد: امروز شاخص عملکرد تمامی دستگاه‌ها در حوزه حمل و نقل، مدیریت و ترافیک روان و تسهیل در تردد‌ها و کاهش خسارت‌ها است.
سردار هادیانفر گفت: جان باختن ۱۷ هزار نفر در سال و زخمی شدن ۳۶۰ هزار نفر در تصادفات عدد خوبی نیست و باید شرایط را به گونه‌ای به وجود بیاوریم که حداکثر ایمنی را در راه‌ها و جاده‌ها شاهد باشیم.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بیشترین تردد‌های نوروزی را در ۲۶ و ۲۷ اسفند خواهیم داشت، زیرا برخی از مردم تمایل دارند در سال نو در شهرهایشان و در کنار بزرگتر‌ها باشند گرچه بر اساس تجربیات روز اول عید کمترین تردد‌ها را خواهیم داشت، اما از روز دوم سفر‌ها رو به افزایش خواهد بود.
او گفت: با توجه به حلول ماه مبارک رمضان از ۱۴ فروردین ماه سفر‌های نوروزی مردم در طول این ۲۰ روز خواهد بود و مطمئنا افزایش حجم سفر را خواهیم داشت.
سردار هادیانفر تصریح کرد: شرایط امسال متفاوت است، زیرا ۵۰ تا ۵۷ درصد شاهد افزایش سفر‌ها نسبت به نوروز ۱۴۰۰ خواهیم بود و بیشتر محور‌ها از جمله تهران – قم، گیلان – گلستان، مازندران شاهد افزایش تردد‌ها خواهیم بود لذا آمادگی تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها ضروری است.
او افزود: ۳۴ درصد تصادفات در محور‌های اصلی اتفاق میفتد که متأسفانه ۷۰ درصد کشتار‌ها در این مسیرهاست، بنابراین تمرکز بر محور‌های اصلی بایستی انجام گیرد گرچه در راه‌های فرعی و روستایی نیز شاهد تصادفات فوتی به میزان ۱۲ درصد هستیم.
سردار هادیانفر گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود بیشتر خودرو‌های فرسوده و ناوگان عمومی فرسوده سعی می‌کنند در محور‌های اصلی تردد نکنند و مسیر‌های فرعی را برای تردد انتخاب می‌کنند و همین موجب افزایش تردد‌ها می‌شود.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: متاسفانه امروز ۵۱ درصد تصادفات فوتی در همان مرحله اول اتفاق میفتد و افراد در تصادف جان خود را از دست می‌دهند و ۶ درصد فوتی‌ها در هنگام انتقال و ۴۳ درصد تصادفات در بیمارستان‌ها اتفاق میفتد.
او گفت: بیمارستان‌ها و مراکز امدادی ما آمادگی برای درمان مجروحان در تصادفات را ندارند و باید تجهیز شوند.
سردار هادیانفر تصریح کرد: شاهدیم که ۱۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌ها و ۲ هزار نقطه در شهرهاست و این موضوع باید از سوی وزارت راه برطرف شود.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: توجه ویژه ما در نوروز به ناوگان عمومی و مسافری است، زیرا در نوروز سفر با اتوبوس‌ها افزایش پیدا می‌کند و قطعا داشتن برگ معاینه فنی و سایر موارد ایمنی بایستی به درستی در ترمینال‌ها صورت گیرد و حتما رانندگان باید از راننده کمکی استفاده کنند و بستن کمربند در اتوبوس‌ها ضروری است و بایستی تمامی مسافران کمربند ایمنی ببندند.

برگزاری رزمایش نوروزی ناجا در ۲۴ اسفند

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: رزمایش بزرگ نوروزی با همکاری راهور و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های امدادی، ۲۴ اسفند به صورت نمادین در دانشگاه علوم انتظامی ناجا برگزار خواهد شد.
سردار سرتیپ هادیانفر امروز در حاشیه جلسه هماهنگی با سایر سازمان‌ها و نهاد‌های امدادی گفت: در طرح نوروزی ۱۴۰۱، ۶۶ هزار و ۷۱۵ نفر از تمامی دستگاه‌ها در خدمت مردم خواهند بود و بیش از ۲۱ هزار دستگاه از خودرو‌های پلیس و تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت راه، هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه‌های امدادی حضور خواهند داشت.
او تصریح کرد: در طرح نوروزی ۷ هزار و ۴۶۱ پایگاه سیار و ثابت خواهیم داشت و ۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه آمبولانس نیز در این طرح حضور خواهند یافت.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در این روز‌های باقی مانده از سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌خواهیم از جمله وزارت راه نسبت به رفع نقاط حادثه خیز و ایمن سازی مسیر‌ها و روکش آسفالت اقدام کنند، زیرا این اقدامات موجب کاهش تصادفات و کاهش تلفات در جاده‌ها خواهد شد.
سردار هادیانفر گفت: ایمنی خودرو و راه ایمن از وظایف دستگاه‌هاست که باید با این اقدامات جان سرنشینان را حفظ کنیم.
او افزود: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، استفاده از شانه خاکی و حرکات مارپیچ از جمله خطوط قرمز پلیس است که اگر راننده‌ای این حرکات را انجام دهد خودروی وی توقیف خواهد شد.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: صاحبان گواهینامه کمتر از یک سال اجازه رانندگی در جاده‌ها را ندارند و باید مدت گواهینامه آنها از یک سال گذشته باشد و در صورت مشاهده رانندگی، خودرو توقیف خواهد شد.