printlogo

بازار خودرو ایران همچنان شرایط ماههای گذشته بر آن حاکم است البته نوسانات قیمتی در بازار طی هفته های اخیر، تقریبا متوقف شده است چنانچه به گفته فعالان بازار ، حباب قیمتی در بازار به تدریج از بین رفته و قیمت اغلب خودروهای داخلی در بازار به نرخ کارخانه نزدیک شده است.
کد خبر : 12495
تاریخ انتشار : 24 شهریور 1395 14:29:00

بازار خودرو ایران همچنان شرایط ماههای گذشته بر آن حاکم است البته نوسانات قیمتی در بازار طی هفته های اخیر، تقریبا متوقف شده است چنانچه به گفته فعالان بازار ، حباب قیمتی در بازار به تدریج از بین رفته و قیمت اغلب خودروهای داخلی در بازار به نرخ کارخانه نزدیک شده است.

البته با وجود آنکه رونق چندانی در بازار خودرو وجود ندارد اما تاکنون روند افزایش قیمت خودروها به‌ طور کامل متوقف نشده است. فعالان بازار معتقدند متعادل نبودن عرضه و تقاضای خودروها، دلیل افزایش قیمت صورت گرفته در  بازار در یکی دو ماه گذشته بوده است هر چند بازگشت به تعادل در بازار قیمت ، به سیاست‌ های خودروسازان داخلی  و روند تولید آنها بستگی دارد.

در این شرایط  بسیاری از فعالان بازار نیز معتقدند با قرار گرفتن در آستانه بازگشایی مدارس و افزایش سفرها در روزهای پایانی تابستان، به تدریج مشتریان کمتری به بازار خودرو مراجعه کرده چنانچه با آغاز فصل پاییز رکود در بازار خودرو بیشتر خواهد شد از این رو انتظار می رود با افزایش رکود شاهد افت قیمت ها در بازار باشیم.

یکی فعال بازار خودرو اظهار داشت : از ابتدای هفته جاری تحرک کمی که در بازار قیمت خودرو به دلیل تعطیلات تابستانی کارخانجات خودروسازی و کاهش عرضه در بازار ایجاد شده بود متوقف شده است 

محمدی نیکخواه تصریح کرد : تحرک ایجاد شده به دلیل کاهش عرضه در بازار بود که موجب تفاوت قیمت و افزایش قیمت خودرو در بازار شده بود اما  خوشبختانه از ابتدای هفته جاری این شرایط تغییر کرده است. به طوری که هم اکنون قیمت ها اغلب خودروها به نرخ کارخانه بازگشته است و تنها کمی هیجانات آخر تعطیلات را در بازار خودرو شاهدیم.

به گفته وی افزایش قیمت های صورت گرفته حدود 2 تا 3 درصد و عمدتا در خودروهای پژو 206 ، تندر 90 و دنا  صورت گرفته بود .

وی با تاکید بر ادامه افت تقاضا در بازار خودرو یاد اور شد : در حال حاضر تنها خرید خودروهای داخلی از طریق نمایندگی ها صورت می گیرد و هر چه به روزهای پایانی تابستان نزدیک می شویم تقاضا در بازار با کاهش بیشتری مواجه می شود.

به گفته نیکخواه پیش بینی می شود بازار خودرو همچون رویه سالهای قبل از ابتدای مهر تا اواخر بهمن ماه شرایط موجود را حفظ نماید و تغییری در تقاضای بازار ایجاد نشود مگر اینکه در اوضاع اقتصادی کشور شرایط جدیدی بوجود آید تا موجب تحرکی در اغلب بازارها من جمله بازار خودرو نیز شود.

وی در ادامه خصوص بازار خودروهای وارداتی گفت : قیمت خودروهای وارداتی همچنان به دلیل اخذ 4درصد مالیات علی الحساب در زمان ورود خودرو ، موجب افزایش چند میلیونی قیمت خودروهای وارداتی شده است که الیته این 4 درصد تنها بر 50 درصد قیمت خودرو تاثیر دارد اما به جهت تاثیر روانی آن بر بازار خودرو ، گاها شاهد افزایش 8 تا 10 میلیونی قیمت خودروهای وارداتی توسط برخی فروشندگان هستیم.

وی اظهار داشت : البته به دلیل نبود تقاضا در بازار وارداتی ها ، افزایش قیمت صورت گرفته ناشی از 4 درصد مالیات گمرک نیز به تدریج تاثیرات آنها متوقف گردیده و قیمت وارداتی ها در حال بازگشت به قیمت های گذشته است.

 

منبع: خبرخودرو