printlogo

تهیه مصاحبه: محمدعلی شبیری | آغاز سال 1400 فرصت مناسبی است تا به بررسی عملکرد خودروسازان در سال های گذشته، الزامات صنعت خودرو، چالش ها، راهکارها و حمایت های مورد انتظار فعالان صنعت در این حوزه بپردازیم.
کد خبر : 19379
تاریخ انتشار : 4 اردیبهشت 1400 - 10:9

«خبرماشین» - آغاز سال 1400 فرصت مناسبی است تا به بررسی عملکرد خودروسازان در سال های گذشته، الزامات صنعت خودرو، چالش ها، راهکارها و حمایت های مورد انتظار فعالان صنعت در این حوزه بپردازیم. 
این بررسی می تواند  ویژگی های گوناگونی داشته باشد؛ در این گزارش ابتدا تمرکز را به روی بحث توسعه محصول بومی و یا همان عبور از مرحله مونتاژکاری و رسیدن به خودروسازی می گذاریم. اگر یک شرکت از یک خودرو در طول سال یک میلیون دستگاه هم به تولید برساند اما مالکیت معنوی آن محصول دراختیارش نباشد نمی تواند داعیه خودروساز شدن را داشته باشد. در همین راستا به بررسی عملکرد بزرگترین خودروساز قدیمی کشور در زمینه توسعه محصول و سایر موضوعاتی که به آنها اشاره شده است، می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ دکتر کامران طالبی فرد در خصوص عملکرد این خودروساز گفت: با آغاز تحریم ها ، ایران خودرو توانست بدون اتکا به شرکای خارجی خودروهایی با برند خود را توسعه دهد و محصول جدید ی را به نام تارا به سبد محصولات خود اضافه کند. این محصول درجنگ اقتصادی و در شرایط تحریمی متولد شد که قابلیت صادرات به بازار های هدف دارد . به عبارت بهتر  تارا یک سرو گردان بالا تر از خودرو های داخلی از منظر  طراحی ، امکانات رفاهی و ایمنی . با وجود اینکه هنوز این خودرو به خریداران عرضه نشده است اما می توان آن را در لیست پروژه های موفق این خودروساز به طور کامل قرار داد. همچنین این شرکت به زودی از اولین کراس اوور ملی را رونمایی خواهد کرد. بدین ترتیب اگر کارنامه توسعه محصول ایران خودرو در طول سال های گذشته و  اخیر را جمع بندی کنیم پنچ پروژه موفق یعنی سمند ، پارس ، دنا پلاس توربو اتوماتیک ، 207 با سقف شیشه ای  و تارا را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در نیمه دوم سال گذشته، اکثر پیشبینی ها  بر آن بود که در صورت رخ دادن تغییر و تحولات در انتخابات ایالات متحده و روی کار آمدن دولت جدید شاهد تاثیر سریع آن بر قیمت ارز و در نتیجه کاهش قیمت خودرو خواهیم بود . این درحالی است که در ابتدا باید گفت در اقتصاد برخی از تحولات قیمتی افزایشی یا اصطلاحاً تورم به دلیل بر هم خوردن معادله عرضه و تقاضا و برخی دیگر به دلیل مسائل روانی ایجاد شده است. 
افزایش قیمتها در بازار خودروی کشور نیز طی سال گذشته ناشی از افزایش قیمت ارز، برهم خوردن معادله عرضه و تقاضا و توزیع رانت با قیمت گذاری دستوری است. برای حل این موضوع باید ما همزمان شاهد کاهش نرخ ارز و منطقی کردن قیمت ها و یا تعیین قیمت درحاشیه بازار بود. 
طالبی فرد در مورد افزایش تیراژ خودروسازان و تولید مجدد خودروهایی که تحریمها باعث خروج آنها از ایران شده است گفت: حداقل به شش ماه زمان نیاز است و شاید در مورد برخی از خودروها این زمان تا یک سال نیز طول بکشد اما در بهترین شرایط و بر فرض رفع تحریمها از آن زمان حداقل شش ماه زمان خواهد برد تا تولید خودروهای داخلی که بر اثر تحریمها بازار را ترک کرده بودند مجدداً آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: این عوامل اشاره شده در واقع بررسی نقش ارز در کاهش قیمت تمام شده و همچنین راهکارهای ایجاد تعادل در معادله عرضه و تقاضا بودند اما به غیر از این عوامل قابل توجیه توسط علم اقتصاد، بخشی از افزایش قیمت ها به دلیل جو روانی و همچنین سودجویی دلالان است که توسط مولفه های علم اقتصاد به درستی قابل توضیح نیست و مختص برخی از بازارها و کشورها همانند ایران است.
این اقتصاد دان مهمترین   چالش های حوزه صنعت خودرو را در سال 1400 ، قیمت گذاری دستوری ، افزایش نرخ نهاده های تولید و قیمت مواد اولیه ، نوسانات ارزی ، قوانین ضد و نقیض عنوان کرد.