printlogo

زوتی یک برند نوپا در کشور چین است و با وجودی که کمتر از دو دهه از عمر آن می‌گذرد، تبدیل به یکی از برندهای بسیار خوب در این کشور شده است. زوتی علاوه بر تولید خودروهای خود، با برندهای مطرحی مانند فیات و تویوتا نیز همکاری می‌کند. این خودروساز یکی از شرکای تجاری شرکت سایپاست.
کد خبر : 18685
تاریخ انتشار : 8 مهر 1399 - 10:19

رپرتاژ تبلیغاتی | زوتی یک برند نوپا در کشور چین است و با وجودی که کمتر از دو دهه از عمر آن می‌گذرد، تبدیل به یکی از برندهای بسیار خوب در این کشور شده است. زوتی علاوه بر تولید خودروهای خود، با برندهای مطرحی مانند فیات و تویوتا نیز همکاری می‌کند. این خودروساز یکی از شرکای تجاری شرکت سایپاست. 
سایپا سدان Z300 را از زوتی خرید و خط مونتاژ آن را ابتدا با نام زوتی S300 و بعد به نام آریو راه‌اندازی کرد. آریو در ایران خودروی شناخته شده‌ای نیست. بنابراین اگر احیانا قصد خرید آن را دارید بهتر است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید.
 
کابین زیبای آریو زوتی
1. همانند بسیاری از خودروسازان چینی که در بخش طراحی ضعف داشته و کپی‌کاری زیادی دارند، زوتی هم در طراحی آریو همان خط را طی کرده است. نکته جالب این است که زوتی در ساخت این خودرو از پلتفرم تویوتا آلیون استفاده کرده که همین موضوع باعث شباهت بسیار زیاد این دو خودرو به هم شده است. البته این را نمی‌توان در مجموعه نکات منفی این خودرو قرار داد، چرا که آریو از نظر طراحی خودروی خوش قیافه‌ای است و این کپی کردن خیلی هم برای آریو بد نشده، چون تویوتا آلیون بیشتر در خود ژاپن حضور دارد و مردم دنیا خیلی با ظاهر آن آشنا نیستند. پس در ظاهر شما یک تویوتا سوار هستید نه یک خودروی چینی!
2. کابین آریو زیباست. اما همانند بسیاری دیگر از محصولات چینی، استفاده از متریال خشک و کم کیفیت، به ظاهر آن لطمه وارد کرده است. البته با وجود تزئینات خوب در قسمت‌های مختلف کابین و تودری‌ها، حالت یکنواخت اتاق کم شده است. کابین برای یک خانواده فضای بسیار خوبی دارد. فاصله مناسب صندلی‌ها از یکدیگر و ارتفاع نسبت به سقف، باعث می‌شود که حتی افراد بسیار قد بلند هم در این خودرو اذیت نشوند. این فضای خوب را در قسمت صندوق عقب هم داریم.
3. زوتی آریو از نظر فنی خیلی خودروی قوی محسوب نمی‌شود. یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که تولید کارخانه میتسوبیشی است در زیر کاپوت آریو قرار دارد. پیشرانه ۱.۶ لیتری این خودرو با قدرت ۱۱۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر قدرت خیلی زیادی نیست، اما شاید برای سدانی با ابعاد آریو خیلی هم بد به نظر نیاید.
4. آریو در دو مدل دنده‌ای و اتومات به بازار عرضه شده که در مدل دنده‌ای یک جعبه دنده ۶ سرعته با شتاب ۱۲ ثانیه و در مدل اتوماتیک یک جعبه دنده ۴ سرعته با شتاب ۱۴ ثانیه در نظر گرفته شده است. البته این نکته را باید در نظر بگیرید که گیربکس اتومات این خودرو عملکردی بسیار کند و نامطلوب دارد.

از آپشن‌های زیاد خبری نیست
5. عددی که شرکت زوتی برای مصرف سوخت آریو اعلام کرده بین ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، اما آمار نشان می‌دهد که به دلیل وجود کیفیت پایین بنزین در ایران این مقدار مصرف به ۷.۵ تا ۸ لیتر خواهد رسید.
6. اگر از آریو هم مانند دیگر خودروهای چینی انتظار آپشن‌های فراوانی دارید، باید بگوییم که اینطور نیست. امکانات رفاهی آریو منحصر به فرمان هیدرولیک، چراغ مه‌شکن، ایموبلایزر، چراغ‌های LED عقب و شیشه بالابر برقی است. البته در نمونه اتوماتیک یک مانیتور 7 اینچی، دوربین عقب، حسگر عقب، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و سانروف برقی هم قرار داده شده است. بنابراین اگر طالب امکانات بیشتری هستید باید نسخه اتومات این خودرو را خریداری کنید.
7. یکی از نقاط ضعف آریو که به هنگام رانندگی متوجه آن می‌شوید، بد بودن سیستم عایق این خودرو است که باعث می‌شود صدای پیشرانه و صداهای دیگر در داخل کابین کمی آزاردهنده باشد.
8. سیستم تعلیق آریو هم یکی دیگر از نقاط ضعف آن است که باعث می‌شود تک‌تک دست اندازهای خیابان‌ها را به خاطر بسپارید!
9. آریو پنج ستاره ایمنی از بنیاد ایمنی چین دریافت کرده است. بدنه این خودرو در برابر تصادفات مقاومت خوبی دارد. البته با توجه به بدنه و شاسی مشترک بین آریو و تویوتا آلیون، این موضوع خیلی هم عجیب نیست. زوتی آریو دارای دو کیسه هوا و ترمز ABS و EBD است.
10. کمبود لوازم یدکی و بالا بودن استهلاک آریو باعث شده که بازار خرید و فروش این خودرو تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر نگاهی به آگهی‌های آریو اتومات دیوار بیندازید، متوجه می‌شوید که متاسفانه وجود خودروهای با امکانات بیشتر در این بازه قیمتی شانس آریو را بسیار کم کرده است. در این حدود قیمتی حالا خودروهای ایرانی مانند دنا پلاس را هم داریم که نسبت به آریو از امکانات رفاهی بهتری برخوردارند. همه این عوامل بازار خرید و فروش این خودرو را به شدت کساد کرده‌اند.