printlogo

به گزارش خبرخودرو،این روزها بازار خودرو سرگردان است و دغدغه اصلی مشتریان این است که این بازار به کدام سمت میرود ؟
کد خبر : 19402
تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1400 - 13:52

به گزارش خبرخودرو،این روزها بازار خودرو سرگردان است و دغدغه اصلی مشتریان این است که این بازار به کدام سمت میرود ؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، خبر پیشرفت مذاکرات هسته ایی از یک سو این امید را ایجاد میکند که شاید به زودی شرایط تغییر کند و با انجام توافق هم قیمتها کاسته شود و هم عرضه خودروها و حتی مدلهای جدید افزایش یابد ، اما از سوی دیگر حرف های مسئولان نشان میدهد که هزینه خودروسازان مدام در حال افزایش بوده و هست و چاره ایی جز افزایش قیمت خودرو نیست ، گرچه دولت تلاش میکند تا قبل از انتخابات و برای نشان دادن ثبات نسبی به هر قیمتی شده این افزایش را به تعویق بیاندازد ، اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد وگرنه ادامه راه برای خودروسازانی که در حال حاضر هم ضررهای زیادی متحمل شده اند غیر ممکن است.
اما سوی دیگر این ماجرا مصرف کنندگانی هستند که از هر افزایش قیمتی متضرر میشوند و ناراضی و باید قبول کرد که انصافا حق دارند و باید فکری به حال مصرف کننده علی الخصوص قشر متوسط کرد وگرنه خودرو برای آنها به رویا تبدیل خواهد شد .
اما از سوی دیگر هزینه های تولید در ایران به دلیل مشکلات مدیریتی ، ساختارهای فرسوده ، تحریم ها و مشکلات بانکی و حمل و نقل و بحث قیمت دلار و کمبود آن روز به روز افزایش میابد ، متاسفانه امروز گرانی حقیقتی تلخ در جامعه ما هست نه تنها در خودرو بلکه در مایحتاج اصلی و معیشتی مردم نیز حس میشود .
چنانچه تحریم ها هم برداشته شود آنقدر مشکلات داخلی داریم که انتظار معجزه نمیرود و خوشبینانه ترین حالت این است که دلار روی قیمت فعلی و یا با اندک نوسانی کمتر باقی بماند که از سوی دیگر تورم سالانه اقتصادی پوشش خواهد داد.
به نظر میرسد با توجه به قرارداد عمیق همکاری میان ایران و چین به عنوان یک حرکت استراتژیک خودروسازان این کشور نقش اصلی را در آینده تولید و بازار ایران داشته باشند و خودروسازان غربی – ژاپنی و کره ایی که بازار را برای بار دوم ترک کرده بودند اینبار خیلی راحت سر سفره بازار ایران نتوانند بیایند و قوانین سخت گیرانه تری برای آنها وضع شود . هر آنچه هست در بهترین شرایط شاید این باشد که همین قیمتها حفظ شود و انتظار کاهش محسوسی در قیمتها نیست البته تاریخ هم این را نشان داده است.