printlogo

آریزو 5 توربو فیس لیفت که قرار است به زودی توسط شرکت مدیران خودرو به بازار کشور عرضه شود، توسط خبرنگاران حوزه خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی مورد آزمایش فنی قرار گرفت.
کد خبر : 20028
تاریخ انتشار : 2 مهر 1400 - 18:16

آریزو 5، سدان خانوادگی و محبوب شرکت مدیران خودرو است که سابقه حضور پنج ساله در بازار کشور را دارد؛ نسل اول این خودرو در سال 1395 با موتور 1500 سی سی با گیربکس های دستی و اتوماتیک CVT به بازار کشور عرضه گردید. در سال 1396 شرکت مدیران خودرو با تغییر موتور به 1500 سی سی توربو و استفاده از گیربکس  CVT توانست جوانانی که به دنبال سدانی پرشتاب و با طراحی مناسب بودند را به سوی خود جذب نماید.  

 


آریزو 5 در بازار ایران که به واسطه آپشن های کاربردی و موتور توربو توانمند خود در کنار شرایط فروش اقساطی و منعطف شرکت مدیران خودرو توانست جایگاه مناسبی در بازار خودرو ایران در طی 5 سال گذشته به دست آورد.
خودرو آریزو 5 جدید که به تازگی در بازار کشور چین عرضه شده است، در ابتدای پاییز 1400 توسط شرکت مدیران خودرو در بازار ایران عرضه می گردد. 

 

آریزو ۵ جدید مجهز به موتور ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژ در کنار گیربکس CVT  ۹ سرعته می باشد که این ترکیب  قبلا در بین محصولات شرکت مدیران خودرو در آریزو ۶ نیز بکار گرفته شده و امتحان خود را به خوبی پس داده است.
شتاب و قدرت بالاتر پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی توربو طراحی شده توسط شرکت  AVL اتریش، در کنار ویژگی های گیربکس CVT  ۹ سرعته جدید مانند بهینه سازی انتقال قدرت، وزن کمتر و تعویض دنده روانتر و نرمتر نوید بخش رانندگی پر شتاب  وهماهنگ تری را در مقایسه با نسل قبلی این خودرو می باشد. بر اساس لیست آپشنهای ارائه شده توسط شرکت مدیران خودرو موتور ۱.۵ لیتری توربو نصب شده روی خودرو آریزو ۵ جدید ۱۴۷ اسب بخار نیرو تولید و تورک آن ۲۱۰ نیوتن متر در دور موتور ۵۵۰۰ می باشد.  

 


یکی دیگر از تغییرات صورت گرفته در خودرو Arrizo ۵ جدید، تغییر کامل داشبورد خودرو است. داشبورد قدیمی با ظاهر اسپرت نسل پیشین آریزو ۵ اینک با داشبوردی مدرن که بر اساس زبان طراحی خودروهای جدید MVM طراحی گردیده است جایگزین شده است. این داشبورد ترکیبی از سطوحی با رنگهای مشکی و کربن خاکستری است  که کابین خودرو را بسیار به روز تر و جوان پسندتر می نماید. همچنین چیدمان دکمه های کابین به صورت یک نوار در زیر دیسپلی ۸ اینچی آریزو ۵ جدید و همچنین طراحی خروجی سیستم ایرکاندیشن آن خودرو تداعی گر خودروهای لوکس اروپایی مانند آئودی است. 

 

 

از دیگر تغییرات قابل توجه کابین آریزو ۵ جدید فرمان جدید خودرو است که چهره ای مدرن و حسی جوان پسند به راننده و سرنشینان تلقین می کند. همچنین شکل مناسب و محل جایگذاری دقیق دکمه های تنظیمات سییتم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان خودرو ارگونومی مناسبی را برای راننده به ارمغان می آورد. تغییر دکمه های تنظیمات ایرکاندیشن خودرو از حالت قدیمی به مدل جدید مشابه کابین آریزو ۶ علاوه بر ایجاد راحتی بالاتر تنظیمات کابین در حین رانندگی، فضای مدرنی را برای این خودرو ایجاد می نماید. همچنین تغییر در طراحی کنسول میانی خودرو و جایگذاری دکمه های ESP، اکو و اسپرت  در کنار ترمز دستی برقی و اتو هلد احساس رانندگی با خودرویی به روز و سطح بالا را برای سرنشینان فراهم می آورد.

 


یکی از مهمترین تغییرات صورت گرفته در آریزو ۵ جدید استفاده از ترمز دستی برقی و اتوهلد است. استفاده از ترمز دستی برقی و یا EPB علاوه بر حذف سیم کشی های مورد استفاده در سیستم ترمز دستی های قدیمی و تاثیر دمای هوا بر روی عملکرد ترمز دستی، سبب اتصال ترمز دستی برقی مستقیما به ECU می گردد و همواره قدرت ترمزدستی را در حد مطلوب نگه می دارد. همچنین سایر سیستمهای کمک ترمزی خودرو مانند HSA و Auto hold نیز فقط بر روی سیستم ترمز پارک برقی قابل نصب هستند. استفاده از ترمز دستی برقی و اتوهلد در خودرو آریزو ۵ جدید سبب راحتی و آسایش راننده در مسیرهای پر ترافیک می شود.

 


همانندنسل قبل، آریزو ۵ جدید مجهز به ESP یا سیستم کنترل پایداری است که به عنوان یک سیستم کمکی در مواقعی که کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود وارد مدار شده و با اثر گذاری بر روی گاز و ترمز و نیروی موتور به کمک راننده جهت کنترل پایداری خودرو می شتابد. 
استفاده از فرمان برقی یا EPS در نسل جدید خودرو آریزو ۵ جدید علاوه بر ایجاد راحتی رانندگی در مسیرهای طولانی و پر ترافیک سبب کاهش مصرف سوخت و کاهش اتلاف قدرت موتور خودرو نیز می گردد. 

 


با توجه به آپشنهای موجود در آریزو ۵ جدید که در بالا به آنان اشاره گردید، این خودرو بیش از پیش برای جوانانی که به دنبال یک خودرو با ظاهری اسپرت و متمایز و همچنین دارای آپشنهای پیشرفته و به روز است مناسب می باشد. 
از دیگر ویژگی های مثبت  آریزو ۵ توربو تجهیز خودر به GPS با زبان فارسی است که مسیر یابی را برای مصرف کنندگان ایرانی آسان تر از قبل می نماید.
با روشن کردن پیشرانه و قرار دادن دنده در حالت درایو اقدام به شروع حرکت می کنیم. با فشردن پدال گاز شتاب اولیه مناسبی در این خودرو احساس می‌شود. همچنین با بالا رفتن دور موتور، می‌توان به خوبی شاهد عملکرد سیستم توربوشارژ بود. در بحث عملکرد گیربکس این خودرو باید گفت که با یک سیستم انتقال قدرت خوب طرف هستیم. در هنگام تخت گاز هم جعبه دنده خنگی و کُندی محسوسی ندارد و بدون ضربه معکوس و یا دنده مثبت را اعمال می کند. همچنین هنگام شروع به حرکت و قرار دادن دسته دنده در حالت D و یا R تقه ای احساس نمی شود و جعبه دنده هرگونه تغییری را با کمترین ضربه انجام می دهد. با توجه به آپشنهای موجود در آریزو ۵ جدید که در بالا به آنان اشاره گردید، این خودرو بیش از پیش برای جوانانی که به دنبال یک خودرو با ظاهری اسپرت و متمایز و همچنین دارای آپشنهای پیشرفته و به روز است مناسب می باشد.