printlogo

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا درباره ثبت نام کارت سوخت برای خودرو و موتورسیکلت هشدار داد: مراقب اپلیکیشن‌های جعلی و بدافزارها باشید.
کد خبر : 17555
تاریخ انتشار : 7 آذر 1397 - 13:21

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا درباره ثبت نام کارت سوخت برای خودرو و موتورسیکلت هشدار داد: مراقب اپلیکیشن‌های جعلی و بدافزارها باشید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، سرهنگ دوم مهدی شکیب با اشاره به روش‌های ثبت نام تاکید کرد: هموطنان عزیز به سامانه‌های اعلام شده مراجعه و از رفتن به سایر سایت‌ها و دانلود اپلیکیشن‌های مختلف جداً خودداری کنند.
وی افزود: با اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مالکان خودرو و موتور سیکلت‌های فاقد کارت سوخت از روز دوشنبه ۵ آذر ماه با مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به‌نشانی www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه می‌توانند جهت ثبت نام کارت سوخت اقدام نمایند.
وی افزود: متاسفانه برخی از شهروندان در هنگام ثبت نام به نشانی سایت توجه نکرده و با جستجو از طریق موتورهای جستجو و یا رفتن به لینک‌هایی که در دیگر سایت‌ها ارائه شده در دام سودجویان سایبری گرفتار می‌شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: ثبت کردن اطلاعات در سایت‌های جعلی می‌تواند زمینه ساز سوء‌استفاده از کاربران را فراهم آورده که پیامد این بی‌دقتی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل سرقت و... شود. بنابراین هموطنان گرامی با مراجعه به سامانه اعلام شده می‌توانند امنیت اطلاعات مهم خود را تضمین کنند.
سرهنگ شکیب از احتمال نفوذ بدافزارها به سیستم‌های شهروندان خبر داد و گفت: از آنجایی که یکی از روش‌های ثبت نام، استفاده از اپلیکیشن دولت همراه است و این احتمال وجود دارد تا مجرمان سایبری با طراحی اپلیکیشن‌هایی مشابه و جعلی، اقدام به سرقت اطلاعات کاربران کنند یا با قرار دادن این اپلیکیشن در سایت‌های آلوده به بدافزار، اطلاعات ذخیره شده در سیستم قربانیان را هدف قرار دهند.
وی این شگرد مجرمانه را فیشینگ و کلاهبرداری عنوان و در توصیه به شهروندان گرامی تاکید کرد: هموطنان عزیز به منظور دریافت نسخه اصلی اپلیکیشن مربوطه به بازارهای معتبر و داخلی مراجعه کرده و از دریافت یا مراجعه به سایر منابع خودداری نمایند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری در توصیه به هموطنان عزیز تاکید کرد: در صورت عدم آشنایی کافی با فضای وب از افراد معتمد و آشنا کمک بگیرند و اطلاعات خود را در این فضا منتشر نکنند.
سرهنگ شکیب تاکید کرد: ثبت نام از طریق سامانه مذکور و همچنین اپلیکیشن دولت همراه، رایگان بوده و نیازی به ارائه اطلاعات بانکی در این مرحله نیست.
این مقام مسئول احتمال بارگذاری سایت جعلی و فیشینگ ثبت نام کارت سوخت را محتمل دانست و از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خواست اطلاع رسانی بیشتر، بروز و دقیق‌تر در این زمینه را افرایش دهد که می‌تواند امنیت سایبری شهروندان را تا حد بسیاری بیشتر کند.
سرهنگ شکیب در پایان به کاربران پیشنهاد کرد: برای دریافت اطلاعات و آموزش بیشتر، هشدارها و توصیه‌های پلیس فتا می‌توانند به سایت پلیس فتا www.cyberpolice.ir مراجعه و در صورت مشاهده موارد مشکوک نیز گزارش خود را در بخش مرکز امداد و فوریت‌های سایبری به ما اطلاع دهند.