printlogo

شرکت مدیران خودرو، شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند با فونیکس تیگو 8 پرو، محصول جدید خود که به زودی وارد خیابان های ایران می شود، تجربه رانندگی طولانی مدت داشته باشند.
کد خبر : 20518
تاریخ انتشار : 16 دی 1400 - 16:25

نقل مطالب، اخبار و تصاویر، حتی با ذکر منبع، ممنوع بوده و فقط با مجوز کتبی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» مجاز است.

تهیه گزارش و تصاویر: محمدعلی شبیری - «خبرماشین» | شرکت مدیران خودرو، شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند با فونیکس تیگو 8 پرو، محصول جدید خود که به زودی وارد خیابان های ایران می شود، تجربه رانندگی طولانی مدت داشته باشند.

پیش از این، تیگو 8 پرو در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران مورد آزمایش فنی قرار گرفته بود اما تست بسیاری از آپشن ها و توانایی های این خودرو در موقعیت پیست امکان پذیر نبود.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

این تست از محل شرکت مدیران خودرو آغاز و پس از آن در جاده های برفی و یخ زده دیزین ادامه یافت و نهایتا در مناطق جنگلی و کوهستانی مازندران به اتمام رسید.

فونیکس تیگو ۸ پرو، لوکس ترین محصول مدیران خودرو است که موفق ترین محصول شرکت سازنده هم در بازار چین و هم در بازارهای صادراتی بوده و در برخی از کشورها مانند روسیه رقابت تنگاتنگی با هیوندای سانتافه دارد.

قرار است محصولات لوکس مدیران خودرو با برند فونیکس به بازار عرضه شود. اولین محصولاتی که به زودی با این برند وارد بازار خواهند شد، شامل تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو است. سطح کیفی و خدمات پس از فروش برند فونیکس نسبت به سایر محصولات مدیران خودرو بالاتر خواهد بود.

 

تست رانندگی تیگو ۸ پرو

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ اولین نکته ای که توجه نگارنده را قبل از سوار شدن به این خودرو جلب کرد، طراحی جدید جلو پنجره ماتریسی نقطه ای به صورت شعاعی و الهام گرفته از طرحی شبیه به الماس و سبک لوکس منحصر به فرد بود. مخصوصاً به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در چند سال گذشته و تکراری شدن ظاهر خودروهای وارد شده قبلی، عرضه یک محصول جدید با طراحی مدرن برای علاقه مندان این صنعت و خریداران جذاب است.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد، طراحی مجموعه نورپردازی است. چراغ های جلوی ال ای دی جدید با چراغ های روشنایی روز و چراغ های راهنمای داینامیک، با نوارهای داخلی که به شکل تیغه های تیز شکل شده اند و نوارهای نور داخل چراغ های عقب در یک آرایه الماس کریستالی چیده شده و حس ظریفی را از نمای بیرون ایجاد می کنند.

فونیکس تیگو ۸ پرو مدیران خودرو دارای طراحی به روز و کاملا مدرن که همگام با سبک و متد روز طراحی شده است. ابعاد این خودرو ۴۷۲۲x۱۸۶۰x۱۷۴۵ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۷۱۰ میلی متر است.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

اولین آپشن در موقع سوار شدن به خودرو رکاب اتوماتیک تیگو 8 پرو است که از زیر ماشین بیرون می آید. البته با توجه به ارتفاع خودرو، نیاز جدی به این قابلیت نبوده و حتی در بعضی موارد هنگام پیاده شدن از ماشین کار را سخت تر می کرد!

با ورود به داخل این خودرو و مشاهده داشبورد آن با نمایی کاملا متفاوت از خودروهای موجود در بازار مواجه می شوید، یک داشبورد کاملا مدرن با دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی مربوط به صفحه ابزار و کنترل است که مجموعا ۲۴.۶ اینچ است؛ سبکی که برای نخستین بار مرسدس بنز ابداع و اتفاقا طرفداران بسیاری را نیز پیدا کرد.

 

داخل فونیکس تیگو 8 پرو

 

در مجموع  دارای نمایش دو تکه شناور است که ترکیبی از داشبورد دیجیتال و صفحه چند رسانه ایی است. همچنین تیگو ۸ پرو مجهز به یک صفحه لمسی ۸ اینچی است که می تواند کلیه تنظیمات را انجام دهد، این خودرو مجهز به ردیف دوم  کنترل مستقل برای تنظیمات ویژه سرنشینان عقب است.

کنسول میانی، دسته دنده لمسی، محل قرارگیری دکمه استارت، چراغ‌ های داینامیک، نورپردازی کابین و... نمونه هایی از سبک نوین طراحی و پویا در این خودرو است.

کل خودرو از چرم در مقیاس بزرگ استفاده می کند که پنل درها، کنسول وسط و صندلی های داخل خودرو را در بر می گیرد. تقریباً همه مناطقی که مسافران می توانند بیشتر اوقات با آن تماس بگیرند در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، صندلی ها همچنین دارای یک فرآیند فوم مناسب یک طرح اسفنجی راحت است که به بالشتک پشت اجازه می دهد تا جلوه بهتری داشته باشد. این مدل همچنین مجهز به تکیه گاه سر مدل هواپیمای منحصر به فرد است که در نوع خود استرس و فشار را تسکین می دهد و از تنظیم چهار جهت-جلو ، عقب و هر دو طرف و همچنین تنظیم زاویه پهلو صندلی پشتیبانی می کند. این امر پشتیبانی چند جهت از گردن را در اختیار مسافران قرار می دهد.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

سبک طراحی صندلی ‌ها و مواد مناسب به‌ کار‌رفته در کابین فضای بهتری برای سرنشینان عقب حتی برای افراد قد بلند نیز فراهم می‌کند. این شرایط برای جلو زانو هم وجود دارد. فضای سر، فضای پای سرنشیان و دید مناسب راننده از ویژگی‌های خوب محصول جدید مدیران خودرو است که به راحتی می تواند با محصولات کره ای و اروپایی رقابت کند.

صندلی های جلو در تیگو ۸ پرو به گرم کن و سرد کن مجهز شده اند. علاوه بر آن، تنظیم صندلی ها در تیگو ۸ پرو به شکل تمام برقی انجام می گیرد و از حافظه ذخیره سازی تنظیمات برخوردار است. یکی از آپشن های کاربردی تیگو ۸ پرو، دسترسی به تنظیمات صندلی سرنشین جلو برای سرنشینان عقب است. محفظه خنک نگه دارنده (کول باکس) نیز در کنسول تیگو ۸ تعبیه شده است. شارژر بدون سیم تلفن همراه همچون بسیاری از خودروهای لوکس، در فونیکس تیگو ۸ پرو وجود دارد. سقف شیشه ای پانورامیک تیگو ۸ پرو، جلوه ای زیبا به فضای کابین می دهد. وجود ۸ بلندگوی استریو هم تجربه ای لذت بخش را برای سرنشینان خودرو فراهم می آورد. بلندگوهای تیگو ۸ ساخت برند معروف Sony هستند.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

برای برگزاری این تست، دو خودرو در نظر گرفته شده بود. خبرنگاران به دو گروه 4 نفره تقسیم و سوار بر خودروها و از طریق آزاد راه تهران – شمال سفر را آغاز کردیم. شروع حرکت و شتاب تیگو ۸ پرو خوب و قابل قبول و عملکرد این این خودرو منطقی به نظر می رسید.

اولین نکته ای که نظر هر فردی را در کابین تیگو 8 پرو جلب می کند، سکوت خوب و کیفیت مناسب قطعات و متریال استفاده شده در کابین است. وقتی که خودرو را روشن می کنیم، به هیچ وجه با صدای مزاحمی مواجه نیستیم و حس لوکس بودن این کراس اوور را با ترکیبی از یک سکوت خوب تجربه می کنیم.

دوربین های 360 درجه این خودرو هرگونه امکان  برخورد خودرو با موانع بیرونی را کاهش می دهد. وقتی دسته دنده را در حالت D قرار می دهیم و حرکت می کنیم با تعویض دنده‌ های سریع و نرم تیگو 8 پرو مواجه می ‌شویم که در کمترین زمان ممکن نظر هر راننده ای را به سمت خود می کشاند. دکمه‌های تعویض دنده پشت فرمان هم این کمک را می‌کند تا در هر زمانی، خود کنترل تعویض دنده ها را در دست بگیرید و با فشار بیشتر بر روی پدال گاز، حسی اسپرت را تجربه کنید.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ وقتی پشت فرمان تیگو ۸ پرو در حال رانندگی هستید دید راننده به جلوی خودرو خوب بوده و تسلط کافی روی رانندگی دارید، پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ نصب شده روی این کراس اوور، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه پر بازده برای وزن حدودا ۱.۵ تنی تیگو ۸ پرو کاملا کافی به نظر می رسد و به لطف وجود گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه ساخت شرکت گتراک آلمان، شتاب گیری بسیار خوبی برای خودرو به ارمغان می آورد. عملکرد سیستم ترمز حتی پس از شتاب گیری ناگهانی هم رضایت بخش بوده و به خوبی توان متوقف کردن را دارد.

موتور تیگو 8 پرو دارای پنج فناوری اصلی است: سیستم احتراق iHEC (هوشمند)، سیستم مدیریت حرارتی با گرمایش سریع، فناوری شارژ سریع با سرعت بالا، فناوری کاهش اصطکاک و فناوری سبک؛ و در سال ۲۰۱۹ در بین ده موتور برتر "قلب چین" قرار گرفته است.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

در سرعت های بالا پایداری و چسبندگی این خودرو را مورد آزمایش قرار گرفت؛ اما متوجه شدیم که هندلینگ این خودرو در وضعیت خوبی قرار دارد. در آزمون رانندگی خودرو، تعادل بسیار مطلوب با شتاب‌ گیری مناسب یک کراس ‌اوور خانوادگی مشهود است. به لطف نسل جدید سیستم های مدیریت پایداری، این کراس اوور هنلدینگ خوب و قابل قبولی دارد و می‌توان در سرعت‌های مختلف، مدیریت خوبی را بر روی این خودروی بزرگ داشت. کشش خوب خودرو در سربالایی در کنار فرمان پذیری خوب سبب شده تا در این کراس اوور لوکس و بزرگ، با ترکیبی از حس قدرت و آرامش طرف باشیم. فرمان خودرو هم عملکرد خوب و مناسبی دارد و می تواند با تغییر حالت رانندگی، میزان سفتی غربیلک را تنظیم کرد. سواری تیگو 8 پرو نرم و بی سر و صدا است و در برخورد با چاله ها و دست اندازهای شهری، آنچنان حس نامطلوبی به سرنشینان و راننده القا نمی شود.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

بعد از مدتی رانندگی به محدوده جاده‏های کوهستانی وارد شدیم که دارای مسیرهای مورد نیاز برنامه بود، چرا که طبق برنامه باید عملکرد سیستم‏های ایمنی مکانیکی و الکترونیکی خودروها را در جاده‏های ناهموار و برفی تست می ‏کردیم. عملکرد سیستم تعلیق خودرو در هنگام عبور از دست اندازها و چاله‏های مسیر، نرم بود. شروع به حرکت تیگو 8 پرو را در شیب تند امتحان کردم و با فشار نرم و یکنواخت روی پدال، به آرامی روی شیب تند به سمت بالا رفتم و عملکرد مناسب گیربکس را در این شرایط واقعا مناسب دیدم.

سواری خودرو نرم و قابل قبول است و مهم ترین نکته، سکوت قابل قبول سیستم تعلیق در هنگام عبور از سرعت گیرها و چاله ها است. هندلینگ تیگو ۸ پرو در هنگام عبور از پیچ ها خوب بود و حس نا امنی منتقل نکرد حتی زمانی که خودرو را تحت آزمایش سخت قرار دادیم هم مشکلی با عدم پایداری نداشتیم. همچنین ترمزها هم عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و ترمزگیری های شدید در پیچ ها هم نتوانست تا تعادل خودرو را بر هم بزند.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

آنچه که فونیکس تیگو ۸ پرو را از رقبای آن در بازار ایران متمایز می کند، آپشن های جدیدش است. از جمله این آپشن ها می توان به سیستم دستیار راننده یا رانندگی خودکار سطح ۲ اشاره کرد که به اختصار، ADAS نامیده می شود. این سیستم شامل رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار ترافیک جانبی، سیستم هشدار خروج از لاین، سیستم حفظ حرکت خودرو در لاین، رادار تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، سیستم کنترل هوشمند نور بالا، سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار برخورد از جلو و عقب، سیستم کمکی در ترافیک، سیستم هشدار پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین، سیستم هشدار برخورد با مانع هنگام باز شدن درهای خودرو می گردد. دیگر آپشن متفاوت تیگو ۸ پرو، سیستم فرمان صوتی (Voice Control) است که به وسیله آن می توان بسیاری از امکانات خودرو را فعال یا غیر فعال کرد. وجود این آپشن ها حقیقتا لذت رانندگی با تیگو ۸ پرو را چند برابر کرده و حس نشستن پشت فرمان یک اتومبیل هوشمند را به شما می دهد.   

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

تشخیص صحیح رادار تابلو خوان، کنترل خودکار تیگو 8 پرو بین خطوط، فرمان پذیری هوشمند بدون نیاز به دخالت راننده و ترمز خودکار از جمله ویژگی های اتودرایو سطح 2 این کراس اوور لوکس است. البته تابلوها و خطوط جاده ای که در اثر مرور زمان کم رنگ شده بودند توسط این سیستم شناسایی نمی شد.

سیستم تهویه مطبوع تیگو ۸ پرو از نوع اتوماتیک با تنظیم دوگانه است و برای سرنشینان ردیف دوم و سوم هم دریچه تهویه وجود دارد. این تهویه مطبوع به سیستم یونیزاسیون و فیلتر 95N مجهز شده که از ورود آلاینده ها و ریز گردهای موجود در هوا به فضای کابین، تا حد زیادی جلوگیری می کند.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

در بحث ایمنی، تیگو ۸ پرو با برخورداری از ۶ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، اتو هلد، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل حرکت در سر بالایی، سیستم کنترل سرعت در سر پایینی و بسیاری دیگر از آپشن ها، جای هیچ انتقادی باقی نمی گذارد.

این خودرو دارای بسیاری از فن آوری کمکی رانندگی و ایمنی مانند ACC پرسرعت (سیستم کروز تطبیقی)، ICA (سیستم یکپارچه کروز کمک)، TJA (سیستم کمک ترافیک ترافیکی)، DOW (درب بازکن منطقه کور هشدار تصادف)، RCTA (هشدار ترافیک عقب)، LDW (هشدار خروج از خط)، AEB (ترمز اضطراری خودکار) با حفاظت از عابران پیاده و دوچرخه است.

 

تست فونیکس تیگو 8 پرو

 

نتیجه گیری؛ تیگو 8 پرو بخریم یا نه؟

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ فونیکس تیگو 8 پرو از نظر طراحی ظاهری، مدرن و با توجه به عدم واردات خودرو بعد از سال 2018 و تکراری شدن چهره خودروهای کره ای، آلمانی و ژاپنی موجود در ایران، برای کسانی که ظاهر به روز برایشان مهم است، خودرو مناسبی است.

با توجه به شبکه گسترده خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو و البته سرویس دهی مخصوص به برند فونیکس، نگرانی از بابت تامین قطعات هم وجود ندارد.

قیمت این خودرو در زمان نگارش این مطلب به صورت رسمی اعلام نشده اما پیش بینی می شود در حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان باشد؛ پس متوجه می شویم که با همین رقم می توانیم خودروهای دست دوم خارجی شامل هیوندای سانتافه، رنو کولئوس، کیا سورنتو، تویوتا راو4 و ... را خریداری کنیم. انتخاب خودروهای خارجی دست دوم فقط مناسب گروهی است که اصالت برند و افت قیمت در موقع فروش برایشان اهمیت دارد اما اگر از آن دسته خریدارانی هستید که فقط خودرو صفر کیلومتر را انتخاب می کنید، تیگو 8 پرو گزینه مناسبی است.

ذکر این نکته ضروری است که در بین خودروهای خارجی مشابه موجود در کشور، گزینه ای که همه آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی تیگو 8 پرو را به صورت کامل داشته باشد وجود ندارد و اگر هم باشد قطعا یک یا دو مورد از آپشن ها را نخواهد داشت.

البته با توجه به این موضوع که شرکت مدیران خودرو معمولا محصولات خود را به صورت اقساطی عرضه می کند، احتمالاً تیگو 8 پرو در صورت فروش قسطی با استقبال روبرو خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط فروش تیگو 8 پرو اینجا کلیک کنید.