printlogo

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ گفت : در حال حاضر مشکل اصلی واحدهای تولیدی لنت ترمز رکود بازار ، افت شدید تقاضا و از همه مهم تر واردات لنت های خارجی است.
کد خبر : 12248
تاریخ انتشار : 17 مرداد 1395 11:38:00

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ گفت : در حال حاضر مشکل اصلی واحدهای تولیدی لنت ترمز رکود بازار ، افت شدید تقاضا و از همه مهم تر واردات لنت های خارجی است.

حسین لاجوردی افزود : اوضاع صنعت لنت ترمز از سال گذشته تا کنون هیچ تغییری نکرده است و هر روز مشکل نقدینگی در این صنعت جدی تر و شرایط وخیم تر می شود.

وی تصریح کرد : متاسفانه اغلب شرکتهایی تولیدی لنت ترمز در مقابل کالایی که به شرکتهای مربوطه زیر مجموعه عرضه می کنند ، به دلیل مشکل مالی این واحدها هیچ وجهی را دریافت نمی کنند .

وی اظهار داشت : هم اکنون بخش مهمی از واحدهای تولیدی ضعیف با مشکل نقدینگی مواجه هستند به طوری که بخشی از این واحدها نیمه تعطیل و بخشی کاملا تعطیل شدند.

وی در ادامه در خصوص تاثیر کاهش سود بانکی در وضعیت تولید در این صنعت پرداخت و گفت : تاکنون کاهش سود بانکی تاثیری در وضعیت شرکتها نداشته است چرا که همچنان قرادادهای قبلی بانک ها با شرکتهای تولیدی که در ابتدای سال منعقد گردید با همان نرخ سودهای گذشته و بالا برقرار بوده و تا پایان سال به همین منوال خواهد بود.

وی تصریح کرد : در چنین شرایطی طبعا سود بانک ها برای واحدهای تولیدی لنت ترمز بر اساس همان سودهای قبلی است و تاکنون هیچ گونه تغییری در اوضاع شرکتها حاصل نشده است.

وی گفت : مشکل واحدهای تولیدی فراتر از سودهای بانکی است و تنها جزء کوچکی از مشکلات آنهاست امروز مشکل اصلی واحدهای تولیدی رکود بازار ، افت شدید تقاضا و از همه مهم تر واردات لنت های خارجی است.

وی تاکید کرد : در صورتی که لنت های خارجی به این میزان گسترده وارد نشود و بر اساس اصول و  منطق وارد شوند نهایتا تولید کنندگان داخلی نیز می توانند موقعیت شان را تثبیت نمایند و ناگزیر به تعدیل نیرو نشوند.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ گفت : در شرایطی که شاهد واردات بی رویه لنت های بی کیفیت و کم کیفیت به داخل کشور هستیم طبیعی است که تولیدکنندگان داخلی نیز با نرخ های سودی قبلی و هزاران مشکلات عدیده ای که وجود دارد نخواهند توانست در مقابل با تولیدات خارجی مقاومت کنند.

لاجوردی با اشاره به سود بسیار خوب فروش لنت های خارجی در بازار ، تصریح کرد : در حالی که سود حاصل از  فروش لنت های تولید داخل در حدود 10 درصد است فروش لنت ترمزهای خارجی تا حدود 50 درصد سود نصیب عرضه کنندگان می کند .

وی همچنین به دلایل افت صادرات در این زمینه پرداخت وافزود : متاسفانه جوایز صادراتی که دولت متعهد گردید که پرداخت نماید تاکنون به صادر کننده ای ارائه نشده است.

وی اظهار داشت :  در صورتی که بناست از کشورهای پیشرفت صنعتی الگو گرفته شود باید حداقل در اجرا برخی قوانین موجود در این کشورها را در داخل عملیاتی نمایند امروز چین با وجود تولید و صادرات بسیاری گسترده ای که دارد در صورتی که کالایی صادر شود ، ظرف یک هفته ، 15 درصد جوایز صادراتی به صادر کننده پرداخت می کنند.

وی گفت : اینکه تنها تاکید شود باید صادرات تقویت شود قطعا دستیابی به این شرایط ابزار و زیر بناها و بسترهایی را می طلبد در صورتی که شرایط موجود در صادرات در دنیا در داخل ایران نیز اجرایی شود قطعا صادرات در بسیاری از بخش ها من جمله صنعت لنت ترمز رونق گرفته و توسعه خواهد یافت.

 

منبع: خبرخودرو