printlogo

بازار سهام از ابتدای هفته شاهد معاملاتی متعادل اما پر حجم در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد بوده است چنانچه در روز گذشته نیز گروه خودرو همچون روزهای اخیر بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشته است پس از گروه خودرو، گروه سرمایه‌گذاری بیشترین حجم و گروه محصولات فلزی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.
کد خبر : 12425
تاریخ انتشار : 15 شهریور 1395 12:02:00

بازار سهام از ابتدای هفته شاهد معاملاتی متعادل اما پر حجم در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد بوده است چنانچه در روز گذشته نیز گروه خودرو همچون روزهای اخیر بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشته است پس از گروه خودرو، گروه سرمایه‌گذاری بیشترین حجم و گروه محصولات فلزی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت : بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته مربوط به نمادهای خودرویی بود چنانچه  "خودرو "صدر‌نشین جدول نمادها با بیشترین حجم و «خساپا» صدر‌نشین جدول بیشترین ارزش معاملات در بازار سهام بود.

کیوان شیخی افزود : البته همواره بازار بورس در شهریور ماه در فاز رکودی قرار می گیرد چرا که گزارش های 6 ماهه و تسویه حساب  اعتبار کارگزاران با بانک ها و مشتریان در حال انجام است بنابراین معمولا دروان پر رونقی نیست اما با این وجود شرکتهای خودرویی توانستند خودی نشان داده و از لحاظ حجم و ارزش معاملات ، شرایط خوبی را در بازار سهام کسب نمایند.

وی تصریح کرد : خوشبختانه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و ایجاد برخی گشایشات بین المللی ، برنده اصلی این شرایط ، گروه خودرو و ساخت  قطعات بود چنانچه با تغییر دولت ، نگاه و دیدگاه به صنعت خودرو تغییر کرد و چنانچه  این روزها می توان چشم انداز مثبتی را در این صنعت مشاهده کرد.

وی گفت : صنعت خودرو از ماههای پایانی سال گذشته با خبرهای بسیار مثبتی در ارتباط با جوینت ونچرها و حضور سرمایه گذاران خارجی روبرو گردید رویدادهای مثبتی که در دولت یازدهم رخ داد موجب شد تا مشکلات ناشی از تحریم ها و عدم ارتباط با شرکتهای خارجی و موانع موجود برای مراودات بانکی تا حدودی برطرف شود لذا سرمایه گذاران با نگاه مثبت به گروه خودرویی نگاه می کنند چنانچه پیش بینی می شود این گروه بیشترین تاثیر را از گشایشات بین المللی کسب نمایند.

وی تصریح کرد : با بهبود مراودات بانکی و همکاری گسترده تر شرکتهای خارجی با خودروسازان داخلی و سرمایه گذاری در این صنعت شاهد روان سازی و سرعت در  و انتقال کالا و نهایتا سوددهی بالا در گروه  خودرو و ساخت قطعات خواهیم بود.

وی اظهار داشت : با آغاز تولید و عرضه محصولات مشترک جدید  موجب رشد شرکتهای قطعه سازی خواهد شد.

یکی دیگر از کارشناس بازار سرمایه در ادامه به جریانات بازار سهام شرکتهای بورسی پس از برجام اشاره کرد و گفت : هر چند این گروه به صورت کلی همیشه خبرساز بوده اما متاسفانه از بهمن ماه سال گذشته خبرهای که منتشر شده همگی در حد خبر بوده است و به صورت عملی اتفاق چندانی رخ نداده است.

مریم کشمیری افزود : اغلب خبرهایی که در پسا برجام منتشر شده عمدتا در حد گمانه زنی بوده است لذا امروز سرمایه گذار به صورت محافظه کارانه به گروه خودرو نگاه می کند و انتظار دارد با انتشار اخبار مثبت در این صنعت ، این خبرها به اتفاقات عملی و حضور گسترده تر شرکتهای خارجی منتج شود.

وی تاکید کرد : امروز سرمایه گذاران بیشتر جانب  احتیاط را رعایت می کند که از اخبار مثبتی که به بازار منعکس شده است حداقل مواردی محقق شود.

وی افزود : قطعا تحقق یک اتفاق ، موجب تحول در گروه خودرویی خواهد شد این در حالی است که امروز سرمایه گذاران به نظر می رسد قطع امید کردند که چرا با وجود انتشار اخبار مثبت در این صنعت ، هیچ یک از آنها تحقق نیافته است.

وی تاکید کرد : عدم تحقق وعده ها و نبود اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام در قیمت سهام شرکتهای خودرویی تاثیر گذاشته است به طوری که در این شرایط خریدار و فروشنده سهام جانب احتیاط را در نظر گرفته است لذا سرمایه گذاران در انتظار کسب نتیجه نهایی مذاکرات و گفتگوهای خودرویی هستند.

وی با اشاره به لزوم استانداردسازی سیستم گزارش گری مالی در شرکتها تصریح کرد : بر اساس ابلاغ سازمان حسابرسی کلیه شرکتهای بزرگ باید از سال 95 به بعد سیستم گزارش گری مالی شان بر اساس استاندارد های بین المللی متحول نمایند  طبعا تحول در این بخش موجب جذب بهتر سرمایه گذاران خارجی خواهد شد.

وی با توجه به شرایط تعادل سهام گروه خودرویی اظهار داشت : آینده خوبی برای این گروه در انتظار است و قطعا اتفاقات مثبتی که دولت به دنبال آن بوده نیز محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد : باید با دید صبورانه ای به این گروه نگاه شود چرا که همواره این گروه دارای حجم و ارزش خوبی در بازار معاملات بازار سرمایه داشته که این نشان می دهد که توجه سرمایه گذاران همچنان به این گروه وجود دارد.

 

منبع: خبرخودرو