printlogo

در سال ‏های اخیر شرکت‏ های خودروسازی داخل کشورهر کدام به نحوی برای ورود به بازار خودروهای کراس‏ اوور تلاش کرده ‏اند. یکی از موفق ‏ترین شرکت‏ ها در این امر شرکت کرمان موتور است که با عرضه محصولات جک توانسته است به سرعت در مسیر پیشرفت گوی سبقت را از رقیبان برباید. این شرکت یک کراس‏ اوور کوچک شهری با نام جک S3 را بعد از جک S5 به بازار معرفی کرده است تا رقیبی برای سایر کراس ‏اوورها باشد. جک S3 به دلیل امکانات ایمنی و رفاهی بهتر از رقبا، توانسته جایگاه مناسبی در بازار ایران به دست آورد. در این مطلب ض
کد خبر : 18028
تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1399 - 15:51

«خبرماشین» - مهندس اشکان معصومی/ در سال ‏های اخیر شرکت‏ های خودروسازی داخل کشورهر کدام به نحوی برای ورود به بازار خودروهای کراس‏ اوور تلاش کرده ‏اند. یکی از موفق ‏ترین شرکت‏ ها در این امر شرکت کرمان موتور است که با عرضه محصولات جک توانسته است به سرعت در مسیر پیشرفت گوی سبقت را از رقیبان برباید. این شرکت یک کراس‏ اوور کوچک شهری با نام جک S3 را بعد از جک S5 به بازار معرفی کرده است تا رقیبی برای سایر کراس ‏اوورها باشد. جک S3 به دلیل امکانات ایمنی و رفاهی بهتر از رقبا، توانسته جایگاه مناسبی در بازار ایران به دست آورد. در این مطلب ضمن معرفی این خودروی موفق آنرا باچانگان مقایسه می کنیم. 

نقل مطالب، اخبار و تصاویر، حتی با ذکر منبع، ممنوع بوده و فقط با مجوز کتبی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» مجاز است.

مقایسه طراحی بدنه و کابین
کراس اوورهای کوچک شهری به دلیل برخورداری از فضای بیشتر کابین و مزایای یک خودروی شاسی بلند، مورد پسند اقشار مختلف قرار گرفته‏ اند و ابعاد بزرگ ‏تر بدنه به عنوان یک مزیت برای آنها محسوب می‏ گردد. ابعاد خارجی جک S3 در طول به مراتب بزرگ‏ تر از چانگان CS35 است، ولی فاصله دو محور آنها یکسان بوده و عرض و ارتفاع چانگان بیشتر است. فاصله مشابه دو محور خودرو باعث شده تا فضای داخلی آنها تا حدودی یکسان باشد، ولی چانگان با توجه به ابعاد کوچک‏تر از فضای بار کمتری برخودار است. بدنه جک S3 دارای طول 4325 میلی متر، عرض 1765 میلی متر و ارتفاع 1660 میلی متر است و چانگان دارای طول بدنه 4160 میلی متر، عرض 1810 میلی متر و ارتفاع 1670 میلی متر است و فاصله دو محور آنها برابر و معادل 2560 میلی متر است. البته علی رغم بدنه بزرگ ‏تر جک S3، وزن 1285 کیلوگرمی خودروی چانگان CS35 در مقایسه با وزن 1250 کیلوگرمی جک، 35 کیلوگرم سنگین‏تر است و در نتیجه جک S3 در این بخش نسبت به رقیب خود، برتری نسبی دارد. با نگاهی به نمای جلوی CS35 چراغ‏های نسل گذشته محصولات چینی را مشاهده می‏کنیم که در دو طرف جلوپنجره کرومی براق، نمایی نسبتاً زیبا فراهم کرده است. جک اس3 از به روزترین محصولات کمپانی JAC است، به همین دلیل نمای جسور و تهاجمی آن که از محصولات هیوندای اقتباس شده، توانسته مورد پسند جوانان و خانواده‏ها قرار گیرد. طراحی چراغ‏ های جلو با اقتباس از محصولات هیوندای صورت گرفته است. طراحی داخلی جک S3 هم تا حدودی یادآور محصولات هیوندای است. جک S3 در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودروی شانگهای چین معرفی شد و چند سال بعد در سال 2016 فیس ‏لیفت جدیدی از جک S3 رونمایی شد که فقط در نمای چراغ‏ های جلو تغییر یافته بود. پلت‏ فرم جک S3 که توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ می ‏شود با مدل سدان جک J4 یکسان است. وجود خطوط شکسته و استفاده از قطعات مشکی و نقره‏ای رنگ در بدنه از دیگر ویژگی‏ های طراحی S3 هستند. 


طراحی کابین
با ورود به داخل کابین دو خودروی CS35 و S3 شاهد اختلاف کمتری بین این دو خودرو هستیم. کابین جک S3 بیشتر به سایر خودروهای چینی شباهت دارد و استفاده از قطعات کرومی به رنگ نقره‏ای براق می‏تواند دلیل برای آن باشد. با نشستن در پشت فرمان S3 از سطح وسیع داشبورد جک S3 متعجب می ‏شوید، چرا که این داشبورد طویل در واقع به دلیل شیب زیاد شیشه جلو است. به طور کلی فضای داخل کابین جک S3 نسبت به چانگان CS35 کمی بزرگ‏تر است و فضای صندوق عقب چانگان CS35 حتی برای مسافرت سه نفره هم کوچک است، ولی اتاق بزرگ‏ تر جک S3 یک فضای مناسب و کارآمد را برای بار و اسباب سفر فراهم کرده است. بخش داخلی کابین چانگان CS35 از طراحی ساده‏تری در مقایسه با جک S3 برخوردار است. در هنگام ورود به کابین S3 با یک تریم آشنا مواجه می‏شویم که قبلاً طرح مشابه آن را در جک S5 دیده‏ایم. جک S3 کابین راحتی دارد، کیفیت ساخت این ماشین خوب است و از نظر امکانات رفاهی و ایمنی یک پله از چانگان CS35 بهتر است. طراحی کابین آن با تمرکز بر ارگونومی و دسترسی به ادوات انجام شده است و فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‏دهد. جک S3 از نظر آپشن در سطح مناسبی است و در مقایسه با CS35 لیست تجهیزات مناسبی دارد. عدم وجود تهویه مطبوع اتوماتیک و چراغ‏های LED جلو و سیستم ESP در CS35 آن را نسبت به S3 ضعیف ‏تر کرده است. مدل اتوماتیک چانگان CS35 به چهار کیسه هوا، کروزکنترل، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فرمان برقی EPS با دکمه‏ های کنترل سیستم صوتی و تنظیم کروزکنترل، سنسور پارک عقب، سانروف برقی، آینه ‏های برقی تاشوی اتوماتیک به همراه راهنمای LED، چراغ‏های جلوی‏ هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع به همراه چراغ روشنایی روز (DRL)، کامپیوتر سفری، شیشه‏ های برقی، صندلی ‏های با روکش چرم و صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با صفحه دیجیتال همراه با رادیو، پخش CD و MP3، پورت USB و AUX و 6 عدد بلندگو، سوکت خروجی 12 ولت روی داشبورد، قفل ایمنی کودک به همراه ISOFIX صندلی‏ها، سیستم ضد سرقت الکتریکی مجهز شده است. خودروی جک S3 در نسخه پایه دارای دو کیسه هوا و در مدل اسمارت دارای 6 کیسه هوا است. همچنین به انواع سیستم‏ های کمکی ترمز نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA) مجهز شده است. جک S3 نیز به امکانات بیشتری نظیر آینه‏ های برقی تاشوی اتوماتیک به همراه گرم ‏کن و راهنمای LED، کروزکنترل با سیستم محدودیت سرعت، سیستم پایداری الکترونیکی خودرو (ESP)، فرمان برقی EPS با دکمه ‏های کنترل سیستم صوتی و تنظیم کروزکنترل، چراغ‏ های جلوی LED به همراه چراغ روشنایی روز (DRL) و روشنایی اتوماتیک (AutoLight)، کامپیوتر سفری، نمایش فشار باد لاستیک‏ ها (TPMS)، صندلی چرمی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، قابلیت مات شدن آینه عقب، شیشه ‏های برقی با قابلیت کنترل از روی ریموت، سنسور پارک عقب، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی به همراه رادیو، پخش CD/DVD وMP3/MP5، پورت USB و AUX و 6 عدد بلندگو و بلوتوث و هندزفری تلفن همراه، سوکت خروجی 12 ولت روی داشبورد، قفل ایمنی کودک به همراه ISOFIX صندلی ‏ها، سیستم ضد سرقت الکتریکی مجهز شده است. 

مشخصات فنی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ چانگان CS35 به یک پیشرانه 1.6 لیتری با سیستم BlueCore به قدرت 123 اسب‏بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن‏متر مجهز شده است که گشتاور موتور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‏های جلو منتقل می‏گردد. در جک S3 یک موتور 1.6 لیتری قدرت 107 اسب‏بخاری و گشتاور 155 نیوتن‏متری را تولید می‏کند که توسط یک جعبه دنده CVT به چرخهای جلو انتقال می ‏یابند. از نظر حجم موتور هر دو خودرو در یک سطح به نظر می ‏رسند، اما در بخش سیستم انتقال قدرت باید گفت که جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک تقریباً دیگر در هیچ جای دنیا مورد استفاده قرار نمی گیرد و نسل این‏ گونه گیربکس‏ ها در حال انقراض است. ولی جعبه دنده CVT جک S3 از به روزترین و مدرن‏ ترین گیربکس ‏های دنیا است. باید در نظر داشت که پیشرانه S3 جدیدتر است و استاندارد زیست محیطی یورو5 را پاس می‏کند، ولی موتور CS35 از تکنولوژی نسبتاً قدیمی ‏تری برخوردار است و استاندارد یورو4 را رعایت می ‏کند. سیستم تعلیق چانگان CS35 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازوی چند اتصالی است و سیستم ترمز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است. سیستم فرمان CS35 از نوع برقی مجهز به سنسور سرعت است که متناسب با سرعت خودرو میزان سفتی و نرمی فرمان تنظیم می ‏گردد. همچنین در جک S3 سیستم تعلیق و ترمز در جلو و عقب مشابه چانگان بوده و فرمان آن هم از نوع برقی مجهز به سنسور سرعت است. 

جمع‏ بندی و تجربه سواری
چانگان CS35 از سوی شرکت سایپا با 3 سال گارانتی به بازار عرضه می‏شود که با توجه به شبکه گسترده خدمات پس از فروش این شرکت حداقل امیدوار هستید که در هیچ کجای ایران تنها نخواهید بود. جک S3 هم به مانند چانگان با 3 سال گارانتی به فروش می رسد و شرکت کرمان موتور هم دارای شبکه خدمات پس از فروش گسترده ‏ای است. در مجموع، ظاهر به روزتر، امکانات بیشتر و برند چینی معتبرتر JAC باعث شده که بسیاری از مشتریان جک S3 را گزینه بهتری بدانند. 
وضعیت نشستن در پشت فرمان جک S3 تا حدی متفاوت است، چرا که به دلیل مکانیزم خاص گیربکس CVT این خودرو از شتاب اولیه بالایی برخوردار نیست و با رسیدن به سرعت های بالاتر شاهد کشش بهتری از جک S3 خواهید بود. هر دو خودرو در چهار چرخ به ترمزهای دیسکی با عملکرد نسبتاً مناسب مجهز شده‏اند، هر چند که وجود ESP در جک S3 شرایط هندلینگ و پایداری خودرو را در مقایسه با چانگان CS35 اندکی بهتر کرده است. در زمینه فنربندی و تعلیق نیز هر دو کراس اوور به آرایشی مشابه برخوردارند که وضعیت متعادلی را ارائه می ‏دهند. جک S3 هندلینگ خوبی دارد و سواری لذت ‏بخشی را فراهم می‏ کند. جک S3 از نظر کیفیت سواری یک پله از چانگان CS35 بهتر است که احتمالاً به دلیل وجود سیستم ESP است. در بحث هندلینگ و سواری چانگان CS35 هم در کلاس خود، ماشین مناسبی است و لذت سواری و هندلینگ خوبی را ارائه می‏دهد. 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در مجموع جک S3 و چانگان CS35 در کلاس خود خودروهای کاملاً متوسطی به شمار می‏روند، ولی جک S3 نقاط مثبت بیشتری برای ارائه دارد و لذت رانندگی با این خودرو بیشتر است؛ ضمن اینکه بازار دست دوم چانگان CS35 هم ضعیف‏تر است و در هنگام فروش دست دوم آن، افت قیمت بیشتری را تجربه خواهد کرد. از مزایای جک S3 می‏توان به طراحی مدرن کابین، هندلینگ مناسب، تجهیزات ایمنی کافی نظیر کروز کنترل و ESP، امکانات رفاهی مناسب و ترمزهای با کیفیت اشاره کرد و از معایب آن نفوذ صدای موتور به کابین، قدرت نه چندان بالای موتور، گیربکس CVT، فضای ناکافی ردیف عقب، کم بودن حجم باک و طراحی خارجی ناموزون هستند. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید