printlogo

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است هر گونه همکاری های با خودروسازان خارجی در قالب انتقال تکنولوژی و دانش فنی اقدام موثری در صنعت خودرو ایران است.
کد خبر : 11822
تاریخ انتشار : 01 تیر 1395 11:53:00

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است هر گونه همکاری های با خودروسازان خارجی در قالب انتقال تکنولوژی و دانش فنی اقدام موثری در صنعت خودرو ایران است.

امرالله امینی با اشاره به نتایج مثبت همکاری با خودروسازان خارجی در صنعت خودرو ایران اظهار داشت : ارتقاء تکنولوژی و کیفیت ، تنوع در تولید محصول و بازاریابی و صادرات از مزیت های همکاری با شرکتهای خارجی در صنعت خودرو ایران است.

وی با اشاره به لزوم تعیین شروطی جهت همکاری با شرکتهای خارجی گفت : از شرط مهمی که در همکاری با خودروسازان خارجی باید در نظر گرفته شود سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران است تا در راستای این همکاری ها فرصتی جهت ترک همکاری ها مانند تجاربی که در گذشته در صنعت خودرو صورت گرفت ، فراهم نشود. 

وی اظهار داشت :  امروز هر گونه همکاری با خودروسازان خارجی قطعا صادرات و اشتغالزایی در حوزه خودروسازی به همراه خواهد داشت.

وی  همچنین دستیابی به عمق تکنولوژی و ساخت داخل را نتیجه مثبت همکاری با شرکتهای خارجی دانست و گفت : البته تحقق چنین شرایطی در همکاری ها بسته به نوع قرارداد با خودروسازان خارجی دارد در حالی تا  تا کنون اطلاعات دقیقی در خصوص محتوای این قراردادها وجود ندارد اما قطعا باید این قراردادها از محتوایی محکم و قوی برخوردار باشد تا  در صورت عدم عمل به مفاد قرارداد ، جرایم سنگینی در نظر گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به طرح ایجاد انحصار در همکاری خودروسازان با یک برند خارجی اظهار داشت : هر چند همکاری گسترده با یک برند در صنعت خودرو ایران این احتمال وجود دارد که  موجب انحصار در این حوزه از صنعت شود اما به نظر می رسد به جهت تجارب گذشته و مثبت همکاری ها و شناخت راهکارهای همکاری با این شرکتهاست که باعث می شود این جریان همکاری ها ادامه یابد. 

امینی افزود : در صورتی که قرارداد با شرکتهای خارجی کاملا  شفاف و روشن باشد و وظایف طرفین در این همکاری های مشترک مشخص باشد می تواند مشکلاتی را در پی نداشته باشد اما در صورتی ابهامی در این همکاری ها وجود داشته باشد  می تواند به قراردادهایی که در گذشته منعقد شد و خلاف آن عمل گردید منجر شود.

 

منبع: خبرخودرو