printlogo

یکی از پیکاپ های وارد شده به بازار کشور در چند سال اخیر، آسنا است. شرکت آمیکو با کمک زیر مجموعه خود یعنی ارس‎ خودرو‎ دیزل اقدام به تولید وانت‏ های آسنا و آراز کرده است. در این مطلب به بررسی فنی آمیکو آسنا می پردازیم.
کد خبر : 19625
تاریخ انتشار : 1 تیر 1400 - 10:25

هر گونه کپی برداری کامل یا بخشی از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی، شبکه های اجتماعی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبرماشین» بلامانع است. 



«خبرماشین» - یکی از پیکاپ های وارد شده به بازار کشور در چند سال اخیر، آسنا است. شرکت آمیکو با کمک زیر مجموعه خود یعنی ارس‎ خودرو‎ دیزل اقدام به تولید وانت‏ های آسنا و آراز کرده است. در این مطلب به بررسی فنی آمیکو آسنا می پردازیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ وانت ‏های دو‏کابین جان سخت دو‏دیفرانسیل در کشورمان، بسیار مورد ‏توجه هستند و این مدل ‎ها با قابلیت باربری مناسب، حمل سرنشین و توانایی عبور از مسیرهای صعب‏ العبور، چند ‏منظوره بوده و این ویژگی موجب شده تا برخی خودروسازان به سراغ برندهای چینی‏ رفته تا این نیاز بازار را پوشش دهند. آراز نمونه تک ‏کابین محسوب شده که در مدل ‏های محور‏ جلو و دو ‏دیفرانسیل به ‏فروش می رسید، همچنین آسنا به‏ صورت دو‏کابین دو‏ دیفرانسیل تولید می ‏شود. آنچه در پی می‏ آید معرفی این عضو بازار خودروی کشور است.

 


در نمای جانبی کشیدگی و فاصله محوری زیاد و رینگ ‏های مشکی ۶ پره دوبل و لاستیک ‏ها هماهنگی مناسبی داشته و به خوبی فضای داخل گلگیرها را پر‏کرده ‏اند. نمای عقب تحت تأثیر سپری بزرگ و حجیم قرار گرفته است. چراغ ‏های عقب بزرگ و گرافیک ساده‏ای دارند و استفاده از نوار نئونی در شب زیبا جلو می ‏کند. حجم و ابعاد قسمت بار با توجه به نبود کپسول ‏های گاز در این قسمت بسیار بزرگ و کاربردی شده که نکته مثبت آن پوشش رنگ الکترواستاتیک بوده که در مقابل سایش و خراشیدگی بسیار مقاوم است. 
مجموعه داشبورد و تزئینات داخلی تقریباً مشابه تویوتا هایلوکس هستند و آستانه بلند درها و رکاب ‏های بزرگ باعث سهولت ورود و خروج به اتاق می ‏شود. محل ‏های مختلف قرار دادن لوازم همراه و بطری آب در قسمت جلو و عقب و محفظه زیر آرنجی بزرگ از نقاط قوت اتاق است. 
فضای صندلی ‏های عقب مناسب بوده و به علت بزرگی اتاق فضای سر و شانه ‏ها مناسب است. برخی امکانات آسِنا شامل دو عدد اربگ، فرمان چرم، تنظیمات برقی صندلی راننده، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، صندلی چرمی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، فرمان هیدرولیک، سامانه ناوبری، دکمه ‏های چند کاره روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک و سایر آپشن ‏های متداول در این کلاس است.

 


در زمینه امکانات ایمنی هم پیکاپ آمیکو آسنا به دو کیسه هوا و سیستم ‌های ترمز ABS به همراه EBD و DRP مجهز شده است که شاید چندان چشمگیر نباشند اما مزیت آمیکو آسنا می تواند ترمزهای 4 پیستونه و شاسی ضربه گیر 4 مرحله ‌ای باشد که سطح ایمنی اتومبیل را افزایش داده است.
آمیکو آسنا مجهز به یک پیشرانه 4 سلیندر 16 سوپاپ با حجم ۲۴۰۰‏سی‏ سی توانایی دستیابی به حداکثر قدرت ۱۴۳ اسب‏بخار و گشتاور ۲1۰ نیوتن ‏متر را دارد. جعبه دنده 1+5‏ سرعته دستی با دنده کمک ‏های سبک و سنگین به ‏صورت لیور برقی مجموعه انتقال قدرت این وانت بزرگ‏ جثه را تشکل می ‏دهند. 
با روشن کردن خودرو به دلیل استفاده از فن برقی و حذف کلاچ پروانه مکانیکی، صدا و لرزشی احساس نمی‎ شود و اگر دمای آب بالاتر رود تقریباً صدایی به گوش نمی‏ رسد. البته بلند بودن اگزوز به دلیل طول زیاد کابین و انباره بزرگ آن در کم صدا بودن وسیله بی ‏تأثیر نیست. سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل با کمک فنر و در عقب اکسل سلب یک تکه با فنر شمش و کمک روغنی است. 

 


نرمی تعلیق مناسب بوده و لاستیک‏های پهن هندلینگ مناسبی را فراهم کرده که ترمزهای قوی با دو پیستون در جلو باعث اطمینان بیشتر برای توقف این وانت سنگین وزن خواهند بود. اما اگر سیستم ۴ کاناله در این بخش وجود داشت، توان ترمزگیری بهتری را در چرخ‏ های عقب شاهد بودیم. آمیکو آسنا به دلیل باز شدن زیاد سیستم تعلیق نسبت به تمام رقیب ها و از سویی وجود قفل دیفرانسیل هوشمند در محور عقب، در کم تر شرایطی چالش را پیش روی خود تجربه می کند. هنگامی که با آسنا از شیب های عادی و چاله های مختلف می گذرید، مانند دیگر رقیب ها سختی خاصی را احساس نمی کنید. دنده‏ های کمکی تست شد و روی کمک سنگین قدرت چندین برابر می ‏شد که در دنده‏های ۱، ۲ و ۳ کشش به خوبی حفظ می ‏شد. همچنین وقتی حالت چهار چرخ ثابت سبک را انتخاب می نمایید، می توانید با اطمینان بیش تری از شیب ها و محوطه های گلی عبور کنید. دید به اطراف مناسب بوده و وجود دوربین دید عقب، پارک کردن را آسان کرده است. عایق بندی خوب درها و کابین باعث شده صدای مزاحم کم تری از پیشرانه و محیط به درون خودرو نفوذ کند. در شرایط استاندارد استفاده، آمیکو آسنا با وزن تقریبا 2 تن می تواند مصرف سوخت 10.7 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری خود داشته باشد.