printlogo

قیمت نهایی خودرو بالاخره پس از کشمکش های فراوان بین شورای رقابت و خودروسازان اعلام شد.
کد خبر : 19490
تاریخ انتشار : 1 خرداد 1400 - 14:30

خبرماشین - قیمت نهایی خودرو بالاخره پس از کشمکش های فراوان بین شورای رقابت و خودروسازان اعلام شد. بر اساس تصمیمی که شورای رقابت با توافق خودروسازان قیمت ها به طور متوسط  8 درصد افزایش داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرماشین، این در اعلام قیمت جدید خودروها، با هزینه های تولید انطباق ندارد . قیمت تمام شده خودرو نه تنها در مورد خودروهای ایرانی بلکه اصولا در کل دنیا تقریبا به یک شکل است. خودرو اصولا از 2 بخش تشکیل می شود. یک بخش آن هزینه های قطعه سازی است و بخش دیگر هزینه های است که در خود خودرو سازی انجام می شود. هزینه های که در بخش قطعه سازی انجام می شود شامل 75 تا 85 درصد است،که البته قاعدتا به نسبت خودرو ها و شرکت های مختلف با همدیگر متفاوت است. بخش دیگر که بین 15 تا 25 درصد را به خود اختصاص می دهد، بخش خودرو سازی ها است. اما درمورد قیمت تمام شده خودروها، قیمت تمام شده یک تولید صنعتی، یک قطعه و یا محصول صنعتی بخش قابل توجهی از آن به مواد اولیه بستگی دارد و این نسبت مواد اولیه گاهی اوقات 40 درصد است و گاهی اوقات به 90 درصد هم می رسد.

دومین مسئله ای که باید در تولید در نظر داشته باشیم، قیمت دستمزد پرسنل و نیروی انسانی است.

سومین مسئله در قیمت تمام شده، هزینه های سربار است که شامل برق، آب، گاز، اصطحکاک ساختمان و موارد دیگر است و بخشی دیگر از این قیمت های تمام شده شامل تجهیزات، ماشین آلات، قالب ها، ابزار آلات است . به عنوان نمونه ورق سرد درسال  گذشته 127 درصد ، آلومنییوم ، 118 درصد ، مس کاتدی 179 درصد ، مواد پلیمری 211درصد ، افزایش قیمت داشته اند.  قیمت اعلام از سوی شورای رقابت کفاف هزینه های تولید رانمی دهد و نیاز مند اصلاح  قیمت گذاری خودرو است . این درحالی است که نرخ تورم بخشی در قیمت گذاری جدید برای سال جاری  هم محاسبه نشده است . 
به گفته کارشناسان نرخ های اعلام شده باز هم کفایت هزینه خودروسازان را نمی کند و تنها نکته ای مثبتی که در قیمت های جدید خودرو می توان دید همین افزایش قیمت هاست که در تحرک بازار خودروهای داخلی و تشویق مشتریان برای خرید تاثیر خواهد گذاشت. آنها براین باور هستند با دخالت دولت در تعیین نرخ خودرو موافق نیستند . اقتصاد آزاد می تواند بر طرف کننده تمام مشکلات به وجود آمده در این صنعت باشد
با همه این تفاسیر خودرو صنعتی اشتغال زا است که اگر روند تولید آن کند شود، افراد زیادی بیکار خواهند شد.