printlogo

مهر ماه سال جاری خودروی لوکس رنو تلیسمان طی مراسمی در کشور رونمایی شد. به همین مناسبت یک دستگاه از این خودرو را در مسیری حدود 160 کیلومتر در حومه شهر پاریس مورد بررسی قرار دادیم.
کد خبر : 12996
تاریخ انتشار : 29 آبان 1395 09:10:00

*هر گونه استفاده و نقل این مطلب و یا حتی بخش هایی از آن در سایر رسانه ها، شبکه های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی (وب سایت ها)، مجلات و روزنامه ها (به ویژه نشریات خودرویی) به هر صورت بدون اجازه کتبی مدیر مسئول «مجله ماشین» ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

 

مهندس اشکان معصومی / مهر ماه سال جاری خودروی لوکس رنو تلیسمان طی مراسمی در کشور رونمایی شد. به همین مناسبت یک دستگاه از این خودرو را در مسیری حدود 160 کیلومتر در حومه شهر پاریس مورد بررسی قرار دادیم.

قرار است این خودرو در بازارهای جهانی با سه نوع موتور دیزلی 110، 130 و 160 اسب‏بخاری و دو نوع موتور توربوی بنزینی 150 و 200 اسب‏ بخاری عرضه شود که در ایران تنها موتورهای بنزینی ارائه خواهند شد. 

 

طراحی خارجی

رنو تلیسمان در سایت Douai شرکت رنوی فرانسه تولید می ‏شود. این خودرو در سپتامبر 2015 در نمایشگاه بین ‏المللی خودروی فرانکفورت رونمایی شد و مهندسان و طراحان کمپانی رنو در طراحی بدنه تلیسمان از طرح سه جعبه‏ای (Three-Box) استفاده کرده‏ اند. 

این خودرو 4.85 متر طول، 1.87 متر عرض و 1.46 متر ارتفاع دارد و در کلاس سدان لوکس متوسط قرار می ‏گیرد که با فاصله 2.18 متری بین محورهای عقب و جلو، کابین مناسبی دارد. ضریب آیرودینامیکی بدنه تلیسمان 27.0 است و در آزمایش‏ های مؤسسه ایمنی جاده‏ های اروپا (EuroNcap) موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. 

جلو پنجره بزرگ و پهن با میله‏ های افقی کرومی و لوگوی به شکل الماس عمودی مختص برند رنو همراه با چراغ‏ های جلوی باریک و زیبا با تکنولوژی Pure Vision و لامپ ‏های LED در دو طرف آن، ظاهری خشن و تهاجمی به خودرو داده است. زیبایی نمای جلوی تلیسمان به واسطه چراغ‏های C شکل روشنایی روز (DRL) در زیر چراغ‏ها دو چندان شده است. 

رینگ ‏های آلیاژی 19 اینچی خاکستری Erbe با پنج پره سه تایی به همراه لاستیک ‏های فاق کوتاه و پهن Alizarine ظاهر زیبایی دارند، شیشه عقب خودرو با شیب نسبتاً تندی به صندوق عقب متصل شده و چراغ ‏های سه بعدی عریض و طویل عقب خودرو به سمت لوگوی رنو در وسط در صندوق امتداد یافته‏ و تأکید زیادی روی عرض زیاد خودرو دارند.

 

طراحی کابین

صندلی‏ ها از موادی نرم ساخته شده‏ و تریم داشبورد با تمرکز بر راحتی راننده و تکیه بر ارگونومی و کاربرد مواد مرغوب طراحی شده است. صفحات کیلومتر شمار و دور موتور با طراحی متغیر توانایی نمایش دور موتور و سرعت ‏سنج دیجیتال را دارد. 

اتاق، فضای بزرگی داشته و  صندلی‏های جلو با اقتباس از صندلی‏های هواپیماهای کلاس تجاری طراحی شده‏اند که قسمت عقبی آن با استفاده از تکنولوژی Cover Carving به شکل صندلی نیمه سخت با انعطاف، مقاومت و وزن مناسب دارد. صندلی‏ های جلو علاوه بر برخورداری از تنظیم برقی در ده جهت، گرمکن و 6 حافظه حالت صندلی راننده، به سیستم تهویه نیز مجهز شده‏اند که در هوای گرم راحتی بیشتری فراهم می ‏کند. 

کنسول پهن وسط با ارائه فضای مناسب 25 لیتری جهت قراردادن وسایل مورد نیاز و همچنین یک محفظه خنک کننده (Cool Box) با فضای کافی برای یک شیشه نیم لیتری یا یک قوطی نوشابه، فاصله مناسبی بین راننده و سرنشین جلو برقرار می‏ کند. فضای صندوق عقب خودرو 608 لیتر است که به اندازه چهار کیف گلف فضا در اختیار قرار می‏ دهد. 

تلیسمان دارای پنج نوع تریم Zen، Life، Intense، Business و Initiale Paris بوده که بسته به نوع تریم، امکانات و تجهیزات مختلفی را دارا است. در تریم مدل ‏های فول، صندلی ‏ها و فرمان دارای روکش چرمی Nappa بوده و قسمت بالای داشبورد دارای چرم دوردوزی شده است. 

همچنین در بهترین تریم دارای یک تبلت چندرسانه‏ای R-link2 با صفحه نمایش 7/8 اینچی با سیستم ناوبری GPS، فرمان صوتی بلوتوث و هندزفری موبایل و سیستم صوتی حرفه‏ای BOSE با سیستم صوتی Surround و 13 بلندگو و دو ساب ووفر است. 

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه گانه، استارت دکمه‏ای و ورود بدون کلید (Keyless)، سقف پانورامیک با تنظیم برقی، آینه‏های جانبی تاشوی برقی با گرمکن و سنسور ضد نور به صورت استاندارد تعبیه شده است. 

سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) در این خودرو با تنظیم شدت نور و ارتفاع نمایش در نظر گرفته شده است. سیستم‏های پیشرفته کمکی راننده (ADAS) شامل کروز کنترل فعال (ACC)، سیستم کمکی پارک (PAS)، ترمز اضطراری فعال (EAB)، هشدار خروج از خط (LDW)، هشدار فاصله ایمن (SDA)، تشخیص علائم ترافیکی (TSD) با هشدار سرعت بالا (ESW)، هشدار نقطه کور (BSA)، دوربین دید عقب (RVC)، سنسور خواب راننده، چراغ‏های اتوماتیک جلو با سیستم نوربالای هوشمند و چرخش لامپ‏ها در پیچ‏ ها هستند. 

 

مشخصات فنی

تلیسمان با پنج پیشرانه متفاوت عرضه می‏شود، دو موتور بنزینی و سه موتور دیزلی. موتورهای بنزینی شامل دو موتور Energy TCe150 و Energy TCe200 با حجم 1.6 لیتر و قدرت‏های 150 اسب‏بخار و 200 اسب‏بخار (با حداکثر گشتاور 260 نیوتن‏ متر) هستند که در هر دو مدل قدرت موتور توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه EDC با قابلیت تعویض دنده‏ها از پشت فرمان به چرخ‏های جلو منتقل می‏ شود. 

این خودروی 1.5 تنی در نسخه 150 اسب‏بخاری، شتاب صفر تا صد 9/9 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را فراهم کرده، در حالی که شتاب، در نسخه 200 اسب‏ بخاری تا 7.9 ثانیه کاهش خواهد یافت و حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت را فراهم خواهد کرد. 

سه موتور دیزل شامل Energy dCi110، Energy dCi130 و Energy dCi160 هستند که موتور اول و دوم قدرت 110 و 130 اسب‏ بخاری خود را توسط یک گیربکس دستی یا اتوماتیک دوکلاچه 6 سرعته EDC به چرخ‏ ها منتقل می ‏کنند، ولی موتور توربو دیزل 160 اسب‏ بخاری با دوتوربوشارژر، به گیربکس شش سرعته دوکلاچه مجهز شده است. 

کلیه موتورها دارای استاندارد یورو6 هستند که در هر کیلومتر بین 95 تا 135 گرم گاز دی‏ اکسید کربن تولید می‏کنند. به دلیل نصب سیستم start/stop در این خودرو و خاموش شدن خودکار موتور در پشت ترافیک شهری، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 5.8 لیتر است. 

شاسی تلیسمان با ساختار CMF، به همراه سیستم تعلیق پیشرفته 4Control سیستم چهارچرخ خودرو و سیستم تعلیق را به صورت الکترونیکی کنترل کرده و در هنگام پیچیدن خودرو، با بهبود فرمان‏پذیری، با کمک فنرهای الکترونیکی، تعادل مناسبی را برای قسمت عقب بدنه خودرو فراهم می‏آورد. تکنولوژی Multi-Sense سیستم‏های تعلیق، کمک فنرهای فعال، فرمان‏پذیری، گیربکس EDC، صدای پیشرانه و حتی نورپردازی داخل خودرو را کنترل می ‏کند. 

پنج حالت تنظیم رانندگی Comfort، Sport، Eco، Neutral و Perso در این خودرو تعبیه شده‏اند که توسط سوئیچ پیچشی روی کنسول وسط خودرو قابل انتخاب هستند. این خودرو از مؤسسه ایمنی جاده‏های اروپا (EuroNCap)، در حفظ جان سرنشین، نمره ۸۶ از ۱۰۰ را دریافت کند و در بخش حفظ جان کودک، نمره ۸۴ و در بخش حفظ سلامت عابر پیاده، نمره ۶۸ را به دست آورده است. همچنین تجهیزات ایمنی این خودرو، نمره ۷۶ از ۱۰۰ را از طرف مؤسسه ایمنی جاده‏های اروپا کسب کرده است. 

 

تست رانندگی

در یک روز تابستانی به همراه 5 نفر از همکارانمان در سایر نشریات تخصصی خودرو به سمت محل آغاز تست که هتلی در حومه شهر پاریس بود؛ حرکت کردیم. در ابتدا مسئولان شرکت رنو، ضمن معرفی این خودرو به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند. مقرر شد هر 2 نفر با یک دستگاه خودرو مسیری در حدود 160 کیلومتر که از قبل در سیستم جی پی اس خودروها انتخاب شده بود را بپیمایند.

خودروی مورد تست، دارای موتور بنزینی 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر بود که حداکثر قدرت 200 اسب‏ بخار و گشتاور 260 اسب‏ بخار را برای آن فراهم می ‏کند. در این مدل یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه (EDC) گشتاور موتور را به چهارچرخ و یا چرخ‏ های جلو انتقال می‏دهد. همچنین تریم این خودرو از نوع فول Initiale Paris با بیشترین قیمت ممکن است. 

به محض باز کردن در راننده، سیستم نمایشگر روی داشبورد خودرو توسط یک پیام صوتی و همچنین یک انیمیشن کامپیوتری روی صفحه نمایش، ورود شما را خوش‏ آمد می ‏گویند.

با فشردن دکمه استارت، موتور با صدایی که به سختی در کابین شنیده می ‏شد، شروع به کار کرد. با فشردن گاز در حالت دنده خلاص (N) صدای موتور و اگزوز در دورهای بالاتر کارکرد موتور، حسی اسپرت به خودرو داده‏ اند. 

برای در آمدن از پارک، موقعیت اهرم دنده را در موقعیت R قرار دادم تا ابتدا کمی عقب بروم، به محض اینکه خودرو در حالت دنده عقب قرار گرفت، آینه‏های خودرو به صورت خودکار به سمت پایین زاویه پیدا کردند تا مسیر چرخ‏ها را در هنگام عقب رفتن مشاهده کنم. 

قطعات و مواد به کار رفته در تریم و داشبورد آن، در نگاه اول من را به یاد خودروی هموطنش یعنی مدل‏های لوکس DS سیتروئن انداخت. داشبوردی نسبتاً ساده ولی با کیفیت، که یک صفحه نمایش بزرگ 7/8 اینچی در روی کنسول وسط قرار گرفته و در زیر آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار دارد. هیچ دکمه اضافی را روی داشبورد مشاهده نمی‏ کنم و تنها یک سوئیچ چرخشی برای انتخاب حالت رانندگی و همچنین برای تنظیم منوی سیستم ناوبری و سیستم صوتی تعبیه شده و دکمه تنظیم سیستم کمکی پارک در کنار اهرم دنده جای گرفته است. 

تعویض دنده ‏ها توسط یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه فراهم شده و با قرار دادن اهرم دنده در حالت D، خودرو به نرمی و بدون کوچک‏ ترین تکان و سر و صدای اضافی شروع به حرکت کرد. فرمان حالت خوبی داشت و نیاز به تنظیم ارتفاع یا جلو و عقب رفتن نبود. همچنین اهرم تعویض دنده و دکمه‏های کنترلی روی داشبورد و کنسول وسط به صورتی کاملاً ارگونومیک در دسترس بودند. 

صفحه پانل راننده قابلیت تنظیم صفحات متغیر به صورت دیجیتال و آنالوگ را دارد. فاصله مناسب بین دنده ‏ها، حتی در حالت گیربکس اتوماتیک، شتاب مناسبی را برای خودرو فراهم می ‏کرد. صندلی ‏های ردیف عقب نیز فضای مناسبی را برای شانه‏ ها، پاها و زانوهای سرنشینان عقب فراهم می‏کنند شماره یا حالت دنده ‏ها در حالت‏ های دستی و اتوماتیک گیربکس، روی صفحه نمایش دیجیتالی پانل راننده نمایش داده می‏شود. همچنین اطلاعات مورد نیاز راننده مانند سرعت خودرو و دور موتور توسط سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) به طور واضحی در روی شیشه جلو نمایش داده می‏شوند. 

فشردن پدال ترمز در هنگام ترمزگیری از سرعت حدود 60 کیلومتر در ساعت به حالت سکون، عملکرد خوب سیستم ترمز ABS را نشان داد و خودرو در کوتاهترین زمان ممکن متوقف شد. همچنین فرمان هیدرولیک خودرو با سیستم کمکی برقی، در سرپیچ‏ها و همچنین در هنگام رانندگی زیگزاگ، واکنش سریع و عملکرد دقیقی از خود نشان داد. 

به دلیل وجود سیستم 4Control و کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق و کمک فنرها، این خودرو در دست اندازها و در هنگام پیچیدن در سر پیچ‏ها، عملکردی فوق‏العاده از خود نشان می‏ داد. 

تلیسمان با قیمت 185 میلیون تومان به فروش می رسد و رقبایی مانند هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، DS 5LS و هوندا آکورد دارد که با توجه به برخورداری از آپشن ها و امکانات فراوان، مطمئناً رقیب سرسختی برای آنها خواهد بود. قیمت مدل مورد تست در کشور فرانسه حدود 30 هزار یورو (33200 دلار) است.