printlogo

یکی از مواردی که در هنگام خرید و فروش خودروی دست دوم باید به آن توجه داشته باشید، مسئله رنگ‌ شدگی خودرو است. چون این مورد حکایت از آن دارد که احتمالاً خودرو تصادفی و یا چپی است. تشخیص رنگ خودرو ، عاملی است که روی افت قیمت خودرو تأثیر چشمگیری دارد. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ در ادامه به بررسی راه‌های مختلف تشخیص رنگ شدگی ماشین می‌پردازیم.
کد خبر : 20488
تاریخ انتشار : 11 دی 1400 - 16:16

یکی از مواردی که در هنگام خرید و فروش خودروی دست دوم باید به آن توجه داشته باشید، مسئله رنگ‌ شدگی خودرو است. چون این مورد حکایت از آن دارد که احتمالاً خودرو تصادفی و یا چپی است. تشخیص رنگ خودرو ، عاملی است که روی افت قیمت خودرو تأثیر چشمگیری دارد. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟ در ادامه به بررسی راه‌های مختلف تشخیص رنگ شدگی ماشین می‌پردازیم.

روش‌های تشخیص رنگ‌شدگی خودرو

 

رنگ شدگی خودرو با ۴ روش قابل تشخیص است که به شرح زیر است:

  1. تشخیص رنگ‌ شدگی خودرو به صورت چشمی
  2. تشخیص رنگ‌ خودرو با استفاده از آهنربا
  3. تشخیص رنگ‌ شدگی ماشین با دست کشیدن بر روی بدنه
  4. تشخیص رنگ‌ شدگی با استفاده از دستگاه دیجیتال تشخیص رنگ

در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به صورت مفصل توضیح می‌دهیم.

تشخیص رنگ خودرو به صورت چشمی

این روش هر چند روش خیلی دقیقی نیست و ممکن است خیلی چیزها از دید بیننده پنهان بماند؛ اما با استفاده از راه‌های زیر تا حد قابل قبولی می‌توانید به این نکته پی ببرید که آیا خودرو رنگ‌شدگی دارد یا خیر؟

تفاوت رنگ در قسمت‌های مختلف خودرو

وقتی قسمتی از خودرو نیاز به رنگ‌شدن دارد، معمولاً قسمت‌های دیگر را می‌پوشانند و فقط همان قسمت را رنگ می‌کنند. رنگی که کارخانه برای خودرو استفاده می‌کند ترکیبی از رنگ‌های کدهای مختلف است و همین باعث می‌شود که رنگی که بعداً به واسطه تصادف یا هر علت دیگری به خودرو زده می‌شود با رنگ فابریک کارخانه تفاوت کند. البته این روزها نقاشان و صافکاران بسیار پیشرفت کرده‌اند و ماهرانه عمل می‌کنند اما باز هم می‌توان تا حدی به صورت چشمی به این مسئله پی برد.
از طرف دیگر، با بررسی پیچ و مهره‌های کاپوت، گلگیر و … می‌توانید به رنگ‌شدگی آن شک کنید. چون بعضی قسمت‌ها برای رنگ‌شدن باز می‌شوند و بعد از نقاشی دوباره نصب می‌شوند. وجود علایم آچارکشی روی پیچ و مهره‌ها می‌تواند اثباتی بر رنگ‌شدگی ماشین باشد.

رنگ شدگی خودرو و روش‌های تشخیص آن

پاشیدگی رنگ به قسمت‌های دیگر

همانطور که در مورد اول گفته شد، نقاشان در هنگام رنگ‌کردن قسمت مورد نظر بقیه قسمت‌ها را می‌پوشانند؛ ولی گاهی اوقات ممکن است مقداری رنگ روی قسمت‌های دیگر پاشیده شود. برای بررسی این مورد، کاپوت را بالا بزنید، درب‌ها را باز کنید. روی لبه داخلی کاپوت و درب‌ها نباید اثری از پاشیدگی رنگ باشد. سیم‌های روی درها را هم بررسی کنید. وجود رنگ در این قسمت‌ها دال بر این است که خودرو رنگ شده است.
لبه داخلی دستگیره‌ها نیز می‌تواند گویای رنگ‌شدگی باشد. با بررسی این قسمت‌ها گاهی می‌توانید اثر پاشش رنگ و یا بَتونه‌کاری را ببینید.

 بررسی لبه کاپوت، صندوق و گلگیرها

علاوه بر پاشیدن رنگ روی قسمت‌های دیگر، از روی موم لبه‌ها هم می‌توانید به رنگ‌شدگی آن پی ببرید. لبه‌های این قسمت‌ها در کارخانه موم‌کشی می‌شود و از موم خاصی برای این کار استفاده می‌شود. در صورت تعمیر یا تعویض بخشی از خودرو، این موم‌کشی‌ها باید کنده شوند. درست است که برخی تعمیرکاران سعی می‌کنند با انجام موم‌کشی مجدد این تفاوت را بپوشانند اما با مقایسه قسمت‌های مختلف با هم می‌توانید تا حدودی به این مورد پی ببرید.

انعکاس تصویر در بدنه خودرو به صورت مواج

با زاویه مایل، در حدود ۱۶۰ درجه، به قسمت‌های مختلف نگاه کنید. انعکاس تصاویر روی بدنه اگر موج‌دار باشد گویای این است که آن قسمت‌ها رنگ شده‌اند. تصویر باید صاف و یکنواخت باشد.

اثر سنباده‌کشی

خودروی تصادفی و رنگ‌شده، ابتدا صافکاری می‌شود تا عیوب آن برطرف شود بعد سنباده‌کشی می‌شود و در نهایت نقاشی صورت می‌گیرد. وقتی خودرو نقاشی می‌شود، سنباده کشی منجر به نمایان شدن خطوط هاشورمانندی روی قسمت‌های رنگ‌شده می‌شود. برای این مورد حتماً گلگیرها مخصوصا لبه‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

از خودرو عکس بگیرید

با تلفن همراه خود از بخش‌های مختلف ماشین عکس بگیرید. برای این کار در فاصله ۳-۲ متری ماشین بایستید و عکس بگیرید. در عکس، بخش‌های رنگ‌شده و فابریک کارخانه به لحاظ شفاف بودن با هم تفاوت دارند.

رنگ‌پریدگی و پوسته پوسته شدن رنگ

رنگ‌های فابریک کارخانه از کیفیت خوبی برخوردار هستند و به راحتی پوسته پوسته نمی‌شوند. اگر در بخش‌هایی از خودرو این رنگ‌پریدگی یا پوسته پوسته شدن را مشاهده کردید به اصل بودن رنگ آن قسمت‌ها شک کنید.

کیلر روی بدنه

بسیاری از نقاشان برای صیقلی کردن سطح رنگ‌شده از کیلر استفاده می‌کنند. کیلری که کارخانه روی خودرو می‌پاشد با کیلری که نقاشان استفاده می‌کنند از نظر بافت متفاوت است. بعضی خودروها را اگر از بغل نگاه کنید خانه‌های شش ضلعی و منظم روی بدنه می‌بینید که در اثر کیلری است که کارخانه روی سطح خودرو پاشیده است. در صورتی‌که کیلرهایی که نقاشان برای همسان‌سازی و صیقلی‌کردن استفاده می‌کنند، یا نامنظم هستند و یا به صورت چهارخانه‌ای و شطرنجی مشاهده می‌شوند و دارای بخش‌های مات و بخش‌های صیقلی است.

تشخیص رنگ‌ خودرو با استفاده از آهنربا

یکی از روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو استفاده از آهنرباهای ضعیف است. برای این کار، آهنربا را روی قسمت‌های مختلف ماشین بکشید. اگر تفاوتی در میزان جاذبه آهنربا تشخیص دادید، قطعاً خودرو رنگ‌شدگی دارد. بدنه خودروهایی که از جنس آهن و فولاد هستند آهنربا را جذب می‌کنند. هر چه رنگ روی بدنه بیشتر باشد ربایش آهنربا کمتر می‌شود. برای این کار می‌توانید از آهنرباهای مخصوص تشخیص رنگ‌شدگی ماشین هم استفاده کنید. تغییر عدد میزان جاذبه آهنربا، یعنی وجود رنگ‌شدگی در بدنه.

تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن بر روی بدنه

دور خودرو بچرخید و سعی کنید با نوک انگشتانتان روی سطح بدنه دست بکشید. خودروی رنگ‌نشده سطح صیقلی و صافی دارد. در صورتی‌که حالت زبری، ناهمواری و نایکنواختی روی سطح تشخیص دادید، مطمئن باشید که در آن قسمت‌ها خودرو رنگ شده است.

تشخیص رنگ‌خودرو با استفاده از دستگاه

آخرین و مطمئن‌ترین روش، کمک گرفتن از کارشناسان و استفاده از دستگاه دیجیتال برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو است. فاکتورهای مهم در رنگ خودرو، تراکم و ضخامت رنگ است. دستگاه‌های تشخیص رنگ دیجیتال، تراکم و ضخامت رنگ بخش‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند؛ با استفاده از این عددها رنگ‌شدگی تشخیص داده می‌شود.

 

 

 

تشخیص رنگ شدگی ماشین با دستگاه

 حتی اگر کل خودرو مجدداً رنگ شده باشد و ضخامت در بخش‌های مختلف یکی باشد باز هم از روی عدد نشان داده شده می‌توان به قطعیت گفت که خودرو رنگ شده است یا خیر. ضخامت در صورتی‌که از حدود ۴.۷ بالاتر برود، دال بر رنگ‌شدن است.

در آخر و به عنوان نکته پایانی باید بگوییم که تشخیص رنگ خودرو امری است که نیاز به کارشناسی خودرو و استفاده از کارشناسان خبره و باتجربه دارد. درست است که با روش‌های لمس کردن، چشمی و استفاده از آهنربا می‌توانید تا حدی به رنگ‌شدگی پی ببرید ولی تشخیص دقیق آن را بهتر است به کارشناسان مربوطه بسپارید تا بعداً از این مسئله متضرر نشوید.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.