printlogo

تهیه خبر: محمدعلی شبیری | مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از نخستین پیشرانه ملی استوانه‌ای، بیان کرد: ۲۵۰ قطعه در موتور سه سیلندر ملی ایران خودرو استفاده شده است که تنها ۸ قطعه آن وارداتی است و بقیه به دست مهندسان داخلی ساخته شده است.
کد خبر : 18996
تاریخ انتشار : 29 دی 1399 - 18:25

مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از نخستین پیشرانه ملی استوانه‌ای، بیان کرد: ۲۵۰ قطعه در موتور سه سیلندر ملی ایران خودرو استفاده شده است که تنها ۸ قطعه آن وارداتی است و بقیه به دست مهندسان داخلی ساخته شده است.
فرشاد مقیمی در این مراسم با بیان این مطلب، افزود: توسعه و تولید این موتور (پیشرانه) سه استوانه‌ای در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید موتور کم مصرف برای کاهش مصرف انرژی بوده است.
وی اضافه کرد: قصد داریم در ساخت این موتور ملی، از داخلی سازی صد در صدی استفاده کنیم. شاخص‌های مهمی داریم که مهمترین آن استفاده از مهندسان داخلی است.
مقیمی افزود: الزامات قانونی و روندهای تکنولوژیکی در دنیا از الزامات توسعه این موتور بوده است که راه بزرگتر استفاده از این موتور در سایر محصولات و صنعتی سازی آن است.
مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: این خانواده موتور با در نظر گرفتن مشترک سازی بالا هر چهار نیاز اصلی صنعت خودرو را بر روی تمامی خودروها، خصوصا بر روی پلتفرم‌های ایران‌خودرو مرتفع می‌سازد. با اتخاذ این راهبرد، حداکثر بهره برداری از ظرفیت‌های نصب شده خطوط ماشینکاری و هم بندی و زنجیره تامین صورت خواهد پذیرفت.
وی با اشاره به اینکه رونمایی از این پیشرانه سه استوانه ای در روز هوای پاک انجام می‌شود ، تصریح کرد: این موتور سازگار با محیط زیست است که کاهش آلایندگی و رسیدن به اهداف استانداردی محیط زیست و استفاده از زیرساخت سوخت پاک (گاز طبیعی) از ویژگی‌های آن است.
مقیمی گفت: موتور سه استوانه جدید ایران خودرو، قابلیت استاندارد یورو ۶ را دارد و توان این موتور ۷۲ تا ۱۵۰ اسب بخار است و گشتاور آن ۹۸ تا ۲۴۰ نیوتن بر متر است. ایران خودرو سعی کرده تا کنون همه وظایف خود در خصوص این قانون رعایت کند و اقداماتی در این باره را به ثمر رسانده است از جمله این عملکرد اجرای فاز ۲ استاندارد مصرف سوخت ۴۲۴۱ در همه محصولات این شرکت، داخلی سازی موتور tu ۳، تولید موتور کم مصرف ef ۷ to است و توانستیم مصرف سوخت را تا سه و نیم لیتر کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: در دهه فجر موتور ef ۷ بهینه جدید را رونمایی خواهیم کرد که توانسته ۱ لیتر مصرف سوخت را بهینه سازد. ایران خودرو در نظر دارد تا در دهه فجر تولید صنعتی گیربکس شش سرعته را با حضور وزیر صمت رونمایی کند.
مدیرعامل شرکت ایران خودرو با تاکید بر اینکه اجرای قانون هوای پاک را در دستور کار داریم، گفت: اجرای فازهای یک و دو استاندارد مصرف سوخت، کاهش شمارگان تولید موتورهای پرمصرف ، داخلی سازی موتور کم مصرف(tu5) و طراحی و تولید موتور کم مصرف و دوگانه سوز(EF7) در این راستا انجام شده است.
مقیمی همچنین با اشاره به ویژگی‌های موتور ملی سه استوانه‌ای ، بیان کرد: استاندارد ایمنی 85 گانه در تمامی محصولات تولیدی ایران خودرو انجام شده است و بهمن ماه امسال گیربکس 6 سرعته را روی خودروی رانا با سقف شیشه‌ای رونمایی می‌کنیم.
گفتنی است که رونمایی از نخستین پیشرانه ملی سه استوانه‌ای با حضور علیرضا رزم حسینی«وزیر صنعت، معدن و تجارت »، علی آقامحمدی «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی معاونت بررسی دفتر مقام معظم رهبری»، نمایندگان مجلس و همچنین حضور ویدیو کنفرانسی وزیر نفت برگزار شد.