printlogo

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران ضمن توصیه به مصرف‌کنندگان مبنی بر عدم خرید قطعات دست دوم گفت: علی‌رغم ثبات قیمت قطعات یدکی، بازار همچنان به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در رکود تقاضا به سر می‌برد.
کد خبر : 19763
تاریخ انتشار : 3 مرداد 1400 - 16:42

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران ضمن توصیه به مصرف‌کنندگان مبنی بر عدم خرید قطعات دست دوم گفت: علی‌رغم ثبات قیمت قطعات یدکی، بازار همچنان به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در رکود تقاضا به سر می‌برد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، سید مهدی کاظمی در خصوص میزان تناسب قیمت لوازم یدکی در بازار با قدرت خرید مصرف‌کنندگان اظهار داشت: با افزایش تورم از قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاسته شده است، زیرا امروزه درآمدها متناسب با نرخ تورم نیست.
وی افزود: اکنون کاهش تقاضا گریبانگیر صنف لوازم یدکی شده و در رکود به سر می‌بریم که کاهش قدرت اقتصادی مصرف‌کنندگان یکی از عوامل آن است.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: با توجه به اینکه رکود بر بازار لوازم یدکی حاکم شده و قیمت‌ها نیز به طور نسبی در شرایط باثباتی قرار گرفته و می‌توان گفت کاهش یافته، اما مردم از توانایی مالی برای تعمیر قطعات خودروها‌ی‌شان برخوردار نیستند.
کاظمی با بیان اینکه افزایش قدرت اقتصادی مصرف‌کنندگان بر میزان فروش و درآمد صنوف اثرگذار است، عنوان کرد: تعمیر به موقع خودروهای معیوب همچنین بر کاهش آلودگی هوا موثر است.
وی در خصوص این موضوع که آیا کاهش قدرت خرید موجب هدایت مصرف‌کنندگان به استفاده از قطعات دست دوم می‌شود، تصریح کرد: مردم تمایلی به خرید قطعات دست دوم ندارند مگر اینکه بر اساس پیشنهاد فروشندگان ناآگاه به خرید این قطعات روی بیاورند که این دسته از فروشندگان به عنوان عضو اتحادیه شناخته نمی‌شوند، حتی اگر موفق به دریافت جواز کسب از اتحادیه شده باشند. در صورت ارائه گزارش و اثبات، واحد صنفی مربوطه پلمپ خواهد شد مگر اظهار بی‌اطلاعی نماید.
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: درخواست اتحادیه از مصرف‌کنندگان این است که تحت هیچ شرایطی قطعات دست دوم خریداری ننمایند. در حال حاضر هزینه تعمیرات و نصب قطعات دست دوم بیشتر از قیمت یک قطعه باکیفیت است و خرابی زودهنگام آن نیز دور از انتظار نیست.
کاظمی در پایان قیمت لوازم یدکی دست دوم را 30 تا 40 درصد کم‌تر از قطعات نو اعلام و خاطرنشان کرد: عدم کارآیی لوازم یدکی دست دوم اهمیتی بیش از قیمت این قطعات دارد. جلوبندی‌سازان و واحدهای مکانیکی می‌بایست پس از انجام تعمیرات و تعویض قطعات، قطعات دست دوم را معدوم و برای ذوب منتقل نمایند، در حالی که این قطعات پس از فروش به اوراقی‌ها و ضایعات فروشان، مجددا پس از تعمیر و بسته‌بندی‌های جدید به چرخه مصرف، تعمیرگاه‌ها و فروشگاه‌ها بازمی‌گردند.