printlogo

پس از برجام، خودروسازان فرانسوی که به دلیل تحریم ها ارتباط خود را با ایران قطع کرده بودند، مجددا به کشورمان بازگشتند. اما این بار به ادعای خودشان و تایید مدیران ایرانی، با هدف سرمایه گذاری و همکاری های محکم تر وارد ایران شدند.
کد خبر : 16248
تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1397 13:52:00

«خبرماشین» - محمدعلی شبیری / پس از برجام، خودروسازان فرانسوی که به دلیل تحریم ها ارتباط خود را با ایران قطع کرده بودند، مجددا به کشورمان بازگشتند. اما این بار به ادعای خودشان و تایید مدیران ایرانی، با هدف سرمایه گذاری و همکاری های محکم تر وارد ایران شدند.
سرمایه گذاری که اعداد مختلفی برای آن اعلام شد است. 270، 400 یا 500 میلیون یورو که قرار بود طی 5 سال به این پروژه مشترک تزریق شود و تولید خودرو، انتقال دانش و فناوری و صادرات 30 درصد محصولات تولیدی از الزمات این قرارداد است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، عدد دقیقی از سرمایه ای که تا امروز وارد ایران شده وجود ندارد و معمولا طی این مدت در هر برنامه و نشست خبری، سوالی با این مضمون از مدیران ایرانی یا فرانسوی پرسیده می شد، بی جواب می ماند. البته مدیرعامل ایران خودرو در بهمن ماه 95 اظهار داشت: قرار بود 500 میلیون یورو با همکاری مشترک ایران خودرو و پژو در ایران سرمایه گذاری شود که تا به حال 100 میلیون یورو از این سرمایه گذاری صورت گرفته که 50 میلیون یورو سهم پژو و به همین میزان نیز سهم ایران خودرو بوده است. با گذشت یک سال از این اظهارات، قطعا عدد سرمایه ای که برای این پروژه هزینه شده است، بالاتر رفته و خروج از ایران را برای خودروسازان فرانسوی مشکل می کند.
حال باید منتظر بمانیم که این بار خودروسازان فرانسوی چه تصمیمی می گیرند؟ می مانند یا می روند؟ شاید جواب سوالاتی که طی این مدت در مورد میزان سرمایه وارد شده به ایران، توسط خبرنگاران از مدیران پرسیده می شد و بی جواب می ماند، با این تصمیم خودروسازان فرانسوی مشخص شود!