printlogo

در نیمه شب دوم آذر ماه 1305 «درویش خان»، استاد موسیقی ایرانی در حالی که از یک محفل موسیقی باز می ‏گشت، یک درشکه دو اسبه کرایه کرد. زمانی که وارد خیابان امیریه شد، در سمت مقابل یک اتومبیل که با سرعت زیاد حرکت می ‏کرد سر رسید و در نتیجه تصادفی روی داد و دو اسب درشکه تلف شدند.
کد خبر : 11237
تاریخ انتشار : 04 اردیبهشت 1395 16:27:00

«خبرماشین» - مهندس برزو سپاسی / در نیمه شب دوم آذر ماه 1305 «درویش خان»، استاد موسیقی ایرانی در حالی که از یک محفل موسیقی باز می ‏گشت، یک درشکه دو اسبه کرایه کرد. زمانی که وارد خیابان امیریه شد، در سمت مقابل یک اتومبیل که با سرعت زیاد حرکت می ‏کرد سر رسید و در نتیجه تصادفی روی داد و دو اسب درشکه تلف شدند، درویش خان به زمین افتاد و به بیمارستان نظمیه تهران منتقل شد ولی پس از 5 روز در اثر ضربه مغزی در گذشت و بدین صورت نامش، نه تنها به عنوان موسیقی دان، بلکه قربانی اولین تصادف اتومبیل در ایران ثبت گردید. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در دهه‏های بعد که ایران با افزایش درآمد سرانه مردم به وارد کننده مهم اتومبیل در منطقه خاور میانه تبدیل شد، طبیعتاً تصادف‏های خبرسازی نیز در آن دوران به وقوع پیوست. در این بخش برآنیم که سه تصادفی که در زمان خود بسیار خبرساز شدند را بررسی کنیم.

 

مرسدس بنز 300 آدنائر (1953)

در سال 1333 وزیر مختار (سفیر) آلمان در ایران آقای «گیلهامر» یک مرسدس‏بنز 300 آدنائر در اختیار داشت که با پلاک سیاسی شماره 304 مشخص شده بود. 

در آن دوران، کلمه سیاسی، در یک قطعه بیضی شکل مجزا از پلاک و در بالای آن نصب می‏شد. در آن روز سرد پائیزی آقای سفیر به همراه همسرش سوار بر اتومبیل خود، از شمیران به سمت طهران در حرکت بودند که با یک بیوک که در مسیر جاده پهلوی در حرکت بود، تصادف کردند. 

در این تصادف پیشانی و پای همسر وزیر مختار دچار آسیب نه چندان جدی شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در همان لحظه آقای «احمدحسین عدل» وزیر کشاورزی با اتومبیلش از آن محل عبور می‏کرد و شاهد حادثه بود و بلافاصله خودرو خود را پارک کرد و وزیر مختار و همسرش را سوار کرد و به بیمارستان رساند. این مرسدس بنز دارای یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری بود. 

 

بیوک Super Sedan (1956)

در ساعت 10 و نیم صبح روز 28 مهر ماه 1335 اتومبیل شماره یک دربار که یک بیوک Super بود و آقای دکتر «اقبال» وزیر دربار در صندلی عقب آن نشسته بود، در جاده پهلوی (خیابان ولیعصر) را به سمت شمال طی می‏کرد که در مقابل جنگل ساعی (پارک ساعی فعلی) و در مقابل آبشار پهلوی (احتمالاً کوچه آبشار فعلی است که اثری از آبشار در آن باقی نیست) ناگهان از مقابل، با یک جیپ ارتشی آمریکایی با شماره 15102 مواجه شد. 

راننده بیوک درباری تلاش کرد تا از بروز حادثه جلوگیری کند ولی حادثه به وقوع پیوست. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ راننده جیپ، یک نظامی 27 ساله آمریکایی به نام «ویلیام وست» بود و در این حادثه پای چپش شکست. وزیر و راننده اش نیز دچار جراحت‏هایی شدند. 

خبر این تصادف به سرعت پخش شد و حتی به شخص شاه نیز رسید و او بلافاصله سوار بر اتومبیلش شد و به محل تصادف رفت و سعی کرد از سلامت مجروحان مطمئن شود. وزیر پس از پانسمان جراحت‏های صورتش در بیمارستان، در مراسم کوی کارگران شرکت کرد. 

این بیوک که تنها چند ماه از تاریخ تحویل آن می‏گذشت، دارای یک پیشرانه 8 سیلندر V شکل به حجم 3/5 لیتر بود و در آن سال به تعداد 14 هزار و 940 دستگاه تولید شد. این اتومبیل در اتاق‏های مختلفی شامل دو نوع سدان، کوپه، کروکی و استیشن واگن تولید می‏شد.

 

مرسدس بنز 220 (1954)

در ساعت 8 صبح روز 22 آبان ماه 1338 یک دستگاه مرسدس 220 از سری W187 سدان که به تازگی از گمرک ترخیص شده بود و پلاک گذر موقت به شماره 933 شهربانی رضائیه را داشت، از جاده نظامی عباس آباد به سمت جاده شمیران در حرکت بود، در نزدیکی اداره موتوری ارتش، ناگهان از روبه‏رو با یک شورولت مواجه شد و به علت سرعت بالای دو خودرو، تصادف ناگواری به وقوع پیوست که در نتیجه آن مرسدس به سمت پیاده رو منحرف شد و با یک عابر برخورد کرد و در نهایت چپ شد. 

در این تصادف کسی کشته نشد ولی دو مجروح و خسارت سنگینی بر جای ماند. این اتومبیل بین سال‏های 1951 تا 55 در چهار اتاق سدان، کوپه، کابریولت A دو نفره و کابریولت B چهار نفره تولید شد و دارای یک پیشرانه 6 سیلندر به حجم 2/2 لیتر بود. در گذشته از این سری دو مدل سدان (در مشهد) و کروکی آن در «مجله ماشین» به خوانندگان معرفی شده است. از سری سدان تعداد 16 هزار و 154 دستگاه تولید شد.