printlogo

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت : افزایش تعرفه واردات قطعات به جهت حمایت از ساخت داخل و تولید در حوزه قطعه سازی ، قطعا اقدام خوبی است و موجب رقابت پذیری بهتر در صنعت قطعه سازی خواهد شد.
کد خبر : 11316
تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1395 15:20:00

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت : افزایش تعرفه واردات قطعات به جهت حمایت از ساخت داخل و تولید در حوزه قطعه سازی ، قطعا اقدام خوبی است و موجب رقابت پذیری بهتر در صنعت قطعه سازی خواهد شد.

ابوالقاسم آروند با اشاره به افزایش تعرفه واردات قطعات در سال جاری گفت : این رقم هر چند کافی نیست اما با توجه به رقم متوسط 20 درصدی تعرفه واردات ، به نظر می رسد این میزان نیز می توان تا حدودی موجب کاهش واردات قطعات و به نوعی حمایت از قطعه سازان داخلی باشد.

وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده ای که قطعه ای که در تولید می شود بالا است  اظهار داشت : با توجه به تاثیر 40 درصدی مواد اولیه در قیمت تمام شده و ارزش افزوده ای که در راستای تولید قطعات در داخل ایجاد می شود بنابراین 20  درصد نرخ متوسط تعرفه نیز نیز رقم خوبی است .

وی اظهار داشت  : اما  چنانچه بخشی از قطعات وارد و در داخل مونتاژ شوند در این صورت صرفه اقتصادی را نداشته چرا که ارزش افزوده ای که ایجاد می شود بسیار کم خواهد بود و حدود 70 تا 80 درصد قیمت تمام شده تولید از خارج وارد شده و تنها 20 تا 30 درصد از تولید در داخل صورت خواهد گرفت. 

وی تاکید کرد : مسلما برای سیستم هایی که ارزش افزوده خوبی دارند و بسیاری از جریان تولید در داخل کارخانجات صورت می گیرد 20 درصد می تواند رقم مناسبی برای تعرفه واردات بوده و موجب رقابت بهتر قطعه سازان داخلی خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به تاثیر افزایش تعرفه در ترغیب شرکتهای خصوصی به افزایش داخلی سازی گفت : اصولا در تیراژ زیر 50 هزار دستگاه داخلی سازی صرفه اقتصادی را به دنبال نخواهد داشت و از آنجا که شرکتهای خصوصی سهم کمی در بازار ایران دارند از این رو به نطر نمی رسد این مساله تاثیری در این مساله نداشته باشد.

آروند خاطر نشان کرد : در صورتی که  تعرفه واردات قطعات نیز رقم بسیار بالایی تعیین شود مسلما در ورود قطعات به صورت قاچاق و از سویی انحصار در تولید تاثیر خواهد گذاشت بنابراین باید رقم متعادلی برای تعرفه واردات قطعات  در نظر گرفته شود.

 

منبع: خبرخودرو