printlogo

با اتمام مجامع شرکتهای خودرویی، بازار سهام پس از یک دوره رکود ، مجددا به تعادل رسیده است و کفه ترازوی خوش بینی نسبت به سهام خودرویی ها سنگین تر شده است.
کد خبر : 12280
تاریخ انتشار : 25 مرداد 1395 14:39:00

با اتمام مجامع شرکتهای خودرویی، بازار سهام پس از یک دوره رکود ، مجددا به تعادل رسیده است و کفه ترازوی خوش بینی نسبت به سهام خودرویی ها سنگین تر شده است.

البته نکته قابل توجهی که در فضای این روزهای بازار سهام به خصوص شرکتهای خودرویی به‌چشم می‌خورد، باز خورد مثبت مجامع شرکت‌هاست چنانچه تحولات اخیر بازار سهام نشان داد که فعالان بازار از نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های خودرویی راضی هستند.

اخبار ورود سرمایه گذار خارجی و افزایش سرمایه شرکتها ، تاثیر زیادی بر روی سهام شرکتهای خودرویی گذاشته است این در حالی است که  گروه خودرویی پیش از برجام و حتی پس از اجرای برجام گروهی بوده که همواره در کانون توجه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی قرار داشته است.

در حال حاضر تمرکز اصلی همه گروه ها در بازار سرمایه  به رفت و امد سرمایه گذاران خارجی و شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان برای همکاری با صنعت خودرو ایران معطوف شده است هر چند  یکی از عواملی اصلی که موجب گردید تا خودروسازان در کانون توجه سرمایه گذاران قرار گیرند ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و شخصی است که مستلزم به روزآمدی  به لحاظ تکنولوژی ، کیفیت و بهینه سازی مصرف سوخت است.

در چنین شرایطی با ایجاد حوینت ونچر و سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای خارجی علاوه بر اینکه تامین مالی در این بخش صورت خواهد گرفت بلکه  دانش و تکنولوژی روز دنیا نیز در این عرصه به سهولت فراهم خواهد شد. 

یکی از کارشناسان بازار سرمایه ، دستیابی به چنین شرایطی در صنعت خودرو را مستلزم حضور و مذاکره شرکتهای بزرگ دنیا با صنعت خودرو ایران می داند تا نهایتا به دیدگاه جامع و مشترکی برای آغاز فعالیت منتج شود.

کیوان شیخی اظهار داشت : خوشبختانه رفت و امدها صورت گرفت حتی شرکتهای مشترکی نیز شکل گرفته اما دیدگاه کلانی که سرمایه گذاران به دنبال آن هستند تا با شرکتهای اصلی سایپا و ایران خودرو وارد مذاکره و همکاری مشترک شوند هنوز رخ نداده است .

وی گفت  : دلیل عمده ای که این اتفاقات تاکنون رخ نداده است موانعی است که برخی شرکتها به لحاظ تولید و نقل و انتقالات مالی با آن مواجه هستند  از این رو هر گاه  بتوان مبالغ کلان و عمده را از بانک های مطرح دنیا منتقل نمود قطعا این گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد حضور حجم انبوهی از سرمایه گذاران خارجی در این صنایع خواهد بود.

یکی دیگر از کارشناس بازار سرمایه در ادامه با توجه به برگزاری مجامع خودروسازان در هفته های گذشته خاطر نشان کرد : اخباری که در مجامع خودروسازان اعلام گردید اغلب اخبار خوشبینانه و امیدوار کننده نسبت به آینده شرکتهای خودرویی بود چرا که همه شرکتهای بزرگ خودروسازی به واسطه اینکه ناوگان حمل و نقل  ایران خودروهای با کیفیت و مناسبی را در اختیار ندارد می توانند از لحاظ سود آوری و تولید و بهینه سازی مصرف در ایران مطرح شوند از این رو تمامی برندهای دنیا به دنبال این هستند که با ایران وارد فاز همکاری مشترک شوند.

مریم کشمیری تصریح کرد :  البته همچنان مساله کلانی که که باید رفع شود موضوع نقل و انتقالات مالی در مبالغ هنگفت است که در صورتی  این مانع برطرف شود همچنان گروه خودرو و ساخت قطعات می تواند کانون توجه سرمایه گذاران و منشاء خوبی برای حرکت چرخ سایر صنایع باشد.

وی با ابراز خوشبینی نسبت به آینده سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران  خاطر نشان کرد : قطعا  این اتفاق خواهد افتاد هر چند ممکن است در کوتاه مدت صورت نگیرد اما در بلند مدت قطعا رخ خواهد داد چرا که امروز بازار بسیاری از  خودروسازان دنیا اشباع شده ا و تنها بازاری که بکر باقی مانده ، بازار خاورمیانه و بازار کشورهایی است که به لحاظ انتقال دانش و تکنولوژی عملکرد بهینه ای را نداشتند.

وی با اشاره به آینده رو به رشد صنعت خودرو به عنوان قطبی مهم در جذب سرمایه گذار خارجی گفت : با توجه  به صحبت هایی که مدیران عامل شرکتها در مجامع داشتند و در خواستی که  از زیر مجموعه ها داشتند تا در مواقعی که بازار با هیجانات کاذب مواجه می شود  بحث حمایت از سهام را مطرح کردند خوشبختانه شرکتهای سرمایه گذاری زیر مجموعه خودروسازان در مواقع لزوم  وارد مباحث حمایت از سهام داران و از بین بردن هیجانات کاذب شدند به طوری که رفتار سرمایه گذاران نسبت به رفتار سهامداران گروه خودرویی مدت زیادی است  که تغییر یافته است.

وی تصریح کرد : با توجه به این تغییر و تحولات که رخ خواهد داد قطعا سال 96 شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل و خصوصا حوزه خودرو و ساخت قطعات خواهیم بود.

وی همچنین بر اجرای الزامات گزارش گری مالی تاکید کرد و گفت :  خوشبختانه از سال 95،  شرکتهای بزرگی گزارشگری مالی خودشان را بر اساس استانداردهای بین المللی حسابداری اعلام نمودند  البته سیستم گزارشگری مالی سالهاست که مطرح می شود این لذا این اقدام می تواند نقطه بسیار عطف و خوبی برای صنعت خودرو ایران باشد .

وی افزود : این مساله می تواند به عنوان فاکتوری موثر و تاثیر گذار در جذب سرمایه گذار خارجی موثر واقع شود چرا که فرمت گزارش گری با کل دنیا مشترک خواهد شد البته  زبان مشترکی که حلقه مفقوده گزارشگری مالی بود در حال راه اندازی است.

وی در ادامه با توجه به آخرین وضعیت سهام شرکتهای خودرویی گفت : همچنان سهام شرکتهای خودرویی لیدر بازار سرمایه است و از حجم و ارزش بهینه ای در بازار سهام برخوردار است به طوری که همواره در رده اولین و دومی سهام بورسی در به لحاظ حجم و ارزش معاملات قرار دارد.

یه گفته وی هم اکنون سهام شرکتهای خودرویی در حالت تعادل و در نقطه سر به سری قرار دارد به طوری که منجر به زیان و یا و سود نشده است.

 

منبع: خبرخودرو