printlogo

کد خبر : 12284
تاریخ انتشار : 26 مرداد 1395 14:09:00

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از آنجا که امکان صدور اتومبیل‌های لوکس قاچاق وارد شده به کشور وجود نداشت سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی تصمیم گرفت تا این خودروها تبدیل به آهن قراضه شود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم از این تصمیم حمایت می‌کند.

برای اولین بار در کشور 13 خودروی لوکس شامل بنز S500، ب‌ام و، پورشه و رنجروور که از طریق قاچاق به کشور وارد شده است امحاء می‌شود. 

در این رابطه قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: فلسفه مبارزه با قاچاق کالا این است که به هیچ عنوان کالای قاچاق مکشوفه به سطح بازار برنگردد.

وی افزود: برگشت کالای قاچاق به بازار داخلی منجر به آسیب دیدن تولید داخل، اشتغال و تجارت قانونی می‌شود.  

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: همچنین ورود کالاهای قاچاق به بازارهای داخلی زمینه‌های فساد را هم در دستگاه‌های متولی و سطح بازار ایجاد می‌کند. 

خورشیدی بیان داشت: قانون‌گذار به سازمان جمع‌آوری املاک تملیکی این اختیار را داده تا آن دسته از کالاهای قاچاقی را  که جنبه تجاری دارد و می‌توان آن‌ها را صادر کرد در صورتی که خریدار یا خریدارانی وجود داشته باشند، صادر کند.  

وی افزود: بر این اساس 2 تا 5 برابر ارزش کالا از خریدار وثیقه دریافت می‌شود و به شرط خروج کالا از کشور به وی کالای قاچاق فروخته می‌شود. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر اینکه در مورد این 13 خودروی لوکس امکان صادرات وجود ندارد گفت: هزینه صادرات این خودروها به مراتب از قیمت این کالا در خارج از ایران بیشتر است،لذا صادرات برای خریداران مقرون به صرفه نیست و در ضمن خریداری هم برای آن پیدا نشده است.

وی بیان داشت: همچنین کالای سرمایه‌ای وارد هر کشوری شود باید نمایندگی رسمی از شرکت سازنده، شبکه پس از فروش و زنجیره تأمین و توزیع قطعات داشته باشد و این خودروها نهایتا باید به کشوری صادر شود که نمایندگی آن خودروها در آن کشور وجود داشته باشد. 

خورشیدی گفت: البته هیچ نمایندگی حاضر به خرید این خودروها نیست چرا که آنها خودرو را به صورت مستقیم از کمپانی مربوطه خریداری می‌کنند،کمپانیها مربوطه هم این خودروها را ضمانت و گارانتی می‌کنند و عملا هیچ خریداری در خارج از کشور ایران حاضر نیست چند صد هزار دلار پول بابت خرید این کالای که با شرایط ناایمن و به صورت قاچاق و بدون خدمات پس از فروش به ایران منتقل شده‌اند بدهد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: لذا تصمیم‌سازان سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی به این نتیجه رسیدند تا این خودروها را تبدیل به آهن قراضه کنند و آهن قراضه آن را به فروش برسانند. 

وی افزود: لذا ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تصمیم سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی برای منهدم کردن خودرو که مطابق قانون و آیین‌نامه مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا است حمایت می‌کند.  

 

منبع: فارس