printlogo

هفته گذشته ایران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران رسانه های تخصصی حوزه خودرو بتوانند تارا دنده ای را در پیست آزادی مورد بررسی و تست فنی قرار دهند.
کد خبر : 20005
تاریخ انتشار : 27 شهریور 1400 - 22:7

«خبرماشین» | نویسنده: اشکان معصومی - عکس: محمدجواد شبیری | هفته گذشته ایران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران رسانه های تخصصی حوزه خودرو بتوانند تارا دنده ای را در پیست آزادی مورد بررسی و تست فنی قرار دهند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ خودروی تارا محصول جدیدی از شرکت ایران خودرو  بوده که پروژه تولید آن نخستین بار در اوایل سال 97 و با نام  K132 کلید خورد. نمونه اولیه این پروژه اولین بار بهمن ۱۳۹۸ رونمایی شد و از تیرماه ۱۳۹۹ پیش فروش آن آغاز گردید. تارا در دو نسخه دستی و اتوماتیک با سطح تجهیزات متفاوت به بازار عرضه میشود و در ادامه به بررسی این خودرو می پردازیم.

 

 

طراحی کابین و بدنه تارا
ایران خودرو و پژو سیتروئن پس از برقراری برجام، شرکت ایکاپ را تأسیس کردند تا با این مشارکت، خودروهای پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ را تحت پلت‏فرم IKP1 تولید نمایند که ایرانیزه شده پلت‏فرم PF1 شرکت پژو- سیتروئن است. پس از بازگشت تحریم‏ها، شرکت پژو از ایران خارج شد و شرکت ایکاپ به حالت تعلیق درآمد، که منجر به فیس لیفت کردن خودروی پژو ۳۰۱ توسط ایران خودرو و تولد خودروی K132 شد. گروه صنعتی ایران خودرو، نام فارسی تارا را برای محصول جدید خود برگزیده، که این کلمه ریشه فارسی دارد و به معنی ستاره، مردمک چشم و ملکه است. 

 


برخی قطعات این خودرو همانند بخش‏هایی از قالب جانبی، کابین و فریم سقف آن با پژو ۳۰۱ مشترک است و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو انجام شده که به ادعای ایران خودرو، قطعات آن تا ۹۲ درصد داخلی‏سازی شده است. 
بدنه خودرو دارای طول 4505 میلی‏متر، عرض 1748 میلی‏متر و ارتفاع 1466 میلی‏متر بوده و فاصله 2652 میلی‏متری بین محورهای جلو و عقب، فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم کرده است. در نمای جلو، چراغ‏های LED جلو با طرح کاملاً منحصربه‏فرد به جلوپنجره ذوزنقه‏ای شکل متصل شده‏اند که در زیر در موتور محدب و زیبایی قرار گرفته‏اند و یک لوگوی کله اسب ایران خودروی بزرگ در وسط آن تعبیه شده است. 
در زیر سپر، یک دریچه بزرگ ورود هوا قرار دارد که در دو طرف آن دریچه‏های هوای نسبتاً بزرگ چهارگوش، در یک قاب پلاستیکی چراغ‏های روشنایی روز (DRL) و چراغ مه‏شکن را در خود جای داده‏اند. در نمای جانبی رینگ‏های اسپرت 14 پره آلومینیمی 16 اینچی و بزرگ تعبیه شده‏اند تا ظاهری اسپرت و جذاب را برای این خودرو فراهم نمایند. در نسخه دستی این خودرو، رینگ‏های ازجنس فولادی و با اندازه 15 اینچ هستند. 
آینه‏های جانبی برقی تاشوی اتوماتیک هم با طرحی جدید به چراغ‏های راهنما و گرمکن مجهز شده‏ و شیشه‏های جانبی آن با زه مشکی پوشانده شده‏اند. خط جانبی مستقیم و ساده‏ای با عبور از بالای دستگیره‏های جانبی از چراغ جلو تا چراغ عقب ادامه دارد، ولی در زیر دری‏های جانبی، یک خط مورب از قسمت جلوی در جلو تا میانه‏های قسمت عقب امتداد یافته است.
 نمای عقب خودرو کاملاً متفاوت و جدید است و شامل چراغ‏هایی است که دارای طرح خطوط زیگزاگ در قسمت بالایی هستند و همانند چراغ‏های عقب هیوندای آزرا و یا دوو اسپرو توسط یک نوار نورانی به هم متصل شده‏اند. در صندوق در زیر چراغ‏ها دارای طرحی محدب و برجسته است و در زیر سپر یک قاب مشکی تعبیه شده که چراغ‏های شب نما یا مه‏شکن را در خود جای داده است. طراحی شیشه عقب، پهن و بزرگ است و با شیب زیادی به در صندوق متصل شده و در انتهای سقف نیز یک آنتن کوتاه قرار دارد.
خودروساز وطنی اعلام کرده که خودروی تارا در نسخه اتوماتیک فول آپشن دارای امکاناتی نظیر رینگ ۱۶ اینچی آلومینیمی، سیستم ترمز ABS با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) وسیستم کمکی الکترونیکی ترمز (EBA)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، پیشگیری از هرزگردی (ASR)، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HSA)، فرمان با سیستم کمکی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی دستی (نیمه اتوماتیک)، سنسور نمایش فشار باد لاستیک (TPMS)، چهار اربگ، کروز کنترل، صفحه نمایش ۷ اینچی مولتی مدیا مجهز سیستم ناوبری GPS، اتصال بلوتوث تلفن همراه، هندز فری موبایل، سیستم صوتی با پورت USB و چهار بلندگو، دوربین دید عقب (RVC)، سانروف برقی، دکمه‏های کنترلی روی فرمان (MFC)، سنسور روشنایی اتوماتیک چراغ‏های جلو، سنسور باران برف پاک کن، صندلی برقی جلو، آینه جانبی برقی تاشوی خودکار، کامپیوتر سفری، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‏ای، سیستم عیب یابی هوشمند (مولتی پلکس)، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت کنترل، نمایش دمای محیط، سیستم روشنایی ترک خودرو و سنسورهای پارک عقب است. 
در نسخه دنده‏ای صندلی‏ها روکش پارچه‏ای داشته و دارای قابلیت تنظیم دستی در چهار جهت هستند، ولی در نسخه اتوماتیک صندلی‏ها روکش چرم دارند و در شش جهت به صورت برقی قابل تنظیم هستند.

 

 

مشخصات فنی تارا
پیش از این اعلام شده بود که تارا در مدل دنده دستی با نسخه به‏روزرسانی شده پیشرانه TU5 با عنوان EC5 و با همان گیربکس ۵ سرعته دستی خانواده پژو 206 و 405 عرضه خواهد شد، ولی با تولید نسخه ۶ سرعته دستی خودروی رانا پلاس، احتمال دارد که گیربکس خودروی تارا نیز از نوع گیربکس ۶ سرعته دستی نیز تعبیه شود. 
نظر به اینکه پیش از تولید پروژه K132، تولید اولیه پژو ۳۰۱ در تابستان ۹۸ در نمونه‏های گیربکس دستی و اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده بود، برخی شایعات برای عرضه نسخه اتوماتیک تارا با قوای محرکه پژو ۳۰۱ به گوش رسیده بود، همچنین قرار بود در نسخه اتوماتیک این خودرو از تلفیق موتور بهینه‏سازی شدهEF7 توربو  (با عنوان TC7) و گیربکس اتوماتیک ساخت چین استفاده شود که این موتور و گیربکس در واقع برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو در نظر گرفته شده است، ولی در مراسم رونمایی رسمی این خودرو اعلام شد که خودروی تارا در هر دو نسخه اتوماتیک و دستی با همان پیشرانه EC5 تنفس طبیعی به مشتریان عرضه خواهد شد. در این مراسم یک دستگاه تارا اتوماتیک سبز رنگ نیز حاضر بود که تفاوت‌هایی مثل رینگ آلومینیومی، سانروف و همچنین جلوپنجره مشبک در مقایسه با تارا دنده‌ای داشت.

 

 

پیشرانه EC5 ایران خودرو دارای حجم 1.6 لیتر است که توانایی تولید قدرت ۱۱۰ اسب بخار در دور موتور 6هزار rpm و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‏متر در 4800 rpm را دارد. البته با توجه به برخورداری پیشرانه EC5 از سامانه زمان‏بندی هوشمند سوپاپ (VVT)، شاهد عملکرد بهتر آن نسبت به پیشرانه TU5خواهیم بود. این پیشرانه با استاندارد یورو۵ سازگار بوده و در حال حاضر این قوای محرکه در کشور ساخت داخل شده است. 
تارا در دو تیپ مختلف از نظر رده تجهیزات و مشخصات فنی ارائه می‏شود که از نظر فنی مهمترین تفاوت آنها وجود گیربکس‏های 5 سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک است که می‏تواند باعث کاهش شتاب صفر تا صد به میزان ۲ ثانیه شود. در واقع مدل دنده دستی قادر به شتابگیری صفر تا صد ظرف مدت 9.5 ثانیه است، ولی مدل اتوماتیک با شتاب رسمی 5/11 ثانیه به وضوح خودروی کندتری محسوب می‏شود؛ البته حداکثر سرعت هر دو نسخه 190 کیلومتر است. 

 


از نظر میزان مصرف سوخت در سیکل شهری هم برتری از آن مدل دستی است که در هر صد کیلومتر در حدود 1.5 لیتر کمتر از نسخه اتوماتیک مصرف می‏نماید، البته در سیکل ترکیبی نسخه اتوماتیک درهر صد کیلومتر 7.15 لیتر و نسخه دنده‏ای 6.7 لیتر مصرف می‏کنند.
ولی در عوض، سطح تجهیزات رفاهی مدل اتوماتیک به میزان زیادی بالاتر از مدل دستی است که شامل تجهیزاتی مانند سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‏ای، سانروف برقی و سامانه‏های ایمنی کنترل بخار بنزین و کمربند ایمنی سه نقطه‏ای، اربگ‏های جانبی و صندلی‏های جلوی برقی می‏شود. 
باک خودرو 50 لیتر ظرفیت دارد و حجم فضای صندوق آن 640 لیتر است. وزن نسخه اتوماتیک 1190 کیلوگرم و نسخه دستی 1140 کیلوگرم است. سیستم ترمز در جلو و عقب دیسکی هستند. 

تست رانندگی تارا
سیستم تعلیق خودرو عملکرد قابل قبولی در زمینه‌ی خنثی‌سازی ناهمواری‌های روی جاده ایفا می‌کند و تجربه‌ی سواری راحتی برای سرنشینان خودرو به ارمغان می‌آورد. خودرو حین حرکت در جاده‌‌های ناهموار نیز صدای چندان آزاردهنده‌ای به داخل کابین انتقال نمی‌دهد. ترمزها عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده اند و هندلینگ و احساس فرمان پذیری خودرو نیز مناسب است. این خودرو به‌راحتی از پس پیچ‌ها برمی‌آید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. چسبندگی لاستیک‌های خودرو به سطح جاده نیز بسیار خوب است. راننده تسلط نسبتا مناسبی به بخش جلو خودرو و همچنین قسمت‌های کناری تارا دارد.

 

 

حضور مدیرعامل در این مراسم
مراسم تست درایو تارا در پیست آزادی با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که از جمله آن می‌توان به حضور فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در این مراسم اشاره کرد.