printlogo

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ گفت : هم اکنون انبار کالای تولیدکنندگان و فروشندگان لنت ترمز اشباع است اما به دلیل تداوم رکود اقتصادی ، وضعیت بازار این صنعت همچون گذشته در شرایط رکودی قرار دارد تا هنگامی که مشکل نقدینگی به این شکل بر اقتصاد و صنعت کشور حاکم باشد ، رکود نیز ادامه خواهد داشت.
کد خبر : 11340
تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1395 11:16:00

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ  گفت : هم اکنون انبار کالای تولیدکنندگان و فروشندگان لنت ترمز اشباع است اما به دلیل تداوم رکود اقتصادی ، وضعیت بازار این صنعت همچون گذشته در شرایط رکودی قرار دارد تا هنگامی که مشکل نقدینگی به این شکل بر اقتصاد و صنعت کشور حاکم باشد ، رکود نیز ادامه خواهد داشت.

حسین لاجوردی افزود : بازار لنت ترمز در روزهای پایانی سال گذشته نیز تغییری نداشت هر چند هر ساله در آستانه سال جدید برخی عرضه کنندگان اقدام به پیش خرید قطعات به جهت افزایش قیمت در سال جدید و کسب سود بیشتر می نمایند اما در اواخر سال گذشته این اتفاق نیفتاد چرا که این اطمینان حاصل شده بود که در شرایط کنونی بازار تولیدکننده ای اقدام به افزایش قیمت در سال جدید نخواهد کرد.

وی گفت : متاسفانه وضعیت تولیدکنندگان لنت ترمز در اواخر سال گذشته نیز همچون سال 93 بود و از سوی فروشندگان و بنکداران در این صنف استقبالی از تولیدات داخلی صورت نگرفت.

وی افزود :  البته در اواخر سال گذشته و در روزهای منتهی به سال 94 حدود 5 تا 10 درصدی درصدی خرید قطعات افزایش یافت که این رقم رشد فروش در روزهای پایانی هر  سال وجود داشته و رقم قابل توجهی نیست.

وی اظهار داشت : در صورتی می توان وضعیت بازار لنت ترمز را دارای شرایطی خوبی ذکر کرد که  ظرف 6 ماه دوم سال شاهد رونق و رشد فروش بوده و انبارهای تولیدکنندگان خالی و با کسری تولید مواجه شوند.

وی تصریح کرد : متاسفانه مشاهده می شود که چنین وضعیتی در بازار لنت ترمز وجود ندارد و انبارها کمافی السابق از کالا انباشته بوده و همچنان استقبالی از سوی مشتریان صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به سهم لنت های خارجی در بازار داخل گفت : متاسفانه فرهنگ بسیاری از مردم ، تمایل به خرید کالاهای خارجی است و چنانچه امروز اخباری مبنی بر استقبال از لنت های خارجی و افزایش سهم بازار آنها در  داخل مطرح می شود به جهت اختصاص تسهیلات بسیار ویژه شرکتهای خارجی به خریداران در روزهای پایانی سال گذشته است که ناشی از افزایش مشکلات نقدینگی و رکود بازار صورت گرفته بود.

وی تصریح کرد : امید است تغییر و تحولاتی در بخش تولید  در سال جاری صورت گیرد البته در سال گذشته در این زمینه تلاش های بسیاری صورت گرفت و تعرفه واردات لنت ترمز مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت اما به نظر می رسد همچنان در مقابل این  مصوبه مقاومت می شود.

وی با اشاره به تعرفه حداکثر 15 درصدی واردات لنت ترمز گفت : با مصوبه هیات وزیران ، تعرفه واردات لنت ترمز باید به 26 درصد افزایش یابد  که این موضوع در کمیسیون ماده یک مورد موافقت قرار گرفت اما همچنان تحرکاتی برای عملی نشدند این رقم تعرفه در حال انجام است که امید است به نتیجه نرسد.

وی اظهار داشت : با افزایش تعرفه واردات و مشکلاتی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از واردات در این حوزه داشتند به نظر می رسد فعالان در این صنعت موقعیت خود را مجدد در بازار داخل بدست آورده و صنعت لنت ترمز جان تازه ای بگیرد.

وی گفت : در صورتی که افزایش تعرفه لنت ترمز عملیاتی نشود صنعت لنت ترمز با شرایط بسیار بدتری نسبت به قبل مواجه خواهد شد.

 

منبع: خبرخودرو