printlogo

اگر به دنبال خرید خودروی صفر کیلومتر 40 تا 50 میلیون تومانی هستید، یک گزینه دیگر به ‏لیست خود اضافه کنید. پژو 207i این بار با جعبه دنده دستی و تغییر چراغ‏ها، به همراه آپشن‏ های کاربردی بیشتر، در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفته و توجه خریداران را به سوی خود جلب کرده است. نظر به درخواست خوانندگان، این هاچ بک کوچک را مورد ارزیابی قرار می دهیم، تا دریابیم ارزش 10 میلیون تومان اضافه پرداختی نسبت به 206 را دارد یا خیر؟
کد خبر : 14106
تاریخ انتشار : 12 خرداد 1396 05:31:00

هرگونه کپی برداری از این مطلب و تصاویر ضمیمه در سایت های اینترنتی و نشریات کاغذی حتی با ذکر منبع ممنوع و پیگرد قانونی دارد و فقط با مجوز کتبی از «مجله ماشین» بلامانع است.

مهندس سید سبحان سیدی؛ عکس: محمد جواد شبیری/ «خبرماشین» - اگر به دنبال خرید خودروی صفر کیلومتر 40 تا 50 میلیون تومانی هستید، یک گزینه دیگر به ‏لیست خود اضافه کنید. پژو 207i این بار با جعبه دنده دستی و تغییر چراغ‏ها، به همراه آپشن‏ های کاربردی بیشتر، در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفته و توجه خریداران را به سوی خود جلب کرده است. نظر به درخواست خوانندگان، این هاچ بک کوچک را مورد ارزیابی قرار می دهیم، تا دریابیم ارزش 10 میلیون تومان اضافه پرداختی نسبت به 206 را دارد یا خیر؟

 

7 سال گذشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، 207i فرانسوی در سال 2006 وارد بازار جهانی شد و تولید آن تا 2012 ادامه یافت و پس از آن جای خود را به نسخه جدید هاچ ‏بک کوچک شهری موتورجلو-محرک جلو با نام 208 داد. خودرویی که آن را با نام 207i پژو در ایران می ‏شناسیم، در اصل 206 بازطراحی شده است که سال 89 به بازار آمد. از نظر امکانات و مشخصات فنی، فرقی با تیپ 5 و 6 پژو 206 نداشت و فقط در فرم ظاهری دستخوش تغییراتی از قبیل چراغ‏ های برآمده، در موتور، گلگیر‏های جلو و مجموعه سپر‏های عقب و جلو به همراه تریم داخلی زیباتری شد که آن را بیش از پیش جذاب می‏ کرد. 

چراغ‏های عقب نیز به 207i فرانسه شباهت نداشته و همانند نمونه اسپرت عادی 206 بودند. در سال 90 با تحریم ‏هایی که علیه صنعت اتومبیل وضع شد، تولید هر دو مدل با مشکل مواجه شد و در نهایت آخرین مدل 207 در سال 91 تولید شد. هر چند 206 همچنان روی خط تولید جاده مخصوص باقی ماند، اما مصرف کنندگان از افت شدید کیفیت آن پس از سال 90 می‏ گویند. 

در هر صورت ایران خودرو در نمایشگاهی، اقدام به معرفی نسخه جدیدی از این اتومبیل کرد که با توجه به ماهیت 206 این ماشین و دوبار بازطراحی انجام شده، نمی دانیم نام آن را 206++ بگذارم یا 207+؟ به هر حال به نظر مسئولین امر احترام گذاشته و در این مطلب از آن با نام 207i جدید یاد می‏ کنیم که 7 سال پس از ارائه اولین مدل در کشور، دوباره در بورس بازار اتومبیل قرار گرفته است.

 

استقبال گرم خریداران

207i قدیم که در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک عرضه می ‏شد، از نظر مصرف کنندگان، خودرویی دوست داشتنی بود که پس از برچیده شدن موقت از خط تولید، قیمت مدل‏های کارکرده آن با افت شدید مواجه نشد و با توجه به سیر صعودی قیمت بازار در چند سال اخیر، همچنان با رقم ‏های بالایی خرید و فروش می‏ گردد. 

پیش فروش مدل جدید با استقبال گرم هم‏وطنان روبه‏رو شد. هرچند در موعد تحویل، تاخیر چند ماهه صورت گرفت که دلیل آن از نظر شرکت مادر، حصول اطمینان نهایی از کیفیت محصول بود و سرانجام در اواخر پاییز 95 تحویل مشتریان شد. این خودرو فعلاً در نمونه دنده دستی عرضه می ‏گردد.

 

زیبایی و اصالت هنوز موج می‏ زند

بعضی از افراد در سال 89 با مشاهده اولین 207i در خیابان به چراغ‏های بزرگ و ورم کرده آن عادت نداشتند و آن را با الفاظی مانند وزغ حتی به سخره هم گرفتند. اما پس از گذشت چند سال، دیگر کسی به آن زشت نگفت و حتی بسیار جذاب‏تر از 206 هم به نظر می رسید. 

207 جدید نسبت به نمونه قبل دستخوش تغییرات ظاهری هرچند جزیی شده است. طراحی خودرو دارای تناسبات کاملی بوده و علیرغم قدیمی بودن فرم بدنه، هنوز هم از رقیبان هم قیمت با اصالت ‏تر به نظر می ‏رسد.

تغییر اصلی نسخه جدید در بخش چراغ‏ ها است. چراغ‏ های جلو دارای یک ابرویی با سامانه روشنایی در روز شده‏اند که به هیوندای ix35 نسل قدیم بی شباهت نیست. حتی در صورت خاموش بودن با رنگ مات سفید، جذابیت بیشتری نسبت به مدل‏ های عادی دارند. 

با روشن شدن اتومبیل این سیستم فعال شده و جلوه زیبا و خاصی به نمای جلو می ‏بخشد. اما تغییرات چراغ جلو به اینجا خلاصه نمی‏ شود. کروم کاری‏ ها و بازطراحی جدید آن به قدری زیباست که اگر از فاصله نزدیک به آن نگاه کنید، متوجه خواهید شد بهتر از این نمی‏ توانست باشد. 

طراحی چراغ ‏های عقب نیز حالت نئونی C شکل دارد که در روز زیبا و در شب فوق‏ العاده است. می‏ توان گفت با توجه به جدیدترین بازنگری محصولات ایران خودرو، نظیر دنا و همین 207، در بخش چراغ ‏ها دو گام جلوتر از سایر قسمت‏ های بازپرداخت شده هستیم و به طراحی آنها نمره بالایی می دهیم.  

تفاوت بعدی در آینه ‏ها است. فرم آن با بدنه هم خوانی بیشتری داشته و مانند چراغ‏ ها، طراحی تیز و جدی‏ تری نسبت به مدل 206 دارد. رینگ‏ های پنج پر آلومینیمی متاسفانه دستخوش تغییر خاصی نشده اند. 

 

داخل خبری هست؟

به داخل خودرو می رویم، قبل از اینکه فرمان جدید با دکمه‏ های روی آن جلب توجه کند، از وجود مانیتور خوشحال می‏ شویم. ضبط مخصوص با برند ایران خودرو که کیفیت مناسبی دارد، با صفحه نمایش جدید هماهنگ شده که پخش موسیقی فقط یکی از ویژگی ‏های آن است. 

این مانیتور لمسی قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث و رهیاب را به صورت پیش ‏فرض به همراه دارد. همچنین، خود سیستم پخش نیز ورودی و خروجی‏ های کاملی نظیر CD/DVD، ورودی حافظه SD جهت مالتی مدیا و MicroSD برای نقشه، AUX و USB را شامل می‏ گردد. 

مانیتور قابلیت‏ های جالب دیگری نیز دارد، در بخشی که با نام خودرو شناخته می ‏شود، شما می‏ توانید تمامی اطلاعات مربوط به کیلومتر و زمان تعویض قطعات مصرفی نظیر روغن موتور و فیلتر‏ها را ویرایش یا ذخیره کنید. در بخشی دیگر در هر بار استارت و شروع حرکتی که دارید، تاریخ و زمان شروع سفر، مدت زمان و مسافت طی شده هنگام حرکت و سرعت متوسط را به شما نمایش می‏ دهد. وضعیت در باز شده خودرو هم به‏صورت انیمیشن از بالا نشان داده می شود.

علاوه بر وجود دو سنسور عقب، آپشن پراستفاده یعنی دوربین عقب که دید مناسب با خطوط راهنما را دربر دارد، روی صفحه نمایش قابل مشاهده است. این سیستم مجهز به کد 4 رقمی جهت امنیت بیشتر برای جلوگیری از به سرقت رفتن مجموعه است.

 

خلاص، استارت، دنده-حرکت!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، با اینکه مشخصات فنی تغییری نکرده، اما از آنجایی که محصولات شرکت روندی نزولی را طی این سالیان داشتند، به رانندگی با 207 جدید می‏ پردازیم. هرچند نمی ‏توان در مدت کوتاه بررسی، نتایج بلند مدتی را ارائه داد، اما بگذارید خیال شما را راحت کنم، همانند همان 207 قدیم دوست داشتنی است. شتاب کاملاً جوابگوی نیاز‏های شهری بوده و ترمز‏ها هم خوب عمل می ‏کنند. 

بعد از تست عملکرد شهری، اتومبیل را به یک جاده سرپایینی با پیچ‏های پی در پی برده تا آن را بیشتر به چالش بکشیم. در دو گردش اول کمی با احتیاط عمل کردیم. این هاچ‏بک به عدم تعادل در پیچ‏ها معروف است، اما احساس ما بر این بود که توانایی‏ های این اتومبیل بیش از برادران و خواهران خود است. 

تقریباً 6 پیچ را با سرعت بالا و تماماً با صدای جیغ لاستیک‏ها می پیچیم که خودرو کاملاً در دست بود. باعث تعجب است! احساس ما براین بود که شاید تغییراتی در بخش تعلیق انجام شده باشد، اما با بررسی‏ ها متوجه می شویم که مالک به محض تحویل گرفتن خودرو، لاستیک‏های آن را با نمونه دانلپ با سایز 205 و بدون تغییر رینگ تعویض کرده اند که حرکتی کاملاً استاندارد بوده و بر عملکرد خودرو تاثیر مثبتی گذاشته است. 

هزینه‏ پرداخت شده برای لاستیک ها، 600 هزار تومان بوده که انجام این کار را برای رانندگی با اطمینان خاطر بیشتر در جاده‏ها، توصیه می کنیم. 

اگر بخواهیم نمونه ای با کیفیت‏ بهتر در رده قیمتی این ماشین معرفی کنیم، ساندرو را پیشنهاد کرده و در غیر این صورت کسانی که جوان بوده و زیبایی را می‏پسندند، 207جدید یکی از انتخاب‏های آنان خواهد بود.