printlogo

با توجه به نشست‌ها و گزارش‌های ارائه شده، خودرو‌های لوکس مشمول مالیات می‌شوند. مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی در شورای نگهبان و دولت به اجرا نزدیک شده‌است و طبق آخرین گزارش‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات کاملی از سوی نیروهای انتظامی‌ به امور مالیاتی تحویل خواهند داد.
کد خبر : 20490
تاریخ انتشار : 11 دی 1400 - 16:27

در این مطلب درباره خودرو‌های لوکس و شرایط مالیات آن‌ها توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آیا افرادی که ماشین لوکس دارند باید مالیات پرداخت کنند؟

با توجه به تصمیمی ‌که در شورای نگهبان گرفته شده، پاسخ این سوال بله است. خودروهایی که ارزش بالای یک میلیارد دارند، مشمول قانون مالیات خودروهای لوکس خواهند شد و باید مالیات پرداخت کنند. این قانون در جریان جلسه علنی مجلس و بررسی‌های لازم برای درآمد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تصویب شده‌است.

با توجه به توضیحات، صاحب‌های تمام خودروهای خارجی، باید مالیات پرداخت کنند؛ زیرا قیمت خودروهای خارجی بالای یک میلیارد است. دقت کنید که میزان مالیات برای خودروهای لوکس با توجه به نوع خودرو و مدل آن‌ها متفاوت است و این موارد جزو عوامل مهم، برای مالیات خودروهای بالای یک میلیاردی است.

مهلت پرداخت مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی و بالاتر

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند، مالیات خودرو‌های خود را تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند. این موضوع برای تمام خودروهای تحت تکلف و افراد تحت تکلف قابل اجرا است.

سوالی که در این بخش وجود دارد این است، اگر زمان پرداخت مالیات ‌خودروهای یک میلیاردی و بالاتر بگذرد، آیا شرایط انتقال خودرو و فروش آن وجود دارد؟

پاسخ خیر است. قانونی که برای نقل و انتقال خودروهایی که به آن‌ها مالیات تعلق گرفته‌است، به گونه‌ای می‌باشد که شرایط نقل و انتقال قطعی و اجاره وجود ندارد. در حقیقت تا زمانی که مالیات بر دارایی خودرو پرداخت نشود، نقل و انتقال ممنوع است.

مالیات خودروهای میلیاردی تصویب شد

جمله‌ای که صریح بیان شده، دارنده‌های خودرو‌های بالای یک میلیارد، باید مالیات پرداخت کنند و این موضوع شفاف است. همچنین مجلس شورای اسلامی ‌این قانون را در سال ۱۴۰۰ تعیین کرده و در همین سال هم قابل اجرا است.

مالیات سالانه یک درصدی خودرو‌های بالای یک میلیارد

نکته مهمی ‌که می‌توان گفت این است که خودروهایی که ارزش قیمتی آن‌ها کمتر از یک میلیارد باشد، شامل قانون پرداخت مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی نیستند و نباید مالیاتی را پرداخت کنند. اما خودرو‌های بالای یک میلیارد باید به موقع و تا زمان مشخص، مالیات خودرو‌های لوکس خود را پرداخت کنند. میزان مبلغ پرداختی مالیات این خودرو‌ها به شرح زیر است:

  • ارزش خودرو ۱۰ میلیارد ریال: معاف از مالیات
  • مبلغ خودرو ۱۵ میلیارد ریال: مازاد ده میلیارد ریال یک درصد مالیات
  • ارزش خودرو ۳۰ میلیارد ریال: مازاد پانزده میلیارد ریال دو درصد مالیات
  • مبلغ ۴۵ میلیارد ریال: مازاد سی میلیارد ریال سه درصد مالیات
  • نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال: مازاد چهل و پنج میلیارد ریال چهار درصد مالیات

اگر مالک خودرویی، ارزش ریالی خودرو آن بالای یک میلیارد و ۲۰۰ تومان باشد باید سالانه ۱ درصد از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کند. همچنین اگر ارزش ریالی خودرو وی مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون باشد، باید سالانه ۱ درصد از ۵۰۰ میلیون را به عنوان مالیات بپردازد که معادل ۵ میلیون تومان می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای صدور اظهارنامه مالیاتی

نقل و انتقال خودرو‌هایی که مشمول مالیات هستند، ممنوع است. دقت کنید که قبل از خرید و پرداخت پول، اظهارنامه مالیاتی از فروشنده دریافت کنید. برای صدور اظهارنامه مالیاتی باید مدارکی تحویل دهید که عبارتند از:

  • کارت ملی و شناسنامه
  • مدرک شناسایی مالکیت خودرو
  • برگ سبز

مالیات خودرو بنز ماهانه ۲۳ میلیون تومان

با توجه به قانون مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی و بالاتر، خودرو بنز هم که جزو خودروهای پرطرفدار در ایران است، مشمول این قانون بوده و باید با توجه به ارزش ریالی آن مالیات پرداخت شود.

در حقیقت می‌توان گفت که برنامه ریزی دقیقی برای دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس انجام شده‌است، زیرا با توجه به گزارش‌ها حدود ۰.۰۳ درصد خودرو‌های سواری موجود در کشور، خودرو‌های مرسدس بنز است. البته که خودرو‌های بنز با سال تولید بالای ۲۰۱۵ میلادی به بعد، ۰.۰۷ درصد است.

آمار‌های رسمی‌ کشور اعلام کرده‌اند که حدود ۲۱ میلیون خودرو در کشور پلاک شده و واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ هم ممنوع بوده‌است. این آمار نشان می‌دهد که حدود ۶ هزار خودرو بنز با سال ساخت ۲۰۱۰ به بالاتر در ایران وجود دارد که مشمول مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی می‌شوند.

به طور مثال: مالک خودرو بنز E200  باید سالانه مبلغ 280 میلیون تومان به عنوان مالیات پرداخت کنند که در ماه حدود 23 میلیون تومان می‌باشد.

میزان درآمد دولت برای مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی و لوکس چقدر است؟

با توجه به توضیحات بالا، درباره خودرو بنز می‌توان گفت که دولت فقط از خودرو‌های بنز موجود در کشور که مشمول قانون پرداخت مالیات هستند، در کمترین حالت، سالانه ۲۶۰ میلیارد تومان مالیات دریافت می کند. در برخی از موارد هم آمار دقیقی از خودرو‌های لوکس ایران در دسترس نیست. اما در طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ حدود ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو خارجی با ارزش مبلغ میلیاردی وارد کشور شده‌است.

حال اگر کمترین قیمت خودرو( یک میلیارد تومان) را برای این موارد در نظر بگیریم، با یک محاسبه می‌توان به این نتیجه رسید که صاحبان خودرو باید سالانه مبلغ ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کنند.

مجموع این مالیات برای ۴۵۰ دستگاه خودرو، مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان خواهد بود و به صورت سالانه مبلغ ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

نکته: این یک مثال فرضی برای خودرو‌های وارداتی در بازه مشخص و حداقل ارزش خودرو است.

پس با توجه به توضیحات، می‌توان گفت که طرح مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی توجیه اقتصادی برای کشور دارد.

در آمد دولت از مالیات خودروهای میلیاردی

چگونه از مبلغ دقیق مالیات خودرو لوکس اطلاع داشت؟

با توجه به قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی، مالیات ‌خودرو های لوکس، باید اجرا شود و تمام افراد حقیقی و حقوقی باید از این قانون پیروی کنند. برای پرداخت مالیات خود باید از یک مشاوره مالیاتی ماهر استفاده کنید تا در زمان نقل و انتقال خودرو خود مشکلات مالیاتی راه شما را سد نکنند.

 

درآمد دولت با پرداخت مالیات

همانطور که می‌دانید، تحریم‌ها، برخی از ساختار حاکمیتی ایران را تغییر داده‌است. این بار پرداخت مالیات به افراد ثروتمند و دارای خودرو لوکس می‌رسد. دیگر بودجه سالانه فروش نفت نمی‌تواند به تنهایی پاسخگو باشد. در این شرایط که درآمد از طریق فروش نفت و متعلقات آن کاهش یافته، قانون پایه مالیاتی افزایش داشته‌است. دولت تصمیم دارد از افراد ثروتمند در قالب قانون مالیات ‌خودرو های یک میلیاردی به صورت ماهانه یا سالانه دریافت کند تا فشار اقتصادی از دوش دهک کم درآمد کاهش پیدا کند.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.