printlogo

تهیه بیمه هم مانند سایر محصولات دیگر می‌تواند رضایت و نارضایتی‌های خاص خودش را داشته باشد. شاید بارها برای شما هم رخ داده که محصولی را خریداری کرده‌اید، اما رضایت کافی از آن محصول نداشته باشید. اگر این نارضایتی درباره بیمه باشد، می‌توانید به بخش شکایات بیمه مرکزی مراجعه کنید و طرح موضوع داشته باشید.
کد خبر : 20334
تاریخ انتشار : 10 آذر 1400 - 12:17

ثبت شکایات اینترنتی در سامانه بیمه مرکزی

 

تهیه بیمه هم مانند سایر محصولات دیگر می‌تواند رضایت و نارضایتی‌های خاص خودش را داشته باشد. شاید بارها برای شما هم رخ داده که محصولی را خریداری کرده‌اید، اما رضایت کافی از آن محصول نداشته باشید. اگر این نارضایتی درباره بیمه باشد، می‌توانید به بخش شکایات بیمه مرکزی مراجعه کنید و طرح موضوع داشته باشید. سوالی که برای برخی از افراد به وجود می‌آید این است که آیا می‌توان از بیمه‌ها شکایت کرد و خسارت دریافت کرد؟ آیا مرکزی برای رسیدگی به این شکایات وجود دارند؟ مدت زمان رسیدگی به این مشکلات چقدر است؟ در این مطلب به سوالات مطرح شده پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

 

شکایات بیمه مرکزی


به طور حتم شما هم شنیده‌اید که در برخی از مواقع شرکت‌های بیمه در صورت بروز مشکل با بیمه‌گزار، به این شکل رفتار می‌کنند که اگر مشکلی دارید می‌توانید از ما شکایت کنید.
بله درست است، می‌شود شکایت کرد، اما آیا زمانی که برای این موضوع سپری می‌شود، ارزش این شکایات را دارد؟ رفت و آمدهای بی مورد، گرفتن دیه و خسارت به قدری در این روز‌ها زیاد است. نیاز به یک سامانه یکپارچه برای پاسخ‌گویی به مشتری‌ها و بیمه‌گزار‌ها از واجبات است.
با توجه به موضوع شکایات بیمه مرکزی، سامانه‌ای برای رسیدگی این موضوعات راه‌اندازی کرده‌است. از سال ۱۳۹۳ این خدمت اجرا می‌شود.

 

پاسخگویی به شکایات بیمه مرکزی


متوسط زمان پاسخگویی برای شکایات بیمه از ۷۳ روز به کمتر از ۶ روز کاهش پیدا کرده‌است تا بتوان در سامانه شکایات بیمه مرکزی از شرکت بیمه شکایت کرد.

 

نحوه ثبت شکایات بیمه مرکزی

 


مرحله اول


در ابتدا به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید و اطلاعات شخصی مانند: کد ملی، تاریخ تولد، شماره پرونده خسارت، شماره بیمه‌نامه، آدرس و  شماره تلفن خود را برای طی کردن مراحل شکایت، همراه خود داشته باشید.

 

سامانه شکایت بیمه مرکزی
سامانه شکایت بیمه مرکزی

 

در سامانه باید به بخش قسمت شکایات بروید و روی این گزینه کلیک کنید. بعد از آن پنجره‌ای باز می‌شود که نوع شکایت را مشخص کنید. در این قسمت، شما باید شکایت خود از صدور بیمه‌نامه (بیمه گذار)، پرداخت خسارت، پرداخت خسارت (زیان دیده- فاقد پرونده)،نمایندگان رسمی‌ شرکت‌های بیمه، دفاتر غیرمجاز، کارگزاران رسمی ‌دارای پروانه از بیمه‌ مرکزی، ارزیابان رسمی ‌دارای پروانه از بیمه مرکزی، صندوق تامین خسارت‌های بدنی (مراجعه‌ مستقیم)، صندوق تامین خسارت‌های بدنی را مشخص کنید.
 

در این مرحله نوع شکایت خود را انتخاب کنید.
در این مرحله نوع شکایت خود را انتخاب کنید.

 

مرحله دوم ثبت شکایات بیمه مرکزی

 


سپس اطلاعات و مشخصات بیمه‌نامه خودتان را وارد کنید. دقت کنید که در این مرحله باید اطلاعات به طور دقیق وارد شود. شرکت بیمه، شماره بیمه‌نامه و عنوان بیمه‌نامه  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا ثبت شکایت به درستی پیگیری شود.
 
 

مراحله دوم شکایت بیمه مرکزی
مرحله دوم شکایت بیمه مرکزی

 

مرحله سوم


در قسمت سوم باید اطلاعات شخصی مانند: کد ملی، شماره موبایل، تاریخ تولد، آدرس و استان و شهر خود را وارد کنید. بعد از وارد کردن کد امنیتی بر روی مرحله بعد کلیک کنید تا به مرحله سوابق وارد شوید.

 

وارد کردن اطلاعات شخصی
وارد کردن اطلاعات شخصی


 
بر روی بخش سوابق کلیک کرده و اطلاعات لازم را وارد کنید تا بعد از آن وارد شرح شکایت شوید. در این قسمت باید شکایت خود را بنویسید و طرح شکایات بیمه مرکزی را انجام دهید. کافی است که موضوع شکایت را مانند: خسارت جانی، خسارت مالی، خسارت صدور یا هر مورد دیگری که وجود دارد عنوان کنید. این بخش باید هرچه درباره شکایت خود مطرح کنید را بنویسید.
در بخش مستندات، باید اطلاعات مستند مورد نیاز را بارگذاری کنید و به مرحله تایید نهایی بروید.

 

مرحله آخر ثبت شکایت

 


در قسمت تایید نهایی، پیام شما با موفقیت ثبت خواهد شد. کد رهگیری خود را یادداشت کنید و برای پیگیری شکایات خود می‌توانید به بخش پیگیری شکایات در بیمه مرکزی بروید تا روند شکایت را ببینید. دقت کنید که کد رهگیری به شماره موبایلی که ثبت کرده‌اید، ارسال خواهد شد. بهتر است که در بخش اطلاعات شخصی، شماره تماس خود را وارد کرده‌باشید.

 


اطلاع تخلفات به بیمه مرکزی

 


مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی اعلام کرده‌است که اگر بیمه‌گر یا صندوق پرداخت خسارت در زمان مقرر نسبت به پرداخت خسارت تعللی داشته باشد؛ شخص ثالث می‌تواند موضوع را به بیمه مرکزی اعلام کند و مانند روشی که در بالا گفتیم، ثبت شکایت کند.
بیمه مرکزی موظف است که پس از ثبت شکایات بیمه، اعتراضات را ظرف ۱۵ روز بررسی و پیگیری کند تا تصمیمات مقتضی به عمل آید. همچنین اگر شرکت بیمه‌ای در پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث قصور داشته‌ باشد و این موضوع برای بیمه مرکزی محرز شود، طبق ماده ۲۸ قانون، شرکت بیمه ملزم به پرداخت جریمه‌های نقدی است. در برخی از موارد و با تایید شورای عالی بیمه، پروانه فعالیت این شرکت حالت تعلیق خواهد گرفت.
یکی از بیمه‌نامه‌های پر فروش بیمه شخص ثالث است چرا که این بیمه‌نامه برای رانندگی اجباری است و نداشتن این بیمه جریمه دارد. اما این بیمه‌نامه را از کدام کارگزاری تهیه کنیم که هم مورد اعتماد باشد هم امکان مقایسه انواع شرکت‌های بیمه را برای ما فراهم کند؟ پاسخ سوال شما نزد ماست. برای خرید بهترین بیمه شخص ثالث به لینک زیر مراجعه نمایید: 


https://bimeh.com/thirdparty


سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا برخی از افراد با توجه به مکانیزم بیمه مرکزی برای جلوگیری از تخلفات شرکت‌های بیمه، همچنان نارضایتی از این شرکت‌ها دارند؟ مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی در مورد این سوال این چنین پاسخ می‌دهد: برای حل این مشکل در ابتدا، مردم باید نسبت به حقوق خود آگاهی مناسب پیدا کنند؛ زیرا بیشتر اعتراض بیمه‌گزارها از برخی از شرایط بیمه‌نامه‌ها، عدم آگاهی آن‌ها از میزان تکمیل مدارک پرونده است.
دقت داشته باشید که در گام بعدی باید، اعتراض خود را به واحد بازرسی و ارزیابی عملکرد شرکت بیمه منعکس کرد و اگر نتیجه‌ای دریافت نشد، به سایت بیمه مرکزی مراجعه و  شکایات خود را ثبت کنید تا این نهاد بیمه‌ای رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

 


رسیدگی شرکت‌های بیمه به شکایات

 


رییس اداره رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی تاکید می‌کند که باید در موضوع شکایات، طبق آیین نامه ۷۱ شورای عالی بیمه عمل کرد. موسسه‌های بیمه مکلف هستند که واحد رسیدگی و پاسخگویی به شکایات را در سطح کشور و تحت نظر و مسئولیت مستقیم شخص مدیر عامل راه اندازی کنند تا در مدت زمان کوتاهی به این شکایات رسیدگی شود.

 

بیمه مرکزی و اهمیت آن 
بیمه مرکزی و اهمیت آن

 

اهمیت بیمه مرکزی

 


به طور کلی در این مطلب درباره شکایات بیمه مرکزی توضیحاتی دادیم. دقت کنید برای ثبت شکایت از شرکت بیمه باید به سامانه بیمه مرکزی مراجعه کنید و مراحل بالا را انجام دهید تا پرداخت خسارت برای انواع بیمه‌نامه مانند: بیمه شخص ثالث، بیمه عمر، بیمه بدنه و بیمه‌نامه‌های دیگر را دریافت کنید. در این مطلب سعی کردیم با توجه به انواع بیمه‌نامه‌ها توضیحاتی درباره دریافت خسارت و چگونگی شکایات بیمه مرکزی اطلاعاتی به شما ارائه کنیم. اگر سوال یا ابهامی‌ دارید که به آن پاسخ نداده‌ایم، کافی است که در انتهای این مطلب و در قالب کامنت سوالات خود را با کارشناس‌های بیمه دات کام در میان بگذارید تا در زمان کوتاهی پاسخ خود را دریافت کنید.


برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.