printlogo

دبیر انجمن خودروسازان در مصاحبه با خبرماشین:
آزادسازی و تعیین قیمت محصولات تولیدی از سوی خودروسازان بر پایه عرضه و تقاضا دارای مزایای کوتاه مدت و بلند مدت است.
کد خبر : 20220
تاریخ انتشار : 17 آبان 1400 - 17:43

«خبرماشین» - آزادسازی و تعیین قیمت محصولات تولیدی از سوی خودروسازان بر پایه عرضه و تقاضا دارای مزایای کوتاه مدت و بلند مدت است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت گفت: خودروسازان در حال حاضر شرایط بسیار بدی دارند و با بررسی کدال متوجه می شویم که به همین دلیل خودروسازان از سال 91 زیان ده بوده اند.
احمد نعمت بخش  گفت: ایران خودرو سال گذشته 500 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و به طور متوسط روی هر خودرویی هفت میلیون تومان زیان کرده و مجموعاً 15 هزار و پانصد میلیارد تومان زیان این خودروساز و زیان سایپا هم کمی کمتر از این عدد بوده است.
وی افزود: وقتی هر محصولی دارای اختلاف قیمت کارخانه و بازار باشد باعث هجوم خریداران و ایجاد تقاضای کاذب می شود و در قرعه کشی ها فقط 20 درصد مردم عادی که مصرف کننده واقعی هستند برنده می شوند.
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: ما همچنان معتقدیم این روش قیمت گذاری مناسب نیست و باعث ضرر خودروسازان می شود و این ضرر باعث عدم پرداخت بدهی معوق قطعه سازان و نهایتا پایین آمدن کیفیت خودرو می شود. اما راهکار پیشنهادی ما فروش خودرو در حاشیه بازار است. البته این روش نیازمند اقداماتی مانند کمک مالی به خودروسازان به منظور تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید است.
نعمت بخش گفت: باید تیراژ بتوانیم تولید روزانه را افزایش دهیم و محصولات را وارد بازار کنیم و قیمت را به بازار آزاد نزدیک و به این ترتیب 80 درصد تقاضای کاذب از بین می رود و با کاهش تقاضا روند تغییرات قیمت نزولی و تک نرخی می شود.

آزادسازی قیمت خودرو باعث افزایش تولید، افزایش عرضه و کاهش قیمت بازار و همچنین مزایای بلند مدت شامل افزایش کیفیت، افزایش تنوع محصول، تنوع فروش محصولات و افزایش خدمات پس از فروش خواهد شد.