printlogo

یک فعال در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است در صورت اجرایی شدن قراردادها و همکاری مشترک با شرکتهای خارجی این شرایط می تواند در اوضاع قطعه سازان داخلی نیز تاثیر گذار باشد .
کد خبر : 11982
تاریخ انتشار : 20 تیر 1395 14:26:00

یک فعال در صنعت قطعه سازی کشور معتقد است در صورت اجرایی شدن قراردادها و همکاری مشترک با شرکتهای خارجی این شرایط می تواند در اوضاع قطعه سازان داخلی نیز تاثیر گذار باشد .

جعفر نصیری با اشاره به آغاز همکاری خودروسازان داخلی با برخی از شرکتهای خارجی اظهار داشت : البته باید همچون شرکتهای خارجی ، تعامل با تامین کنندگان در ادامه عملی شدن تفاهمات از سوی خودروسازان داخلی صورت گیرد .

وی با اشاره به تعهد خودروسازان خارجی به زنجیره تامین گفت : خودروسازان خارجی سابلایرهای خود را به مانند خانواده شان می دانند بنابراین با این استراتژی و نگاه شرکتهای خارجی به تامین کنندگان ، این نگرانی وجود دارد که شرکتهای خارجی سازندگان داخلی را در تولید محصولات جدید بازی ندهند.

وی افزود : خارجی ها هر کجای دنیا که اقدام به تولید و سرمایه گذاری کنند اولویت اول را در قراردادهای خارجی را برای سابلایرهای خود در نظر می گیرند و معتقدند در بازار جدیدی که ایجاد شده زنجیره تامین  آنها نیز باید منافع لازم را کسب کند بنابراین این خطری است که سازندگان داخلی را تهدید می کند.

وی افزود: آیا خودروسازان داخلی نیز در همکاری و قرارداد با طرف خارجی این دلسوزی و همدلی را با زنجیره تامین خود دارند.

وی گفت : با این شرایط  و اوضاع، قطعه سازان انتظار ورود به زنجیره تامین در همکاری های جدید را ندارند بلکه معتقدیم در صورتی که خودروسازان به فکر زنجیره تامین خود هستند مطالبات معوقه قطعه ساز را پرداخت کنند تا  بیش از این مشکلات برای قطعه سازان ایجاد نشود.

عضو انجمن قطعه سازان تصریح کرد : امروز متاسفانه خودروسازان علاوه بر اینکه مطالبات معوقه قطعه سازان پرداخت نمی شود بلکه درصدی از سودهای بانکی تسهیلاتی که جهت سفارش تولید قطعات دریافت و به خودروساز تحویل دادند را نیز متقبل نمی شوند.

نصیری افزود : با وجود مشکلات شدیدی که وجود دارد بسیاری از واحدهای قطعه سازی به جهت سالها فعالیت در این صنعت و علاقه ای که به ادامه فعالیت در عرصه تولید دارند همچنان با سختی در حال مقاومت و حفظ تولید هستند.

وی با اشاره به سردرگمی اغلب واحدهای قطعه سازی در شرایط کنونی ، خاطر نشان کرد : متاسفانه هیچ دستگاه و حتی وزارت صنعت و معدن نیز در این زمینه پاسخ گو نیست با این وجود همچنان بسیاری از قطعه سازان در تلاش برای ادامه جریان تولید هستند ،چگونه می توان حاصل 50 سال فعالیت در این صنعت را به یکباره با توقف فعالیت و تعطیلی از بین برد . 

 

منبع: خبرخودرو