printlogo

در پی استقبال خوانندگان از چاپ گزارش آزمایش گروهی هایلوکس های بنزینی و دیزلی در مجله ماشین 396 و به محض این که مطلع شدیم یکی از دوستان نسل نو هایلوکس را از طریق عمان وارد کشور کرده، تنها یک تماس تلفنی کافی بود تا زمانی را مجددا به تست آفرود و مقایسه فنی نسل‏های هفتم و هشتم هایلوکس اختصاص دهیم.
کد خبر : 12166
تاریخ انتشار : 05 مرداد 1395 11:17:00

*هر گونه استفاده و نقل این مطلب و یا حتی بخش هایی از آن در سایر رسانه ها، شبکه های تلویزیونی و رادیویی، فضای مجازی (وب سایت ها)، مجلات و روزنامه ها (به ویژه نشریات خودرویی) به هر صورت بدون اجازه کتبی مدیر مسئول «مجله ماشین» ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

 

«خبرماشین» - سید سروش سیدی، عکس: مهرداد صفایی‏ مهر /در پی استقبال خوانندگان از چاپ گزارش آزمایش گروهی هایلوکس های بنزینی و دیزلی در مجله ماشین 396 و به محض این که مطلع شدیم یکی از دوستان نسل نو هایلوکس را از طریق عمان وارد کشور کرده، تنها یک تماس تلفنی کافی بود تا زمانی را مجددا به تست آفرود و مقایسه فنی نسل‏های هفتم و هشتم هایلوکس اختصاص دهیم. آزمونی که روی تپه ماهورهای منطقه ساحلی کَرفون در اطراف بابل، اتفاقات و تجربیات جذابی را برای تیم آزمایش ما رقم زد.

تصور کنید در ساعات آغازین روز جمعه، صدای مهیب دو خودرو نظرتان را جلب کند، صدایی که از 8 سیلندر و 5400 سی‏سی ژاپنی پخش شود. با خودتان می‏گویید آیا یک مسابقه خیابانی در راه است؟ خیر! مردانی که شما مشاهده کردید از دل کوه و صخره برخواسته‏اند. آن‏ها صخره‏ها را به سُخره می‏گیرند. مردانی که هایلوکس خطاب می‏شوند. 8 فرزند که از ابتدای سال 1968 تا به امروز در پی کسب اعتبار بیشتر برای خانواده می‏ جنگند. 

قرارمان بر این شد که با تقسیم افراد در خودروها و جا به جا شدن نگارنده در طول مسیر، توانایی‏های هر دو برادر به چالش کشیده شود. پس برای درک بهتر اصلاحات اتاق جدید، ترجیح دادم طول مسیر را روی آسفالت با نسل هفتم هایلوکس که در سال 2014 کارخانه تویوتا را ترک کرده، همراه باشم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، نمونه مورد بررسی توسط مالک به وسیله منجیل‏های مخصوص، کمی ارتفاع بیشتر نسبت به سایر نمونه‏ها به خود گرفته و اشراف کاملی روی جاده دارد. اما همین مزیت و زیبایی، تکان‏های ریز و درشت زیادی را به کابین خودرو وارد می‏کند. خودروهای دو دیفرانسیلی که به صورت غیر اصولی لیفت می‏شوند، اولین و بدترین تاثیر خود را روی سیستم فرمان اتومبیل می‏گذارند که البته هایلوکس مورد نظر ما تا حدودی از گزند این ضعف به دور مانده بود. 

برای رسیدن به محل تست که یک منطقه خوش آب و هوای ساحلی است می‏بایست از مسیرهایی می‏گذشتیم که بافت جاده‏های آن قدیمی و کم عرض بود. این موضوع ایجاب می‏کرد تا از وسایل کم سرعت، مرتباً سبقت گیری کنیم که این اتفاق هماهنگی نسبتا ضعیف جعبه دنده 5 سرعته نسل قبل را در مقابل نمونه 6 سرعته اتاق جدید هویدا ساخت. 

تعدد دنده شاید برای نمونه اتاق جدید روی آسفالت یک مزیت به شمار بیاید، اما در حرکت در مسیرهای خارج جاده‏ای به هیچ وجه به کارش نمی‏رود. در همان میانه‏های راه جایم را با راننده هایلوکس 2016 عوض کردم تا تغییراتی که روی کاغذ آن چنان هم زیاد به نظر نمی‏رسند را شخصاً امتحان کنم.

مجموعه تعلیق در هر دو نسل دوجناغی مستقل و فنر شمش در جلو و عقب کار شده، اما ضربات منتقل شده به کابین نسل جدید بسیار کمتر از برادر بزرگ‏تر بود. البته موضوعی که ذهنم را درگیر می‏کرد ضربات ریزی بود که به صورت تقسیم شده در تمام نقاط کابین حس می ‏شد. 

پس از اندکی تفکر کاشف به عمل آمد که خودرو هنوز به آب‏بندی مورد نظر نرسیده و با کارکردی در حدود 300 کیلومتر، نمی توانیم به طور قطع روی سواری آن نظر دهیم. البته تا زمان نگارش این مطلب که خودرو به کارکرد 3100 کیلومتری رسیده، این ضعف به شدت کم رنگ شده و سواری نرمی را برای سرنشینانش به ارمغان می‏آورد. افزایش 2 اسب‏بخاری و 5 نیوتن‏متری گشتاور و اضافه شدن یک دنده دیگر، از هایلوکس جدید یک پیک آپ چابک و گوش به فرمان ساخته است. این موضوع را در زمان 11 ثانیه‏ای در پیمایش 100 کیلومتر نسبت به 4/12 ثانیه‏ای برادر بزرگ‏تر اثبات کردیم. 

شاید اگر کسی بگوید که یک خودروی پیک آپ 2 لیتر از خودروی شما کمتر می‏سوزاند، با خود بگویید تنها 2 لیتر؟ بله 2 لیتر، این موضوع در عصری که سوخت‏های فسیلی با سرعت زیادی رو به اتمام می‏روند، به شدت مورد استقبال قرار می‏گیرد. 

البته که برای آزمون روی آسفالت فرصت زیادی نداشتیم، اما برای رسیدن به ساحل بکر منطقه کَرفون باید از تپه ماهورهای سرسختی می‏گذشتیم که کمتر از یک هفته قبل 2 لندکروزر در همان منطقه واژگون شده بودند. لیکن ما با خیالی آسوده به دل این تپه‏ها زدیم، زیرا مالکین هر دو هایلوکس نه تنها سال‏هاست از خودروهایی نظیر این استفاده می‏کنند بلکه با قهرمانی در مسابقات آفرود استانی سال‏ها تجربه را همراه با خود آورده بودند. 

طبیعت بکر کشورمان در هر منطقه‏ای توانایی و رانندگی خاصی را می‏طلبد. به همین دلیل اولین گام برای عبور از این نوع تپه‏ها استفاده مداوم از دنده کمک سبک است تا گشتاور کمتری به چرخ‏ها منتقل شود. حال با خودتان می‏پرسید علت چیست؟ اگر در این شرایط روی ماسه‏های نرم از دنده سنگین استفاده کنید، با اعمال گشتاور 222 نیوتن‏متری اتاق جدید و 217 نیوتن‏متری اتاق قدیم به داخل ماسه‏ها فرو می‏روید و باید توسط خودروهای دیگر رهایی پیدا کنید. استفاده از دنده سنگین در نسل هشتم، همانند پرادوی اتاق جدید از دسته دنده به یک کلید دوار تغییر کرده، که هر چند از بُعد ارگونومی کاملاً درست عمل می‏کند، اما از حس و حال خودروهای آفرود به دور مانده ‏است. 

از آن جایی که به همراه خود خودروی پشتیبان نداشتیم، سعی می‏کردیم محتاطانه از تپه‏ها عبور کنیم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، در ابتدا از راننده هایلوکس نسل هفتم در خواست کردیم که از یکی از تپه‏های که بیش از 30 درجه شیب داشت عبور کند. یادتان نرود رانندگی خارج جاده‏ای، تنها 40 درصد آن به اتومبیلتان بستگی دارد و الباقی آن مهارت و تخصص راننده را می ‏طلبد. 

خودروی اول با دورخیزی کم به جهت آسیب ندیدن جلوبندی و کمک‏ها و سپر با مهارت راننده به راحتی به بالای تپه صعود کرد و راه را برای برادر کوچک‏تر هموارتر کرد. چرا که وقتی از روی ماسه‏ها عبور کنید مسیر عبوری لاستیک‏ها سفت شده و گذر از آن به آسودگی تمام انجام می‏شود. 

اما برادر کوچک‏تر نتوانست به بالای تپه صعود کند و هم ما و هم برادرش را ناامید کرد و تنها راه باقی مانده برایش درگیر کردن سریع دنده عقب و بازگشت به پایین تپه بود. شاید یکی از دلایلی که عبور اتاق قدیم را تسهیل می‏کرد، ارتفاع بیشتر نسبت به برادر کوچک‏تر بود که در زاویه حمله از سرعتش کاسته نمی‏شد، البته نمی‏توان از نقش پر رنگ لاستیک‏ها هم چشم‏پوشی کرد. 

راستش را بخواهید فکر می‏کردم توانایی‏های آفرود رفته رفته از روی هایلوکس‏ها کم می‏شود تا توانایی‏های مناسب‏تری روی جاده داشته باشند، اما راننده هایلوکس جدید بعد از 2 بار تلاش برای صعود در مرتبه سوم توانست به بالای تپه صعود کند و تا حدودی از نگرانی ما کاست. در طول مسیر تپه‏های مختلفی را امتحان کردیم تا خلاف آن چه را می‏دیدیم اثبات کنیم، اما واقعیت این بود که اتاق جدید با لاستیک‏ های استاندارد و کارکردی کمتر از 300 کیلومتر نمی‏توانست از پس برادر کار کشته اش بربیاید. 

اگر شما هم خبر داشتید که در کمتر از یک هفته گذشته 2 لندکروزر در این منطقه واژگون شده‏اند، به استرس نگارنده دچار می‏شدید، استرسی که رفته رفته با گذر از تپه‏ها و پدیدار شدن خط زیبای آبی دریایی خزر از آن کاسته می ‏شد. 

دیگر به ساحل رسیده بودیم و گرفتن چند عکس زیبا در هوای آفتابی زمستان، ایده یک مسابقه جدید را در ذهنمان کلید زد. مسابقه‏ای در قالب 400 متر روی ماسه. 

به وسیله هایلوکس جدید و کامپیوتر مسافت سنج خودرو مسیر 402 متر را مشخص کرده و توسط 2 داور در دو نقطه آغاز و پایان، تایم هر دو هایلوکس را ثبت کردیم. یادتان که می‏آید برادر کوچک‏تر به شدت از برادر بزرگتر روی آسفالت چابک‏تر بود. پس برای اتمام حجت با طرفدارانش یک بار دیگر این موضوع را این بار روی ماسه‏ها تاکید کرد. 

هایلوکس 2016 با اتکا به سیستم پاور مُد که قدرت کاملی را در اختیار راننده می‏گذارد و حالت اکونومی (اقتصادی) را از مدار خارج می‏کند، در هر دو مسیر رفت و برگشت بیش از 1.5 ثانیه از هایلوکس 2014 سریع‏تر است. این تایم روی ماسه برای نسل هشتم به طور میانگین 9/19 ثانیه و برای نسل هفتم 4/21 ثانیه روی کرنومتر ثبت شد. 

البته سامانه ترمز به علت استاندارد بودن لاستیک‏ها و ارتفاع خودرو در وضعیت بهتری از نمونه قدیمی قرار می‏گیرد. چه روی آسفالت و چه روی مسیرهای خارج جاده‏ای! برای برگشت به مسیر آسفالت سعی کردیم در امتداد ساحل و روی شن‏های سفت و گاه خیس برانیم. سیستم تعلیق فرزند جدید حتی در این مسیر هم بر توانایی‏های خود تکیه کرده و ضربات کمتری را به کابین منتقل می‏کند. این موضوع در کنار فضای نسبتاً راحت‏تر سرنشینان عقب، سفر جذاب‏تری را به شما تقدیم می‏ کند. 

در بحث کیفیت کابین، ارگونومی و جاگذاری ادوات، فرزند جدید تویوتا حرف‏های زیادی برای گفتن دارد، اما همان طور که گفته شد تبدیل دنده کمک به یک کلید دوار که البته در تمام خودروهای خارج جاده‏ای تبدیل به یک اپیدمی شده، از نکات منفی آن به شمار می‏رود. تهویه اتوماتیک، کامپیوتر سفری و سیستم صوتی مناسب، از آن امکاناتی بود که جای خالی آن در اتاق قدیمی به شدت حس می ‏شد. 

اتاق جدید 75 میلی‏متر در طول و 21 میلی‏متر در عرض افزایش داشته و تنها 29 میلی‏متر کاهش ارتفاع را تجربه کرده که بی شک از آن اصلاحاتی بوده که مهندسان آیرودینامیک تویوتا دستور آن را داده‏اند. فاصله کف خودرو تا زمین 5 میلی‏متر افزایش داشته که البته با تغییراتی که مالکین، بعضاً در خودروهای خود ایجاد می‏کنند این فاصله تلورانس زیادی را تجربه می‏ کند. 

تویوتا سال‏ها بود که بی روح بودن محصولاتش، مقدمات انتقادات منتقدان را فراهم می‏کرد، تا این که در خط مَشی جدیدش تک تک خودروها صورتی تهاجمی و خشونت آمیز به خود گرفتند. البته که بزرگ‏ترین تغییرات در نمای مقابل صورت گرفته و عادت کردن به آن اندکی زمان می‏طلبد، اما به اعتقاد نگارنده نسل قبل این اتومبیل از سادگی جذاب‏تری بهره می‏برد. حال انتخاب ظاهری از بین این دو پیک آپ جان سخت بر عهده شما باشد. 

تلاش داشتم تا در مورد نسل جدید پیک آپی که چندین سال پیش در یکی از قسمت‏های برنامه محبوب تاپ گیر از بالای ساختمان به پایین پرت شد و باز هم استارت آن به صدا در آمد نظر مثبتی دهم، اما نسل هشتم هایلوکس قصد دارد در عین قدرت نمایی در مسیرهای خارج جاده‏ای، یار مناسبی برای سفرهای شهری راننده اش باشد و این یعنی حد میانه‏ای از دو نوع سواری. 

همه نکاتی که ذکر شد نه تنها از ارزش‏های هایلوکس کم نمی‏کند بلکه استفاده و خرید آن را در بین علاقه‏مندان این خودرو که اکثر آن‏ها بیشتر ترددشان در مسیرهای شهری است بیشتر می ‏کند. 

در حال حاضر بیشتر هایلوکس‏های موجود در بازار از خاک عمان وارد کشورمان شده‏اند و به علت مجوزهای خاص و واردات محدود قیمت‏های متفاوتی را تجربه می‏کنند. نمونه مورد نظر ما در حدود 185 میلیون تومان برای مالکش تمام شده که برای یک خودروی پیک آپ، از یکی از اقتصادی‏ترین برند‏های دنیا به شدت غیر منطقی به نظر می ‏رسد. 

در خاتمه جا دارد از همکاری مالکین خودروها آقایان «پارسا محمدعلی‏زاده» و «میلاد لعلی» و همراهی آقایان «پویا محمدعلی‏زاده» و «علی محسنیان» با تیم تست «مجله ماشین» تشکر و قدردانی کنیم.