printlogo

در چند سال اخیر با توجه به فراگیری فضای مجازی و کمتر شدن مخاطب های نشریات کاغذی، تعداد پایگاه های خبری با موضوعات مختلف در حال افزایش است.
کد خبر : 18174
تاریخ انتشار : 1 تیر 1399 - 17:55

«خبرماشین» - در چند سال اخیر با توجه به فراگیری فضای مجازی و کمتر شدن مخاطب های نشریات کاغذی، تعداد پایگاه های خبری با موضوعات مختلف در حال افزایش است.

اما پایگاه خبری چه تفاوتی با خبرگزاری دارد؟ اصلی ترین تفاوت این دو رسانه در گستره فعالیت های آنها است. خبرگزاری ها معمولا در همه حوزه ها یا به اصطلاح سرویس ها شامل فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بین الملل اخبار را منتشر می کنند اما پایگاه های خبری به موضوعات تخصصی در یک حوزه می پردازند.

در کنار پایگاه خبری و خبرگزاری، نوعی دیگر از رسانه وجود دارد که تحت عنوان "پایگاه اطلاع رسانی" فعالیت می کنند. معمولاً هر ارگان، نهاد، شرکت ها و ... دارای یک پایگاه اطلاع رسانی هستند که فقط آخرین اخبار مرتبط با خود را از طریق روابط عمومی منتشر می کنند. البته معمولاً اکثر مخاطبان این پایگاه ها، خبرنگاران هستند که از طریق سایت رسمی به اخبار شرکت مورد نظر دسترسی پیدا می کنند. 

شرکت های مطرح خودروسازی در سراسر دنیا نیز دارای سایت های خبری تحت عنوان پرس یا مدیا هستند؛ اما نکته ای که همه شرکت ها رعایت می کنند این هست که وقتی در بالای سایت عبارت پایگاه اطلاع رسانی شرکت ... درج می شود فقط اخبار مرتبط با همان شرکت در آن سایت وجود دارد. برای مثال در سایت دایملر اخبار مرتبط با شرکت های زیر مجموعه مانند مرسدس بنز و در سایت فراری اخبار همان شرکت منتشر می شود و اصلا توجیه منطقی وجود ندارد که سایت فولکس واگن اخبار هیوندای را منتشر کند.

اما ظاهرا گردانندگان پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو سایت این شرکت را با پایگاه خبری اشتباه گرفتند و علاوه بر اخبار خود در بخشی از سایت به پوشش رسانه ای صنعت خودروسازی در کل دنیا می پردازند و این موضوع کمی تعجب برانگیز است که یک برند اخبار برندهای دیگر را منتشر کند. همان طور که ذکر شده است ایران خودرو در بخشی از سایت به موضوع اخبار سایر خودروسازان می پردازد که معمولا در سایت شرکت های خودروساز دنیا همچین بخشی وجود ندارد.

در ادامه ابتدا صفحه سایت پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو و سپس برخی شرکت های خودروساز دنیا موجود است. جهت مشاهده تصاویر در ابعاد واقعی روی آن کلیک کنید.

 

صفحه سایت اطلاع رسانی ایران خودرو


صفحه سایت مرسدس بنز


صفحه سایت ب ام و


صفحه سایت پورشه


صفحه سایت هیوندای